• Anonym (Fundersam)

Två arbeten och misstänker att jag blir sjukskriven

Hej, jag är gravid i v 12 (snart v 13) och har fruktansvärda smärtor från bäckenet. Jag jobbar som SSK på en tungt vårdkrävande strokeavdelning där jag är tillsvidare anställd och jobbar 75%. Sen har jag utöver detta ett tim.jobb som danslärare men man vet aldrig om man jobbar 8-4 timmar i veckan, 2 timmar i veckan eller 0 timmar, allt är beroende på om elever anmäler sig till våra kurser om man får jobbtimmar.
    Misstänker nu att jag kommer bli sjukskriven i framtiden pga smärtorna och vet att det finns ingen omplacering möjlighet på mitt SSK jobb. Danslärar jobbet skulle jag kunna sköta muntligt.
    Kan man bli fullt sjukskriven men ändå kunna jobba visst antal timmar i veckan utan att det blir nått lagbrott? eller att man blir återbetalningsskyldig.
    Vill kolla upp hur det fungerar för jag blir så förvirrad på alla regler osv :D
    Tack så mycket för bra sida att ställa frågor på.

• Svar på tråden Två arbeten och misstänker att jag blir sjukskriven
  • Försäkringskassan

Hej,

Om läkaren bedömer att du ska vara helt sjukskriven så kan du inte arbeta alls. Om du bedömer att du möjligtvis kan arbete t ex 25 % så kan du vara 75 % sjukskriven.
    Då det är svårt att svara generellt på denna fråga så är det bästa om du ringer kundcenter på tel 0771- 524 524 för besked vad som gäller dig.

Hälsningar/André Handläggare 

• Anonym (Fundersam)

Hej tack för svar, förstår att det kan vara svårt att svara på frågan.
    Om man jobbar ex 75% på en vårdavdelning, blir man då sjukskriven 75 % och det täcker alla ens arbetstimmar på arbetet eller betyder det att man är sjukskriven 75% av sin 75%:iga tjänst?Kanske en konstig fråga men är så förvirrande när man inte jobbar 100%.
    Tacksam för svar.

• Försäkringskassan

Hej,

Det stämmer att om du jobbar normalt 75% och blir sjukskriven 75%, då är det 75% sjukskrivning av din normala 75% tjänst.

Hälsningar,
    Anna, handläggare

Svar på tråden Två arbeten och misstänker att jag blir sjukskriven