• Copkat

Present vid namngivning!

Nu behöver jag er hjälp med presentförslag till namngivning. Det är till min lillasysters förstfödda tjej. De bor på landet och min syster är väldigt duktig på inredning och pysslig av sig. Jag fick två underbara påslakan hon hade sytt själv med namn och datum. Tyvärr är jag inte alls händig. Så nåt fint att köpa! Gärna nåt jag kan beställa på nätet. Pris mindre väsentligt! Tacksam för all hjälp jag kan få. Det enda jag har kommit på och funderat lite på är sån där namntavla men inte riktigt rätt heller. 

Tack på förhand!

• Svar på tråden Present vid namngivning!
  • CookieKaka

På senaste dopet jag var gav vi en fin tårtspade i silver och graverar in barnets namn och födelsedatum. Tycker att de flesta klassiska doppresenter är rätt trista saker i tenn så denna gillade jag. Kan iaf användas en gång om året livet ut på ens födelsedag.

• katalysator

Om hon själv är pysslig och inredningsintresserad så skulle jag faktiskt ta och undvika alla former av tavlor och andra inredningspryttlar. Troligen har hon redan en ganska stark vision av hur hon vill att det ska se ut i hemmet, och kanske har ni inte alls samma smak vad gäller tavlor Glad Satsa på något som barnet kan ha glädje av i flera år? Ett riktigt fint gosedjur, en bra sagobok (kanske sån där med barnets namn i?) eller något smycke?

• Duckan

Ett fint smycke som kan användas i vuxen ålder.
    Dekorationsmålad stol/pall, namn datum osv
    En doptavla
    Sagoböcker
    Ett fruktträd      

• rockaroll

Jag gav min systerdotter en av alla "barnkammarboken", finns ju en uppsjö av dem. Mysigt att sjunga för de små. :) av min syster fick min son ett set med tallrik, skål och pipmugg i spöket Laban.

• Veritaslux

Eftersom det är en tjej skulle jag säga smycke!

Dottern fick ett armband med en liten berlock (klassiskt hjärta) från Thomas Sabo av en kompis, det tyckte jag var bästa presenten! Modellen funkar som så att man köper fler berlocker och bygger på. Så till dotterns första födelsedag fick hon en berlock av mig och maken och vi tänkte köpa en då och då åren framöver. Armbandet är alldeles för stort ännu men jag tror hon kan ha mycket glädje av det senare i livet.. Skulle hon sedan av någon anledning inte gilla armband är det bara att använda berlockerna i en halskedja i stället, t.ex. en i taget.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Copkat

Tack för tipsen!
    Tårtspade går bort, inte alls deras stil.
    Katalysator: Tror du har rätt där ang inredning, tyvärr. Sagobok har jag funderat på men känns lite för "lite". Hon la ju ner så mycket tid på våra presenter så vill köpa nåt riktigt fint. Annars är det bra tips. 
    Pall: Bra tips som mormor, morfar fixat

MER TIPS!  

• Duckan

Veritaslux, ett sånt gav vi också till en liten tös som namngavs. Har även gett såna till vuxna. Vill man inte ha berlockerna på så är armbandet i sig fint det med.

• rockaroll

Det finns såna smala bokhyllor som man ställer böckerna med framsidan utåt på, du vet? En sån med texten "det var en gång..." på, som hon kan ha sina sagoböcker på? Och en sångbok. ;D

• Nattyrock

Nu hade vi ingen namnceremoni men på min babyshower fick jag en jättefin sparbössa till bebisen, i porslin och med massa fina mönster och grejer, finns även som napp/något annat-burk med lock.

Minvän gav sin brorsdotter en scrappingbok som hon påbörjat med bilder på dem tillsammans och massa mig text som mamman/pappan/barnet (så småningom) kan fortsätta med.

En annan ide är ett berlockarmband med bara en berlock som ni sedan fyller på efter vart år barnet fyller år eller julklapp om ni byter sånt. Antingen nån fin berlock som du bestämmer eller en som ni väljer tillsammans (när barnet är äldre då).

Sen älskar jag barnkammarböckerna och köpte min sons första till hans födsel, hans andra och tredje till årsdag och ska få sin fjärde nu i jul :) då kan man skriva någon fin inledning i pärmen också.

Finns så himla mycket bra att ge och som också kan bli personligt om man vill :)
    Själv ger jag ofta stickade eller virkade presenter i form av tröjor, mössor, strumpor osv som jag gör själv :)

• MajaK

När min lilla tjej döptes fick hon jättesöta små askar som man ska stoppa första hårlocken som klipps av o första tappade tanden i. Dom gillade iaf jag =) 

• Solstrålen min

Vi har varit supernöjda med de dop- eller namngivningstavlor som vi har köpt på sannasordtavlor.n.nu!!!

Man får välja ord, färger och symboler precis som man vill och de görs i akvarell.

Vi gav typ 200:- för de tavlorna vi har köpt och är supernöjda!!!  Skrattande

• iser

Mitt andra barn ska snart döpas och jag kan inte ens komma på själv vad jag skulle köpa i present om jag var bjuden. Något som jag skulle uppskatta det är typ en bok där personen (framförallt när det är en släkting) berättar om sin egen relation till barnet, funderingar inför framtiden, vem denne tror att barnet kommer bli, hur du reagerade när du skulle bli moster, hyss du och din syrra gjorde när ni var små, hur du förlorade oskulden, berätta om sig själv som barn etc etc. Eller exempelvis vad du kommer i håg av att vara 1 år, två år , tre år osv. Gärna bilder. Det blir något roligt som barnet kan läsa och bläddra i och som din syrra kan grava åt.

Mitt äldsta barn är snart fyra och hon skiter blanka fan i de silversmycken hon fick. Fotoalbum och berättelser är ju superkul dock. 

• hösttussilago

Jag är också inne på boktemat.
    Vi kommer att ge en "egengjord" pekbok till vårt syskonbarn i doppresent nu i vår. Tycker att de blir kanonbra!
    Har tänkt sätta in personliga foton (på oss, kusinerna, andra i släkten, babyns älsklingsleksaker, babyns familjs hund, på henne själv etc), skriva en egen liten dikt till babyn och sätta in och kanske ngt mer som vi vill "smitta" henne med.

Boken kostar 249 kr, så kanske lite dyr. Men det får det vara värt denna gång.
    Tidigare en ggr gjorde jag en helt egen fotobok (billigare), men det blev inte riktigt samma bitvänliga kvalité och tog mkt mer tid.

Se fotoklok.se/pekbok

"Nu kan du skapa din egen pekbok. Du designar fritt en personlig pekbok i vår nedladdningsbara programvara eller direkt online. Pekboken har extra tåliga blanklaminerade sidor. 18 sidor plus omslag, sammanlagt 20 sidor. Den perfekta presenten till ditt barn! Du änvänder dina bilder, texter och har även tillgång till alla sidbakgrunder och clip-arts, precis på samma sätt som när du gör en fotobok. Du kan göra pekboken om ditt barns favoritleksaker, bilar eller gosedjur. Möjligheterna är oändliga! Det är bara din fantasi som sätter gränserna! Pekboken är en stryktålig produkt som tål barns lek och hårt slitage.
    Pekboken kostar 249:- för 18 sidor plus omslag (totalt 20 sidor) Leveranstid ca 5 arbetsdagar."

• iser
    hösttussilago skrev 2013-04-13 08:23:15 följande:
    Jag är också inne på boktemat.
    Vi kommer att ge en "egengjord" pekbok till vårt syskonbarn i doppresent nu i vår. Tycker att de blir kanonbra!
    Har tänkt sätta in personliga foton (på oss, kusinerna, andra i släkten, babyns älsklingsleksaker, babyns familjs hund, på henne själv etc), skriva en egen liten dikt till babyn och sätta in och kanske ngt mer som vi vill "smitta" henne med.

Boken kostar 249 kr, så kanske lite dyr. Men det får det vara värt denna gång.
    Tidigare en ggr gjorde jag en helt egen fotobok (billigare), men det blev inte riktigt samma bitvänliga kvalité och tog mkt mer tid.

Se fotoklok.se/pekbok

"Nu kan du skapa din egen pekbok. Du designar fritt en personlig pekbok i vår nedladdningsbara programvara eller direkt online. Pekboken har extra tåliga blanklaminerade sidor. 18 sidor plus omslag, sammanlagt 20 sidor. Den perfekta presenten till ditt barn! Du änvänder dina bilder, texter och har även tillgång till alla sidbakgrunder och clip-arts, precis på samma sätt som när du gör en fotobok. Du kan göra pekboken om ditt barns favoritleksaker, bilar eller gosedjur. Möjligheterna är oändliga! Det är bara din fantasi som sätter gränserna! Pekboken är en stryktålig produkt som tål barns lek och hårt slitage.
    Pekboken kostar 249:- för 18 sidor plus omslag (totalt 20 sidor) Leveranstid ca 5 arbetsdagar."
    Låter superbra!!
Svar på tråden Present vid namngivning!