• Mafalda

Costa Rica med niomånaders?

Vi funderar på att åka till Costa Rica i februari med vår dotter som då kommer att vara nio månader men funderar på hur det kommer funka. Har någon varit där? Bra att åka med så små barn?

• Svar på tråden Costa Rica med niomånaders?
  • Ain

Ja, Jag tror att det kommer att fungera jattebra. Jag har inte varit dar med barn, men sag manga som var dar med barn. Tom sa sma att de satt i barsjal. Costa Rica ar sakert och jattefint. Det som nog blir jobbigast ar resan.

Jag skulle garna aka dit igen, med barnen, men da de ar lite aldre. Dock tror jag det gar bra med en liten bebis som inte ar runt och busar sa mycket som lite aldre barn kan gora under en lang resa.

• evaoregon
    Ain skrev 2012-11-21 14:50:45 följande:
     Costa Rica ar sakert och jattefint.
    Det förekommer en hel del brott där så det gäller att vara uppmärksam och försöka undvika att man blir drabbad.

Safety and Security - Crime

There has been a steady increase in crime in recent years, including incidents of violent crime and against tourists. Opportunistic theft of personal belongings, passports and travel documents is the main problem. Gang muggings and armed robberies can occur even in daylight on busy streets. Eight foreign nationals (including one British national) have gone missing in the last few years, with some related to criminal activity.

Ifrån 
  • Ain

Ja, det finns val inget land som ar HELT sakert. Jag bor i Schweiz och det raknas som ett validgt sakert land, men man ska ju anda inte ga omkring runt jarnvagsstationen mitt i natten osv. Det ar folk som blir ranade titt som tatt...

Jag menade val snarare att det ar sakert i jamforelse med vissa av grannlanderna. Och med det vill jag da inte saga att man inte alls kan aka till nagon av de landerna for att man direkt blir ranad. Allt har ju att gora med hur man forhaller sig...

Sedan handlar det ju aven om sakerhet i trafik osv, och aven dar tror jag att Costa Rica ar lattare an endel grannlander...

• evaoregon
    Ain skrev 2012-11-22 12:33:13 följande:
    Ja, det finns val inget land som ar HELT sakert. Jag bor i Schweiz och det raknas som ett validgt sakert land, men man ska ju anda inte ga omkring runt jarnvagsstationen mitt i natten osv. Det ar folk som blir ranade titt som tatt...

Jag menade val snarare att det ar sakert i jamforelse med vissa av grannlanderna. Och med det vill jag da inte saga att man inte alls kan aka till nagon av de landerna for att man direkt blir ranad. Allt har ju att gora med hur man forhaller sig...

Sedan handlar det ju aven om sakerhet i trafik osv, och aven dar tror jag att Costa Rica ar lattare an endel grannlander...
    När var du i Costa Rica?  För brotten där har ökat mycket de senaste åren.  Tyvärr. Rynkar på näsan  Precis som det står ovan.
  • evaoregon

Länken funkar inte så jag kopierar av delen om trafiken.

Road Safety

Driving can be extremely challenging to the most experienced driver. Roads are often in poor condition, and large potholes are common occurrences that could potentially cause severe damage to vehicles. Heavy traffic provides the opportunity for thieves to steal property, such as purses and bags that are left in plain view, from vehicles. In downtown San Jose, the government has imposed a law restricting cars from operating on certain days of the week. The last number on a vehicle’s license plate determines which day of the week it can operate. This tactic has proven to relieve some of the traffic congestion. Also, a new toll road has provided another alternative for drivers to avoid traffic.  

Another challenge confronting drivers is the lack of street signs and street names making finding an address extremely difficult even with a GPS. U.S. style street addresses do not exist. An address will start with a common landmark and then give the meters and direction from it. Traffic laws and speed limits are often ignored, turn signals are rarely used, passing on dangerous stretches of highway is common, and pedestrians are not given the right of way. The abundant motorcyclists in particular, drive without respect to rules of the road, often passing on the right, weaving in and out without warning, and creating lanes where none officially exist. As a result, the fatality rate for pedestrians and those riding bicycles and motorcycles is high. 

Driving outside of San Jose at night can be treacherous. In many regions of the country, roads lack adequate lighting, guardrails, and street signs. During the rainy season (May to December), landslides and washed out roads are common.   

• evaoregon

Jag försöker f ö inte avskräcka någon ifrån att resa, men det är bra att veta i förväg vad som väntar och vara uppmärksam för att undvika att bli drabbad av brott.

• Ain

Ja, jag tror sakert att de har okat, men samtidigt sa ar Costa RIca fortfarande ett av de sakraste landerna i centralamerika (tillsammans med Nicaragua). Pa sidan du skriver om star det ju aven>

Personal attacks, including rape and other sexual offences, are still infrequent in Costa Rica, but there have been increasing occurrences in recent years. You are advised to maintain at least the same level of personal security awareness as in the UK

Men absolut ska man alltid tanka sig for nar man reser, och jag sager ju inte att Costa Rica ar ett land dar man kan lamna bilen olast nar man gar darifran, och inte alls ska akta sig. Vi blev rekommenderade att inte lamna vardesaker i bilen da vi var i Costa Rica, samtidigt ar det aven nagot som inte rekommenderas heller i tex Marseille.

Daremot kom jag pa att vi nar vi var och badade pa vastkusten fick lov att springa upp ur vattnet eftersom det kom en mycket stor krokodil. Strandvakten hade sett den ata upp en pelikan. Fast nu ar val saltvattenskrokodiler inte det storsta hotet i Costa Rica...

"You should also be aware that there are regular sightings of crocodiles along the Pacific Coast near the beaches popular with surfers (from Playa Azul down to Playa Esterillos) and there have been attacks in recent years. "

• Ain

3 ar sedan.

Dessutom har jag en kompis som ar dar just nu.

• hellokitty

Vi var i Costa Rica 2009 med två barn, 3½ och 1½ år gamla. Vi hyrde bil  o körde runt själva o det funkade utmärkt. Blev också varnande för brottlighet men upplevde inget själva. Costa Rica är modernt och harmkt att erbjuda så skullegärna åka tillbaka fler ggr. I år bär det dock av till Vietnam!  

Svar på tråden Costa Rica med niomånaders?