Fortsätta amma till sömns men sluta nattamma, funkar det?
Hej
Min dotter är 15 månaders och jag har sedan hon föddes ammat henne till sömns, det har fungerat superbra och jag tycker att det har varit så enkelt. Dock äter hon även en del på natten och sedan jag började jobba för en månad sedan så vill hon ligga vid bröstet mer, och jag orkar inte vakna så många gånger på natten samt jobba heltid.
Därför tänkte jag höra mer er mammor som ammat lite äldre barn, funkar det att jag ammar henne till sömns och sedan får pappa ta henne på natten när hon vaknar, hittills har vi gjort 50/50 men jag förstår att det kan vara förvirrande för henne att ibland få bröstet och ibland inte. Hon blir ledsen när han tar henne och om hon senare får komma till mig somnar hon om på en gång, med tutten i mun.
Jag tycker det finns massor av födelar med att fortsätta amma, men orkar inte nattamningen, funkar det att ge bröstet inför nattning och sedan inte låta henne få på hela natten, eller blir det tokigt för henne. Jag undrar eftersom jag gärna vill fortsätta amma dagtid och för kvällen, då hon tycker så mycket om det och blir lugn och harmonisk.
Hur har det gått för er? Tacksam för svar och hjälp då jag känner mig osäker på vad som är bäst för min älskade lilla unge.
Tusen tack!