• FabulousMom

Sjukskriven för foglossning, blivit kallad till rehabilitering?!

Jag är sjukskriven sedan 2 veckor för foglossning. Tidigare i graviditeten var jag sjukrkiven för hyperemesis (1 månad) och resten av tiden har jag jobbat. Jag är i femte månaden. Idag ringde mig arbetsgivare, de har bokat en möte med försäkringskassan och facket för rehabilitering av min sjukskrivning. What? Jag får varken tag på handläggaren på försäkringskassan eller facket, så ingen kan förklara vad det handlar om. Men är detta normalt? Jag har fortfarande foglossning, det kan man ju inte "rehabilitera" bort. Mitt jobb är ett stående kassajobb och jag kan inte få lättare arbetsuppgifter. Är det normalt att bli kallad för rehabilitering under sin andra sjukskrivning under ett år? Jag hittar knappt nån info på nätet, så jag frågar här om någon vet. Det känns så olustigt.

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • Svar på tråden Sjukskriven för foglossning, blivit kallad till rehabilitering?!
  • Eleora

Hmmm...jag blev uppringd av sjukgymnasten för att läkaren skickat remiss dit, för TNS och behandlingsbad. Men inget som arbetsgivaren varit med på. Fast det kan ju vara rutin hos din arbetsgivare att man gör så? Vet inte...

• Enter Sandman

Tycker det låter konstigt.

Men å andra sidan du får försöka se det positivt.
    Dom kanske kan ge dig något som lindrar och hjälper, men att du skulle bli rehabiliterad, det har jag svårt att se hur det skulle gå till.

• eval

Fantastiskt att det ska kännas olustigt med en arbetsgivare som tar ansvar för sina anställda. Rehabiliteringen är för din skull förstår du väl? Förutsatt att du faktiskt har ont förståss fejkar du förstår jag obehagskänslan. Jag har erbjudit anställda att välja och vraka bland hjälpmedel och behandlingar, inte för att jag ogillar att de är sjukskrivna, utan för att jag gillar dem och vill att de ska ha det så bra som möjligt, och för att jag har ett ansvar som arbetsgivare att se till mina anställdas hälsa.

• Gravid till sommaren

Arbetsgivaren är skyldig att kalla till rehabiliteringssamtal om man är sjukskriven mer än en månad eller fler än 6 gånger på 12 månader. Det betyder inte att arbetsgivaren/försäkringskassan tycker eller tror att man ska bli "rehabiliterad", men ett sådant samtal säkerställer att orsaken till sjukskrivning blir tydlig och att arbetsgivaren tar sitt ansvar vad gäller arbetsmiljön. Det är ju ganska vanligt att sjukskrivningar har en koppling till arbetet. I ditt fall går man säkert igenom dina problem, ser över om det är något arbetsgivaren kan göra för att du ska kunna jobba igen (eftersom huvudmålet är att man ska jobba om man har ett jobb och inte behöva vara sjukskriven). Sen är samtalet säkert slut och om det är som du säger att du inte kan få andra arbetsuppgifter så fortsätter din sjukskrivning.

• FabulousMom

Jag har pratat med handläggaren på FK och hon tyckte själv att det var konstigt att de kallade till detta möte då jag bara varit sjukskriven i 2 veckor. Enligt ombudsmannen på facket tar det minst 90 dagar innan FK sätter igång nån rehabilitering.

Anledningen att det känns olustigt är för att min arbetsgivare velat bli av med mig sen jag blev gravid. Det här känns inte som ett möte i "välmening", men jag går dit och hör vad de vill ha sagt. Sjukskrivningen har jag ju kvar ändå så länge det behövs.  

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
Svar på tråden Sjukskriven för foglossning, blivit kallad till rehabilitering?!