• junimamma12

Komjölkprotein ?

Hej, Det är så att min son på 3mån ha vad vi tror just nu komjölkallergi, han vad helt fläckig o röd när han va nyfödd o fram till 1½ månad så dom på bvc tror att det är de. Och nu är det så att jag verka inte ha så mycket mjölk i brösten för han äter inte tillräckligt mycket som innan, han är gnällig mycket o verka inte komma i ro när jag ska amma, han bara bökar hela tiden.. Så jag vill prova med ersättning, så frågan jag har är vilken ersättning kan jag ge honom då ? Kan jag ge han NAN1 som är den vanligaste, eller är det ngn annan jag ska prova med, vill ju inte att han ska få tillbaka sina utslag igen :(

Tacksam för svar snarast!  

• Svar på tråden Komjölkprotein ?
  • Allergiexperten

Hej! Det du beskriver kan mycket väl vara känslighet för komjölksprotein men det kan också vara att din son är hungrig och inte får i sig tillräckligt med mat.
     Du kan göra på 2 sätt:
    Antingen börja med Nan och se hur det går. 
    Eller så kan du först prova med komjölksproteinfri ersättning, Althera, som finns att köpa på apotek. Men tänk på att även om du bara ammar litegrann så måste även du vara komjölksproteinfri annars får han ju i sig proteinet iallafall. Efter några veckor kan du prova med att försiktigt övergå till Nan.
    Om utslag på huden och magbesvär kommer tillbaka så tycker jag du ska boka in tid hos läkare för bedömning.
    vänliga hälsningar Anitha 

• junimamma12
    Allergiexperten skrev 2012-10-01 19:29:36 följande:
    Hej! Det du beskriver kan mycket väl vara känslighet för komjölksprotein men det kan också vara att din son är hungrig och inte får i sig tillräckligt med mat.
     Du kan göra på 2 sätt:
    Antingen börja med Nan och se hur det går. 
    Eller så kan du först prova med komjölksproteinfri ersättning, Althera, som finns att köpa på apotek. Men tänk på att även om du bara ammar litegrann så måste även du vara komjölksproteinfri annars får han ju i sig proteinet iallafall. Efter några veckor kan du prova med att försiktigt övergå till Nan.
    Om utslag på huden och magbesvär kommer tillbaka så tycker jag du ska boka in tid hos läkare för bedömning.
    vänliga hälsningar Anitha 
    Tack för svaret! Japp, jag är helt ifrån mjölk pga av att min son inte tål de, eller vad vi tror just nu.. Men då ska jag absolut prova den på apoteket, för nan innehåller ju mjölk o vill ju inte att han ska få tillbaka sina utslag i ansiktet..

Sen undra jag även en annan sak, vad kan jag ge för gröt till han, för vill gärna prova med smakportioner snart så då tänkte vi prova gröt, vilken gröt blir det då som inte innehåller någon slag av mjölk ?  
Svar på tråden Komjölkprotein ?