• Bebbe83

Ensam med nyfödd.. Hur gör man med umgänge med pappan.

Japps min stora fråga till alla er där ute.. Jag ska snart ha liten och bor själv och kommer fortsätta med detta och är inte tillsammans med pappan.. 

Men hur ska man göra med umgänge såhär i början? Man kan ju inte lämna iväg en nyfödd precis.. Tips och råd är hemskt tacksamt för jag vet varken ut eller in... :S

• Svar på tråden Ensam med nyfödd.. Hur gör man med umgänge med pappan.
  • sirisdotter
    BFmars2012 skrev 2012-09-26 15:17:15 följande:

Men ni ska ju få ett barn ihop! I min värld är det att bli bunden till två personer (barnet och pappan) för resten av sitt liv.

Så är det!   Fira barnets studentexamen ihop,  bröllop,   barnbarns födelsedagar....
  • sirisdotter
    Bebbe83 skrev 2012-09-26 15:21:16 följande:
    Jo självklart är man det på så vis MEN som sagt han gör allt för att jävlas med både mig och trissa upp hunden under besöken då han varit här och han lyssnar inte och det går inte hem vilket resulterar i att min son klättrar på väggarna då han anser väl också att det är ok att jävlas med mamma då... Beter man sig på det viset sätter man käppar i hjulet för sig själv anser jag... Man kan betee sig lite vuxet också! Och även om man får barn behöver inte det betyda att man ska umgås dagligen! 
    Det är oftast ogörligt att ändra andra människor än sig själv.   Lyckades du inte medan ni var ett par lär du knappast kunna ändra barnafadern nu.

Någon kanske kan ta ut hunden på promenad medan pappan är där och träffar sitt barn?  Kanske du!
  • sirisdotter
    Improbabilis skrev 2012-09-26 15:29:43 följande:
    Hoppas du väljer pappa till nästa barn med större omsorg...
    Verkligen!
  • sirisdotter
    JECJ skrev 2012-09-26 18:31:27 följande:
    Det är inte bara HANS fel att ni ska ha barn ihop?! Du valde att skaffa barn med mannen. Du är den som kommer få mest tid med barnet.
    Så bit ihop och se till att låta honom komma hem till dig så ofta han kan!! Om du inte ger honom möjligheten att vara med sitt barn nu så kanske han ger sig in i en vårdnadstvist med dig sen. Och då kan det bli du som ber om att få träffa ditt barn.
  • LillyLolo

Han ska respektera din hund om ni ska vara hemma hos dig. Sedan så måste ju inte du vara med när han umgås med bebisen i värsta fall?

• LillyLolo

Som vanligt kryllar familjeliv av bitterfi**or

Kan ni inte ge henne bra råd så skriv inte i tråden

• sirisdotter

Tycker du inte man ska dela med sig av sina erfarenheter till någon som ber om råd?   VEM   avgör vilka råd som är bra??

LillyLolo skrev 2012-09-26 23:40:36 följande:
    Som vanligt kryllar familjeliv av bitterfi**or

Kan ni inte ge henne bra råd så skriv inte i tråden
  • PerG

Vad gäller de 10 pappadagarna så behöver han ju inte ta dem heldagar åt gången. Han kanske kan ta dem 2 tim/dag, 2tim/varannan dag eller liknande (och man har ju 60 dagar på sig innan de brinner inne).

Och som sagts tidigare behöver ni ju inte vara hemma hos dig eller i alla fall inte vara där hela tiden. Om han kommer till dig och tar med sig bebisen ut på en promenad i vagnen i området när du precis har ammat, eller att ni varierar och ibland träffas på någon "neutral" mark (hos en vän, släkting, eller liknande) så att det inte alltid behöver vara hemma hos dig? Och hans inneboende kanske inte är hemma på dagtid? Isåfall kan ju du komma dit när han är ledig från jobb och tar ut av sina pappadagar?

Det absolut viktigaste är väl att ni tillsammans försöker diskutera fram hur ni ska lösa det så bra som möjligt för alla inblandade! Om ni båda försöker vara generösa och anpassningsbara för varandras och barnets behov har ni nog det tillgodo för de (minst) 18 åren ni har framför er där ni är indirekt bundna till varandra! 

• sirisdotter
    PerG skrev 2012-09-26 23:48:30 följande:
    Vad gäller de 10 pappadagarna så behöver han ju inte ta dem heldagar åt gången. Han kanske kan ta dem 2 tim/dag, 2tim/varannan dag eller liknande (och man har ju 60 dagar på sig innan de brinner inne).

Och som sagts tidigare behöver ni ju inte vara hemma hos dig eller i alla fall inte vara där hela tiden. Om han kommer till dig och tar med sig bebisen ut på en promenad i vagnen i området när du precis har ammat, eller att ni varierar och ibland träffas på någon "neutral" mark (hos en vän, släkting, eller liknande) så att det inte alltid behöver vara hemma hos dig? Och hans inneboende kanske inte är hemma på dagtid? Isåfall kan ju du komma dit när han är ledig från jobb och tar ut av sina pappadagar?

Det absolut viktigaste är väl att ni tillsammans försöker diskutera fram hur ni ska lösa det så bra som möjligt för alla inblandade! Om ni båda försöker vara generösa och anpassningsbara för varandras och barnets behov har ni nog det tillgodo för de (minst) 18 åren ni har framför er där ni är indirekt bundna till varandra! 
  • LillyLolo

Är det ett råd när man skriver " du borde planerat vem du skaffar barn med"??? Nej. Läs själv vad folk skrivit!!

• Butikslager
    LillyLolo skrev 2012-09-27 03:45:58 följande:
    Är det ett råd när man skriver " du borde planerat vem du skaffar barn med"??? Nej. Läs själv vad folk skrivit!!
    Jag tycker det är ett väldigt bra råd faktiskt!
  • sirisdotter
    LillyLolo skrev 2012-09-27 03:45:58 följande:
    Den mamma som i  Ts situation  söker  stöd hos  de myndigheter  som har ansvar att se till "Barnets bästa"  kan få höra  "Vad hade du väntat dig av den mannen?"  ungefär.  Eller hos en advokat.   Med detta tror jag de vill klargöra  att det inte är så lätt att förvandla en häftig bad guy  ttill en hänsynsfull drömpappa varken för Familjerätten,  Tingsrätten eller för kvinnan  som plötsligt märker att det inte är så kul att  mannen varken lyder hennes regler  eller lyssnar på hennes eventuella advokat.

På vilket sätt hjälper det Ts att  vi unisont  håller  med om att mannen BORDE uppföra sig helt annorlunda än han gör?   Det är väl  att   för att ha någon som lyssnar  och  ger  medhåll  man har väninnor..... (och för att lyssna på dem   när de trasslat till sina liv).
  • righthererightnow

Herregud. Här märker man verkligen att folk läser typ hälften av vad som skrivs...

Ingen som sagt att hon tänker vägra ta hem pappan i sitt hem utan tvärtom vill få det att fungera men man får väl respektera lite vad den andra föräldern säger också??! Om han ej respekterar hennes hunduppfostran..Självklart är man två st om att skaffa barn och pappan ska självklart få ta del av barnet också.. Man gör vad man kan.. Jag hade försökt mer, lyssnar han inte så bjud hem en tredje part i värsta fall du kan umgås med under tiden han umgås med sitt barn och håll hunden väck från honom om han inte klarar av att vistas i samma rum som den... Fungerar det inte trots detta får ni kanske minska tiden hos dig och hitta på andra ställen.. till exempel att han har barnet hemma hos sig nån timme efter du ammat eller hos sina föräldrar eller liknande...  Det ska säkert gå att lösa ;) som sagt i början är det ju bra om du är med men efter ett tag kan han nog hantera bebisen nåon/några timmar själv iaf... 

• sirisdotter
    righthererightnow skrev 2012-09-27 21:09:34 följande:
    Herregud. Här märker man verkligen att folk läser typ hälften av vad som skrivs...

Ingen som sagt att hon tänker vägra ta hem pappan i sitt hem utan tvärtom vill få det att fungera men man får väl respektera lite vad den andra föräldern säger också??! Om han ej respekterar hennes hunduppfostran..Självklart är man två st om att skaffa barn och pappan ska självklart få ta del av barnet också.. Man gör vad man kan.. Jag hade försökt mer, lyssnar han inte så bjud hem en tredje part i värsta fall du kan umgås med under tiden han umgås med sitt barn och håll hunden väck från honom om han inte klarar av att vistas i samma rum som den... Fungerar det inte trots detta får ni kanske minska tiden hos dig och hitta på andra ställen.. till exempel att han har barnet hemma hos sig nån timme efter du ammat eller hos sina föräldrar eller liknande...  Det ska säkert gå att lösa ;) som sagt i början är det ju bra om du är med men efter ett tag kan han nog hantera bebisen nåon/några timmar själv iaf... 
    Lite så,  ja.  Det  förvånar mig att  Ts aldrig  tidigare  märkt  hur mannen hanterade hennes hund.  Om mannen nu ändrat beteende mot hunden får Ts lösa det  -  Föräldrabalken har knappast någon paragraf om ena eller andra förälderns hund!

Något jag läste som Ts  skrev  gick ut på att   hon kunde sträcka sig till att acceptera att låta barnet träffa sin pappa två gånger i veckan  (max alltså)...    Många andra mammor är förtvivlade över att pappan till deras  små  barn träffar barnen för sällan.
  • righthererightnow
    sirisdotter skrev 2012-09-27 21:19:46 följande:
    Lite så,  ja.  Det  förvånar mig att  Ts aldrig  tidigare  märkt  hur mannen hanterade hennes hund.  Om mannen nu ändrat beteende mot hunden får Ts lösa det  -  Föräldrabalken har knappast någon paragraf om ena eller andra förälderns hund!

Något jag läste som Ts  skrev  gick ut på att   hon kunde sträcka sig till att acceptera att låta barnet träffa sin pappa två gånger i veckan  (max alltså)...    Många andra mammor är förtvivlade över att pappan till deras  små  barn träffar barnen för sällan.
    Kanske lite lite ja.. ofta men korta stunder i början är väl vad som rekommenderas..  men det är väl efter 3 månader som man ska öka succesivt.. alltså mer och mer umgänge.. Man får bita ihop och lösa det på bästa sätt helt enkelt allt går bara man lägger manken till :)

.. det där med hunden håller jag med Ts faktiskt.. Hon sa ju inte att han inte får träffa barnet pga utav hur han hanterar hunden däremot att hon inte kan tänka sig att ta hem honom till sig om det fortsätter.. 
    Jag har också hund och hade någon kommit hem till mig och "stissat" upp hund som Ts säger så hade han faktiskt åkt ut härifrån ganska snabbt med!! 
Svar på tråden Ensam med nyfödd.. Hur gör man med umgänge med pappan.