Dotter med Astma... funderar på cystisk fibros...????
Hej alla där ute...
Jag har en dotter på 4 år som har astma. Hon svarar inte så bra på sin medicin, Airomir, flutide och singular. Hon har inte dom tyiska astma symptomen enligt mig... Kan inte de här så bra men hon springer, leker busar och är jätteaktiv utan att ha besvär. Hon andas normalt och blir inte ansträngd med andningen. MEN hon slemmar/harklar upp slem minst 10 gånger om dagen. Värst är på morgonen.. När hon blir dålig, var tredje månad så hjälper inte hennes mediciner alls. De innebär, hon har jätte svårt att andas, hon kräks massor av slem och hon blir inte bra av medicinen på akuten. Hon är minst lika dålig i en vecka... mest pga att hon har så mycket slem i sina lungor. Hon har en andningsfrekvens på runt 50/60 i min när vi åker in. Hon verkar aldrig få läka ut i lungorna, hon har konstant "infektion" i lungorna.
Hon sover även ALLTID utan täcke, hon säger själv att hon blir så varm. Hon sover helt naken. Får hon täcke på sig i sömnen så sparkar hon snabbt bort de. Hon har alltid varit underviktigt sen spädbarn.. sen polyper och megastora mandlar försvunnit så har hon blivit mera normal i kroppen men hon är fortfarande petit så att säga.
Nu har jag funderat på om hon kan lida av cystisk fibros... har läst mycket och en del stämmer. Men jag kanske bara är en orolig mamma som läser in för mycket och skulle vilja få höra om de finns andra mammor som har fått den diagnosen på sitt barn som kan berätta hur de är.. tex symtom... Tack på för hand.