Jag vill förtydliga lite. Egentligen är jag intresserad av alla de resurser man använder som förälder eller blivande förälder för att bygga upp kunskap. Familjeliv är ett sådant. Andra kan vara olika bloggar, böcker, kommersiella broschyrer, med mera. Jag vill gärna ta reda på mer om detta, och försöka förstå hur alla dessa resurser används. För att kunna göra det vill jag komma i kontakt med dig som är förälder, håller på att bli förälder, eller försöker bli gravid.
I dag läste jag en skrämmande artikel på DN om ett föräldrapar som förlorade sitt barn i slutet av graviditeten. Det var en Facebook-vän till mig som refererade till den, och några på hennes vägg började diskutera vad det är för slags information man får som blivande förälder. Många menade att informationen var bristfällig och i värsta fall direkt missledande. Känner ni igen detta?
Jag tror att det är viktigt att forskningen får en chans att beskriva hur informationsbehovet och -utbudet verkligen ser ut. Vi kan till exempel använda det för att sätta press på myndigheterna att ta fram neutralt och användbart informationsmaterial. Kontakta mig om du vill hjälpa till eller vill veta mer.
Du kan antingen skicka ett privat meddelande här på fl eller ett mejl på linnea.hanell@nordiska.su.se. Tack!