• Anonym

Kan man tvinga någon att korta ner föräldraledigheten?

Hej, jag undrar om det finns möjlighet att tvinga mitt ex till att korta ner sin föräldraledighet.

H*n har hittat en ny partner och vill separera. Vi har två gemensamma barn, 2,5 och 1 år gamla. Vi delar lika på våra föräldradagar och jag har varit föräldraledig fram till mitten på augusti då h*n har tagit över. H*n tänker vara hemma med barnen i minst ett år, kanske ännu längre men vill inte ge något konkret svar på när h*n ska tillbaka till sitt jobb. Jobbet innebär långa separationer från barnen (borta 5 veckor sammanhängande, sedan 5 veckor hemma). H*n har dock planer att eventuellt byta jobb men allt är väldigt diffust. Jag jobbar 8:30 till 15:30 mån-fre med fasta rutiner och utan resor.

Jag köper argumentet att det är bäst för barnen att vara med sin mamma/pappa istället för att gå på dagis (stora barnet går 15timmar/vecka). Men jag ser risk för att mitt ex utnyttjar sin föräldraledighet för att skjuta upp de negativa konsekvenser av en separation, alltså minskad tid med barnen och allt jobb kring bodelning osv. samt för att ha bättre tid med att etablera sin nya relation.

Situationen vi lever i just nu är i mina ögon inte hållbart en längre tid framöver. Vi bor fortfarande gemensamt i huset, där jag troligtvis kommer att bo kvar efter separationen (om inte mitt ex ändrar sig igen). Jag träffar barnen i den utsträckningen jag har möjlighet till, alltså innan och efter jobbet samt på helgerna. Detta innebär att jag och mitt ex fortfarande spenderar en hel del tid med varandra. Det känns krystat då vår relation just nu är ganska konfliktladdad, dock inget vi visar inför barnen.

Vi har diskuterat fram och tillbaka kring ny boendesituation men vi kan inte enas i den frågan. H*n tycker att jag ska flytta ut under föräldraledigheten, alternativt att h*n söker ny bostad men tar barnen med sig. Båda lösningar känns irrelevanta för mig när det handlar om en sådan lång tidsperiod. Jag har gjort förslag om att h*n hittar ny bostad och hämtar barnen på dagtid samt att vi delar upp kvällar och helger. Det går inte h*n med på. Under rådande omständigheter ser jag som enda utväg att h*n sätter en konkret tidsram på sin föräldraledighet samt att h*n inte "drygar ut" tiden till ett helt år eller ännu längre. Har jag någon möjlighet att påverka detta???

• Svar på tråden Kan man tvinga någon att korta ner föräldraledigheten?
  • Anonym

Du menar alltså att du skulle nekas att ha barnen veckovis ev helger just för att hen vill ta ut 100% föräldrar ledighet? och ha barnen hela tiden?

nej det skulle jag aldrig acceptera.. när ska du vara med barnen då om jag får fråga? ska du bara få komma på besök i 1 år framöver? Du kanske skulle kunna leva med det.. men barnen?

• Barbamamah

När har han tänkt att barnen ska ha umgänge med dig?

• Anonym

Föräldraledig är man från sitt jobb för att kunna ta hand om barnet (på dagtid). Övrig tid är gemensam tid som man ska/kan dela på. Dvs bara för att man är föräldraledig innebär det inte att man "äger" barnet på heltid inkl kvällar/nätter och helger/lov. Se till att få samarbetssamtal och ett skriftligt (juridiskt) umgängesavtal på fr. Och om den andra föräldern inte går med på det så återstå tyvärr bara tr.. Så får de komma med en dom på hur umgänget ska fördelas er emellan. Lycka till! 

• Anonym

Hälften av föräldradagarna kan väl inte räcka så länge? Hur tänker h*n försörja sig och barnen?

Du behöver inte skriva under att barnen ska flytta. Vid en separation har du all möjlighet att behålla boendet alltså.

Sen går barnens rätt till umgänge före allt annat, så att ta ut full föräldraledighet och försöka hindra umgänge är inget som skulle accepteras av varken föräldrarätten eller, om det blir en stämning, Tingsrätten.

Svar på tråden Kan man tvinga någon att korta ner föräldraledigheten?