• Anonym

Sjukskrivning - vad gäller?

Jag blev igår halvtidssjukskriven p.g.a. foglossning. Min chef har nu gett mig ett schema som hon har tänkt utifrån verksamheten och egentligen  inte utifrån mina behov. Hon tycker att jag ska vara helt ledig en dag/vecka "för att kunna vila upp mig", men riktigt så funkar det inte med foglossning. Inte med de besvär jag har, jag behöver både rörelse och vila varje dag för att må som bäst.

Är det inte också så att ni på Försäkringskassan vill att man ska jobba halva dagar om man är halvitdssjukskriven om det inte finns medicinska skäl (som det inte finns i det här fallet)? Jag har meddelat min chef att det här schemat inte kommer fungera, men vad gör jag om hon inte lyssnar på mig?

• Svar på tråden Sjukskrivning - vad gäller?
  • Försäkringskassan

Hej!

Huvudregeln är att man ska arbeta del av dag när man är sjukskriven på deltid. Till exempel om man har en ordinarie arbetstid som är 8 timmar per dag att man arbetar  4 timmar per dag om man är sjukskriven 50 %. Det kan finnas möjlighet att förlägga arbetstiden på annat sätt om det finns medicinska skäl, du ska i så fall ta kontakt med din handläggare eller vårt kundcenter på 0771-524 524. 

Hälsningar
    Greta, handläggare 

• Anonym

Tack för ditt svar! Det var precis som jag tänkte! Vad gör jag då om min chef inte vill möta detta krav?

• Försäkringskassan

Hej!

Det bästa är väl om du pratar med din arbetsgivare och förklarar att om du inte förlägger arbetstiden enligt grundprincipen som min kollega tidigare nämnt kan konsekvensen bli att du blir utan ersättning. Om du inte har kommit överens med din handläggare om något annat såklart.

Det finns mer information att läsa om arbetstidens förläggning vid deltidssjuk i vår vägledning på sidan 224.
    Vägledningen heter 2004:2 Sjukpenning och samordnad rehabilitering och du hittar den
    www.forsakringskassan.se/omfk/lagar_regler/vagledningar/

Hälsningar
    Sigrid, handläggare 

• Anonym

Tack för svaret! Hoppas dock att det löser sig!

• Anonym

Min chef påstår att det är hon som förlägger arbetstiden och att försäkringskassan inte har med detta att göra. Stämmer verkligen detta? Ska jag driva vidare det till facket?

• Försäkringskassan

Hej!

Jag kopierar in lite text från vägledningen om Sjukpenning och samordnad rehabilitering 2004:2 som du har fått länkad till ovan:

10.22.1 Arbetstidens förläggning vid deltidssjukskrivning

Grundprincipen för rätt till partiell sjukpenning är att den försäkrade reducerar
    antalet timmar per dag i förhållande till sin normala arbetstid. Halv
    sjukpenning kan som regel bara betalas ut om den försäkrade arbetar till
    exempel högst fyra timmar per dag vid en normal arbetstid på åtta timmar
    per dag.

Principen ska dock inte tillämpas alltför strikt. Faktorer som arbetsförhållandena
    och sjukdomens art kan behöva vägas in i bedömningen. I en del
    situationer kan det vara lämpligt att halv sjukpenning betalas även för en
    dag då den försäkrade arbetat mer än hälften av sin normala arbetstid den
    dagen. Förutsättningen för detta är enligt praxis att den sammanlagda
    arbetstiden under perioden inte överstiger hälften av den försäkrades normala
    arbetstid, och att arbetstidens förläggning är medicinskt motiverad.

Detta är hur vi ser på deltidssjukskrivning och förhoppningsvis till lite hjälp för dig. De första 14
    dagarna är det arbetsgivaren som har hand om dig och betalar dig sjuklön. Om du inte tycker du får
    gehör och förståelse för din situation av din arbetsgivare kan du givetvis be om hjälp.

Hälsningar
    Ida, handläggare

• Försäkringskassan

Hej! 

Då det försvann text på det föregående inlägget skriver jag om det igen.

Jag kopierar in lite text från vägledningen om Sjukpenning och samordnad rehabilitering 2004:2 som du fått länkad till ovan:

10.22.1  Arbetstidens förläggning vid deltidssjukskrivning

Grundprincipen för rätt till partiell sjukpenning är att den försäkrade reducerar antalet timmar per dag i
    förhållande till sin normala arbetstid. Halv sjukpenning kan som regel bara betalas ut om den försäkrade
    arbetar till exempel högst fyra timmar vid en normal arbetstid på åtta timmar per dag.

Principen ska dock inte tillämpas alltför strikt. Faktorer som arbetsförhållandena och sjukdomens art
    kan behöva vägas in i bedömningen. I en del situationer kan det vara lämpligt att halv sjukpenning
    betalas även för en dag då den försäkrade arbetat mer än hälften av sin normala arbetstid den
    dagen. Förutsättningen för detta är enligt praxis att den sammanlagda arbetstiden under
    perioden inte överstiger hälften av den försäkrades normala arbetstid, och att arbetstidens förläggning är
    medicinskt motiverad. 

Detta är hur  vi ser på deltidssjukskrivning och förhoppningsvis till hjälp för dig. De första 14 dagarna är det arbetsgivaren som har hand om dig och betalar sjuklön. Om du inte får gehör och förståelse för din situation av din arbetsgivare kan du givetvis be om hjälp. 

Hälsningar
    Ida, handläggare 

Svar på tråden Sjukskrivning - vad gäller?