• catarinahjelm

Få bebis att somna senare på kvällen inför natten!

Hej!

Min son som är 2 månader har börjat få in rutin när det gäller mat/sömn. Jätteskönt :) Från att ha ätit var 3e timme dygnet runt så har han nu börjat sova på natten 6-10h. Däremot skulle jag gärna vilja att han åt ett mål till på kvällen innan han lägger sig för natten. Just nu äter han sitt sista mål runt 18-19. Därför blir det ibland att han gärna vill äta nångång under natten. Om han istället åt runt 21-22 sista målet borde han hålla sig mätt hela natten. Hur gör jag? Ska jag väcka honom?

• Svar på tråden Få bebis att somna senare på kvällen inför natten!
  • Aaglars

Är han så liten behöver han ha fria tider och sova och äta när han vill. Just nu har han dessa tider, om två veckor ser det ev. annorlunda ut.

Min 5-månaders ammar oftast tre gånger under natten - så det behöver ha tydligen just nu.

• Orkide

Vid 4 månader började vi ens att fundera på rutiner. Fram till dess lät vi vår son sova och äta när han ville.

• Whitetrash86

Min son är 8 månader och jag tänker fortfarande inte på rutiner..! Fast han har ju skaffat sig egna rutiner som passar oss rätt bra, somnar vid 21-22, vaknar ibland 01, alltid vid 04, sen sover igen till 07,30-08.
    han får helt enkelt äta när han är hungrig och sova när han är trött =) 

• Natulcien

Alltså...om han bara är 2 månader och redan sover så fantastiskt bra så skulle jag inte börja laborera med sömen och väcka och hålla på...
    När de är så små, så kommer det där ändå att ändras ett antal gånger det närmsta året.

• Aaglars
    Höstbebis2010 skrev 2012-09-29 13:26:08 följande:
    Jag skulle prova att väcka runt 22 för mat och se om det funkade. 
    Nej nej nej!!! Väck inte en 2-månaders som sover, för att ge mat - om han/hon går upp i vikt som den ska.
  • fantasyforever

när mitt förra barn var en månad började jag med nattrutiner, jag tycker absolut att det är helt ok att göra det redan från tidig ålder. och jag är helt övertygad om att det funkar att börja med rutiner från tidig ålder efter egen erfarenhet. gå efter magkänslan! det skadar inte barnet om du väcker det för mat, du lär märka på ett par dagar om det hjälper eller ej! för oss tog det mellan ett par dagar till en vecka innan de nya rutinerna satt och sen har alltid våran dotter sovit som en stock på natten och gör det fortfarande sex år senare

får man bara in någon eller några rutiner under en dag så faller sig resten rätt oxå!

har nu en treveckors kille och ja, redan nu har jag börjat med rutiner vad gällande sänggående. så fort man börjar skönja ett mönster hos barnet så kan man hjälpa till att styra in barnet på rutiner sakta men säkert.

har aldrig förstått varför det är sånt tabu att befästa rutiner redan från spädbarn, det har ju inget att göra med att man inte älskar sitt barn eller tillgodoser dess behov. även när barnet ligger i magen så skapar vi rutiner för barnet så varför skall vi inte kunna göra det utanför magen? det underlättar så mycket i vardagen!

Svar på tråden Få bebis att somna senare på kvällen inför natten!