• Tigersmatte

Betala eller inte när kompisens telefon går sönder?

Min tonåring var ute med kompisar i går. När hon kramade ena kompisen hej då, sägs det att hon stötte till andra kompisen som stod och skrev på sin 2 månader gamla Iphone. Den trillade i gatan - skärmen sprack. Ska vi erbjuda oss att betala? Betala hälften? Inte alls? Ingen av dem sa något i går kväll. Konpisen kontaktade henne i dag, antagligen efter att ha pratat med föräldrarna.
    Glaset på min andra tonårings 1 vecka gamla Samsung sprack i ena hörnan. En månad senare berättade hon att en kompis tappat den i gatan och att den sprack en eller ett par timmar senare. Den har aldrig varit tappad förutom det tillfället. Varken vi eller vår dotter har haft en tanke på att be kompisen betala. Nu får dottern leva med sprickan...
    Vi vill göra rätt för oss, men inte ta på oss något som vi inte borde.

• Svar på tråden Betala eller inte när kompisens telefon går sönder?
  • Trollbarnet
    Tigersmatte skrev 2012-09-29 16:41:52 följande:
    Min tonåring var ute med kompisar i går. När hon kramade ena kompisen hej då, sägs det att hon stötte till andra kompisen som stod och skrev på sin 2 månader gamla Iphone. Den trillade i gatan - skärmen sprack. Ska vi erbjuda oss att betala? Betala hälften? Inte alls? Ingen av dem sa något i går kväll. Konpisen kontaktade henne i dag, antagligen efter att ha pratat med föräldrarna.
    Glaset på min andra tonårings 1 vecka gamla Samsung sprack i ena hörnan. En månad senare berättade hon att en kompis tappat den i gatan och att den sprack en eller ett par timmar senare. Den har aldrig varit tappad förutom det tillfället. Varken vi eller vår dotter har haft en tanke på att be kompisen betala. Nu får dottern leva med sprickan...
    Vi vill göra rätt för oss, men inte ta på oss något som vi inte borde.
    Tjejen i fråga som stod bredvid måste ju ha hållit telefonen klantigt eller inte lagt den ordentligt i fickan!
    Tycker inte att man kan klandra din flicka för det här.
  • Kaffegalningen

Halva självrisken till hemförsäkringen kan du erbjuda dig att betala av god vilja, men enbart din dotters fel tycker jag inte att det är...

• Din mamma

Att byta skärm kostar typ 500-700 och är ingenting försäkringar bekostar.

• Marina80

Beror helt på vad man har för försäkring. Tror det kostade 1200 att byta framskärm på min IPhone. 600 kr baksidan. Självrisk 750 kr.

• kille95

Var det bara skärmen som gick sönder? Och hur stor är sprickan egentligen? Tycker att ni ska betala hälften iallafall även eftersom det var en olycka Solig

• Skit i det du

Man får la hålla i sina grejer om man är rädd om dem.

Jag hade inte betalat.

Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • kickan89

Jag tycker inte att ni ska behöva betala. Om din dotter skoj-knuffat kompisen eller lånat telefonen och tappat den så borde man absolut erbjuda sig att betala men det här var ju en olycka på ett helt annat sätt. Tycker typ att det är jämförbart med att två personer går i sina egna tankar och råkar gå in i varandra. Inte ber man den andra ersätta något man råkat tappa när man krockade då.

Svar på tråden Betala eller inte när kompisens telefon går sönder?