• Mary 326

Vad avgör storleken på underhållsbidraget?

Ser att ni andra (tittat runt i ett par trådar) får olika belopp i underhållsbidrag. Har två flickor, 15 och 18 år (bor hemma och går gymnasiet) och får då 1246 kr av pappan per barn och månad. Barnens pappa och jag skildes för snart två år sedan. Den yngsta har en kronisk sjukdom vilket gör att mediciner mm kostar. Vad tas hänsyn till när de här beloppen avgörs? Jag kan inte prata med pappan som vägrar samtala alls med mig. Flickorna är aldrig hos honom, och han betalar inte en krona mer än det här bidraget. När dottern fyllde 18 fick jag t ex själv stå för present (laptop) och han bjuder inte flickorna på middag eller gör andra försök till att umgås med dem heller. Han har helt stigit av hela föräldraskapet kan man säga. Ingen kontakt med flickorna. Bara det här underhållsbidraget på totalt 2492 kr. Vi har gemensam vårdnad om 15-åringen och 18-åringen är ju vuxen..
    Undrande mamma   

• Svar på tråden Vad avgör storleken på underhållsbidraget?
  • Brumma
    niky40 skrev 2012-09-25 06:58:51 följande:

Har jag skrivit något annat..?
    Nej, men du skrev endast "Man får alltid 1273", men det framgick inte att pappan kanske i det exemplet inte kan betala den summan. Att han då "frias" från att betala och att försäkringskassan går in.
    Jag fyllde bara på med lite extra info Flört
  • niky40
    Brumma skrev 2012-09-25 07:01:13 följande:
    Nej, men du skrev endast "Man får alltid 1273", men det framgick inte att pappan kanske i det exemplet inte kan betala den summan. Att han då "frias" från att betala och att försäkringskassan går in.

Jag fyllde bara på med lite extra info

Ok.
  • niky40
    Brumma skrev 2012-09-25 07:01:13 följande:

Jag fyllde bara på med lite extra info

Se inlägg #2
  • Brumma
    niky40 skrev 2012-09-25 07:03:27 följande:

Se inlägg #2
    Sorry - my mistake Foten i munnen
  • niky40
    Brumma skrev 2012-09-25 07:11:37 följande:
    Sorry - my mistake

Tidig morgon kan allt hända !
  • Brumma
    niky40 skrev 2012-09-25 07:12:47 följande:

Tidig morgon kan allt hända !
    haha, japp - hjärnverksamheten är väl kanske inte på topp än Flört
  • Momalicious

Nu vet jag inte hur långt du vill ta det eftersom dina barn är rätt stora men min mamma fick ca 2500-3000 för mig, hon hade mig på heltid och jag hat inte träffat min pappa sen jag var ett par år. Tror hon anlitade en advokat som förhandlade åt henne. Sen hjälpte försäkringskassan att driva in pengarna eftersom han ibland fick för sig att inte betala. När jag var mellan 18-20 fick jag hela beloppet själv. Anledningen till att mamma fick en sån hög summa var helt enkelt att min sk pappa aldrig betalade ett öre för mig, utan mamma betalade allt. Sen hade han väl en hyfsad inkomst också gissar jag.

• Anonym

Om 18åringen gå i gymnasiet..är han underhållsskyldig till hon är 21..
    Jag skulle absolut räkna på blanketten opå fk..så stora barn är dyra. Och när han inte bidrar med bio,eller presenter eller nåt..blir det en stor börda för dig att bära. Nu går ju högkostnadsskyddet in på medicin och läkarbesök,men räkna på vad man max betalar och fylli  det beloppet. Jag får 3300:- för ett barn..det är inte rimligt att det blir 6600:- för 2barn(för det skulle antagligen bli för mycket för en föräldern) Men det ä'r oftast mer än 1273kr/barn..iaf så stora barn.
    Du kan också kolla på norm på din kommun. För det är ju svårt att veta vad mat osv kostar.
    Lycka till!   

• Brumma

Här hittar du riksnormen för vad ett barn räknas kosta per månad, den används ofta när man skall betsämma underhåll.
    http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/forsorjningsstod/riksnormen

Man brukar ta summan - barnbidrag/studiestöd och (om man har ungefär likvärdigt överskott efter hyra mm är betald) dela överbliven summa på två.
    Tjänar underhållsföräldern betydligt mer så är också h*s del av den gemensamma summa större.
    Men i nedanstående exempel antar vi att ni har någorlunda likvärdig inkomst.
    Barn 1: 3220 - barnbidrag 1050:- = 2170/2 = 1085
    Barn 2: 3220 - studiestöd 1050.- (?) = 2170/2 = 1085
    1085+1085 = 2170:-

Fast vad jag kan se så ingår inte summa för tex barnets del i hyran. Inte heller extra kostnader som uppstår om barnet har speciella behov, extra dyra intressen (men för att få det att inkluderas i underhållet behöver föräldrarna vara överens om att dela på kostnaden)

Jag tycker också att uträkningen blev lite konstig.. Det blir ju MINDRE än 1273:-/förälder..
    Funderar på om jag missat något...

• Astarte

Riksnormen är det samma som existenminimum och det är inte det som barn ska behöva leva på. Istället använder man ofta konsumentverkets normer, men man måste komma ihåg att lägga till allt som ens eget barn kostar extra. Summan för ett barn ligger runt 3500, lite lägre när det är små och lite högre när de är större.

Hyran ska mycket riktigt inte räknas med. Sin boendekostnad (om den anses som skälig) dras istället av från varje förälders inkomst.  
  • Brumma
    Astarte skrev 2012-09-25 08:49:39 följande:

Riksnormen är det samma som existenminimum och det är inte det som barn ska behöva leva på. Istället använder man ofta konsumentverkets normer, men man måste komma ihåg att lägga till allt som ens eget barn kostar extra. Summan för ett barn ligger runt 3500, lite lägre när det är små och lite högre när de är större.

Hyran ska mycket riktigt inte räknas med. Sin boendekostnad (om den anses som skälig) dras istället av från varje förälders inkomst.  
    Ok, tack. Tyckte det inte stämde.
    Då finns länk här istället :) http://www.konsumentverket.se/privatekonomi/Hushallets-kostnader/?WT.ac=privatek-int-artiklar+om+budget#Flickor

• Anonym
    hellokill3r skrev 2012-09-25 03:26:22 följande:
    Underhållet grundas enbart på pappans inkomst.
    Men det tror jag inte. En kompis till mig har 2 barn som bara bor hos mamman för att hon tycker att det ska vara så, han själv är sambo med en tjej som har 2 barn och när försäkringskassan skulle räkna ut vad han skulle betala så räknade dom in hennes inkomst, underhåll och barnbidrag så han får betala fullt underhåll. Allt det fast han är arbetslös och utstämplad för att dom även räknat in hans inkomst för 2 år sen när han hade jobb.
  • Brumma
    Anonym skrev 2012-09-25 09:06:20 följande:
    Men det tror jag inte. En kompis till mig har 2 barn som bara bor hos mamman för att hon tycker att det ska vara så, han själv är sambo med en tjej som har 2 barn och när försäkringskassan skulle räkna ut vad han skulle betala så räknade dom in hennes inkomst, underhåll och barnbidrag så han får betala fullt underhåll. Allt det fast han är arbetslös och utstämplad för att dom även räknat in hans inkomst för 2 år sen när han hade jobb.

Då borde han begära omräkning.. För hennes barn får de isåfall göra avdrag för... Om det inte är så att hon tjänar såpass mkt att det täcker det.
    Sen har jag för mig att man måste vara gifta för att man som bonusföörälder skall vara betalningsskyldig för makens barn, men det måste jag dubbelkolla..
  • Anonym
    Brumma skrev 2012-09-25 08:46:00 följande:
    Här hittar du riksnormen för vad ett barn räknas kosta per månad, den används ofta när man skall betsämma underhåll.
    www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/fors...

Man brukar ta summan - barnbidrag/studiestöd och (om man har ungefär likvärdigt överskott efter hyra mm är betald) dela överbliven summa på två.
    Tjänar underhållsföräldern betydligt mer så är också h*s del av den gemensamma summa större.
    Men i nedanstående exempel antar vi att ni har någorlunda likvärdig inkomst.
    Barn 1: 3220 - barnbidrag 1050:- = 2170/2 = 1085
    Barn 2: 3220 - studiestöd 1050.- (?) = 2170/2 = 1085
    1085+1085 = 2170:-

Fast vad jag kan se så ingår inte summa för tex barnets del i hyran. Inte heller extra kostnader som uppstår om barnet har speciella behov, extra dyra intressen (men för att få det att inkluderas i underhållet behöver föräldrarna vara överens om att dela på kostnaden)

Jag tycker också att uträkningen blev lite konstig.. Det blir ju MINDRE än 1273:-/förälder..
    Funderar på om jag missat något...
    Nej, man brukar inte använda riksnormen... Det är försörjningsstöd som verkligen är det lägsta belopp man kan ha om man står utan inkomster för att klara försörjningen.

Tingsrätten räknar med att äldre barn, som ts, har ett basbehov kostar 95 % av basbeloppet= 3483 kr/månad. Till det tillkommer ev. dyrare aktiviteter, busskort, mediciner, glasögon osv.

Sen ska pappans och ts försörjningsförmåga räknas ut. Tjänar de lika mycket så blir det som minst 3483- 1050 så länge barnet har barnbidrag, och 875 om barnet har studiebidrag. Så 2608 för den äldre tjejen, och delat på att de har exakt samma försörjningsförmåga ska pappan betala 1304 kr/månad. Men, som sagt det finns kostnader som ska tillkomma och man tar hänsyn till bådas försörjningsmöjligheter.
  • Brumma

Betalningsskyldigheten

bestäms till en viss procent av den bidragsskyldiges årsinkomst

minskad med ett grundavdrag om 100 000 kronor och med beaktande

av det antal barn som han eller hon är underhållsskyldig för.

Årsinkomsten beräknas med utgångspunkt från det taxeringsbeslut

som fattats närmast före februari månad det år betalningsskyldigheten

avser, dvs. i praktiken två år tillbaka i tiden.

Så beräkningen är rätt gjord. Däremot kan han begära anstånd för sin nuvarande ekonomiska situation:

Försäkringskassan kan bevilja den bidragsskyldige anstånd med att

fullgöra betalningsskyldigheten. Anstånd ska medges i den mån det

behövs för att den bidragsskyldige ska få behålla vad som enligt

reglerna om förbehåll vid utmätning av lön behövs för eget och

familjens underhåll. Anstånd får också beviljas om det finns anledning

till det med hänsyn till den bidragsskyldiges personliga eller

ekonomiska förhållanden eller andra särskilda förhållanden.

Om det finns synnerliga skäl, bl.a. med hänsyn till den bidragsskyldiges

ekonomi, får Försäkringskassan helt eller delvis efterge

statens fordran.

Källa: http://www.regeringen.se/content/1/c6/17/03/32/7b177cc2.pdf

• SupersurasunkSara

Någon annan har säkert redan svarat men: BARNETS behov kontra föräldrarnas inkomster/utgifter.

MInimibeloppet som man får är 1273 kr om man tar det via fk. Den som är betalningsskyldig kan få sin inkomst prövad och måste inte alltid betala hela summan själv, men barnet får alltid 1273 kr.   

• Anonym
    Brumma skrev 2012-09-25 09:34:13 följande:
    Ovanstående var till Anonym inlägg #21
    Tack, ja ska visa det för min kompis, jag tyckte också att det va fel att kompisens sambo egentligen skulle betala för hans barn som hon aldrig träffat
  • Mary 326

Tack allihopa för svar! Har fått mycket mer "kött på benen" i den här frågan nu, efter att ha tagit del av era svar.

Pappan, den underhållsskyldige, och jag har ungefär samma årsinkomst, jag ca 380000 kr/år och han ca 360000 kr/år (fjolårets uppgifter). 

Jag ska absolut gå in och göra en beräkning på FK:s sida.

Svar på tråden Vad avgör storleken på underhållsbidraget?