• Mollyskrutt

HJÄLP. VI ÄR I STORT BEHOV AV HJÄLP. 8 månaders bebis som har stora problem med att komma till ro och varva ner innan nattning.

Hej

Vår 8 månaders tjej vaknar och skriker och gråter flera gånger om nätterna. Detta började hon med för en månad sen och det blir bara värre och värre. 

Hon har också mycket mycket svårt att komma till ro innan det är dags att sova. Det har hon på dagarna också men inte alls så jobbigt som innan kvällsnattningen.

Så här ser våra dagar ut:

Mellan 9-10 går vi upp.

Sover 1,5 timme ca 11,30-13
    Sover 1,5 timme ca 16,30-18
    Nattning ca 21 efter bad och lugn mysstund med sagoläsning. Sen börjar problemen.

Innan somnade hon snabbt vid bröstet eller lite vyssande. Nu kan nattningen ta allt mellan 1-3 timmar. Hon har så svårt att komma till ro. Så vi kan ha allt mellan 1-3 timmar med gnäll, tårar, skrik och en glad busunge på grund av att hon blir övertrött. 

Vi får då turas om att vyssa och bära runt på henne. Lägga henne till bröstet och se om det går. Söva henne i selen funkar ibland efter man provat några omgångar. 

Först tänkte vi att vi kanske lägger henne för sent men den här dygnsrytmen har hon själv valt och inget vi vant in henne vid. Hon har alltid varit en bebis som somnat sent för natten men då utan en massa problem. 

Hennes problem med att somna om nätterna resulterar i att hon oftast inte sover mer än 8 timmar på sin höjd om nätterna och hon behöver mer än så. Det påverkar sen resten av dagen med att hon oftast är grinigare än vanligt. 

Innan sov hon bra i sin egen säng om nätterna men sen hon närmade sig 7 månader har hon sovit nära mig om nätterna. Behöver närhet och trygghet, inget konstigt i det men det är såååå jobbigt att hon inte kan komma till ro.  Varannan natt får hon också för sig att vara uppe en timme drygt för att busa. Så blir det ännu mindre nattsömn. 

Vad tror ni, idéer och tipps på hur man kan få ändring på hennes beteende. Vad beror det på. Alla tankar är välkomna. Vi är i behov av all hjälp vi kan få.

• Svar på tråden HJÄLP. VI ÄR I STORT BEHOV AV HJÄLP. 8 månaders bebis som har stora problem med att komma till ro och varva ner innan nattning.
  • Mollyskrutt
    Hallonpuff skrev 2012-09-29 18:03:43 följande:
    dax att ta bort en av sovstunderna på dagen.....
    Skulle aldrig funka. Efter 3,5 timme är hon trött och behöver sova på eftermiddagen, Hon är ju bara 8 månader.
  • Hallonpuff

jodå det KAN funka om ni kämpar o håller henne vaken
     flyttar första sovstunden lite senare på dagen kanske håller hon sovande med hjälp av bil eller vagn 20 min längre  sen håller henne  vaken till kvällen då kommer hon antagligen somna tidigare på kvällen och ev sova längre

• Hallonpuff

jag känner igen mej i mycket av det du skriver vår son när han var liten hade väldigt lite sömn behov och just nattningarna kunde ta timmar.
    hans syster somnar på en halv sekund
    o så är det än idag . dottern kommer till ro på en gång medans han är vaken och skruvar sej o ska komma upp 300 gånger varje kväll han vaknar flera gånger på natten o är först uppe på morgonen.
    tror att det bara är sån han är
    kanske din dotter också

• Caysa

Det låter väl som separationsfasen som brukar komma mellan 7-10månader!? Vår dotter blev lika dan, men det gick över efter några tuffa veckor :-/ Håll ut!
    (du kan ju alltid prata med BVC?)

• ModestyBlaze

Hej,

Jag anser att ni inte skall ta bort luren, men se till att hon inte sover så sent på dagen. Jag tror ärligt talat att ni skulle må bättre av tidigare natt och något längre, helst mellan 11-12 timmar natt.

Så kort fm lur på typ 45 min och sen en lång dags lur på 1,5 tim är helt ok, men sen vaken minst 4 timmar innan natten. Det är i denna ålder de måste vara vakna mycket längre från andra luren till natten för att somna lite snabbare.

Sist, hon är mitt inne i 8 mån ångesten. Läs om detta om utveckling så kommer ni förstå. Försök att hålla dagarna hemma, ute i naturen och inte en massa folk och överstimulans. TA med henne i dina sysslor på dagarna, sitta i slasken och diska är poppis, tvätta, dammsuga m.m. Sen ut när hon är vaken! 1 tim på fm och 1 tim på em, då sover man gott.     

• Jkpg Deluxe

Jag tänker på separationsfasen, helt naturligt om hon är bökigare då ju!
    Och om vår dotter (8 mån) sov till kl 18 så skulle hon vara vaken till 22-23.00!! 

• Mollyskrutt
    Jkpg Deluxe skrev 2012-09-29 20:44:32 följande:
    Jag tänker på separationsfasen, helt naturligt om hon är bökigare då ju!
    Och om vår dotter (8 mån) sov till kl 18 så skulle hon vara vaken till 22-23.00!! 
    Så er dotter var lika dan, eller?
    När blev det bättre? 
  • Jkpg Deluxe

Hon sover bättre nu då hon är dryga 8 mån, sämre vid 7 mån...men jag tar över henne till min säg de kvällar jag märker att hon vaknar ofta/sover lätt/oroligt...så får vi båda sova bättre då nätterna som hon vaknar ofta!

Kan tillägga att vår dotter också kan gnugga sig i ögonen och vara trött efter 3-4 timmar (alltså vid 17-18-tiden på kvällen) men hon sover ändå bäst om hon hålls uppe till ca 18.30-19.00 och då har hon som regel ofta varit vaken ca 5 timmar! Att sova 1,5 timme så sent som till kl 18 och sedan förväntas somna för natten tilräckligt trött vid 21 tycker jag låter "ovanligt"?! Men det kanske är vanligare än jag tror...?

• Mollyskrutt
    Jkpg Deluxe skrev 2012-09-29 21:09:09 följande:
    Hon sover bättre nu då hon är dryga 8 mån, sämre vid 7 mån...men jag tar över henne till min säg de kvällar jag märker att hon vaknar ofta/sover lätt/oroligt...så får vi båda sova bättre då nätterna som hon vaknar ofta!

Kan tillägga att vår dotter också kan gnugga sig i ögonen och vara trött efter 3-4 timmar (alltså vid 17-18-tiden på kvällen) men hon sover ändå bäst om hon hålls uppe till ca 18.30-19.00 och då har hon som regel ofta varit vaken ca 5 timmar! Att sova 1,5 timme så sent som till kl 18 och sedan förväntas somna för natten tilräckligt trött vid 21 tycker jag låter "ovanligt"?! Men det kanske är vanligare än jag tror...?
    Hur ser er dygnsrytm ut nu idag?
    Undrar när ni har era sovpass och hur många timmars sömn hon får på natten? Tack för svar :)

Nej, jag förväntar mig inte att hon ska somna vid 21, då har vi i regel precis badat. Sen ska hon ha sin nattmat och varva ner med lite lugn sagostund och mys. Problemet är att hon sen blir hyperaktiv och VILL INTE komma till ro. 

I natt sov hon bättre än på länge. Blev nattnig vid 22, somna 22:30. Vakna till och ville äta kl 01, 05 och 08. Och så gick vi upp 9:15. Sov middag 11:15-12:45 och nannar nu sen 15:30. 
  • Mollyskrutt
    ModestyBlaze skrev 2012-09-29 18:40:30 följande:
    men sen vaken minst 4 timmar innan natten. Det är i denna ålder de måste vara vakna mycket längre från andra luren till natten för att somna lite snabbare.
    Jo det börjar kännas som att hon behöver vara vaken längre på kvällen innan det är dags för nattning. Problemet är att hon blir SÅ gnällig efter 2-3 timmar att det känns som vi plågar henne om vi försöker hålla liv i henne 4-5 timmar. 
  • Jkpg Deluxe
    Mollyskrutt skrev 2012-09-30 15:47:31 följande:
    Hur ser er dygnsrytm ut nu idag?
    Undrar när ni har era sovpass och hur många timmars sömn hon får på natten? Tack för svar :)

Nej, jag förväntar mig inte att hon ska somna vid 21, då har vi i regel precis badat. Sen ska hon ha sin nattmat och varva ner med lite lugn sagostund och mys. Problemet är att hon sen blir hyperaktiv och VILL INTE komma till ro. 

I natt sov hon bättre än på länge. Blev nattnig vid 22, somna 22:30. Vakna till och ville äta kl 01, 05 och 08. Och så gick vi upp 9:15. Sov middag 11:15-12:45 och nannar nu sen 15:30. 
    hehe, jadu..vår tjej vaknar vid 06.30-07.00 oftast, så det är ju lite tidigare än er lilla dam :) 
    Sedan sover hon 1,5 timme vid 9-10.30 ungefär och 45min kl 13.30-14.15..sedan somna hon för natten runt 19.00. Hon har fallit in i storebrors läggtid på kvällen eftersom jag måste natta honom själv då min man jobbar kvällar ofta...

Hoppas ni snart får lite mer sömn om nätterna med, vet hur det tär...men så är väl 7-9 månaders ålder också rätt turbulent rent utvecklingsmässigt för de små! 
  • jwrh

Vår son är iofs bara 6 månader men vi har märkt att om han sover efter kl 16 på dagarna så är han jättegrinig på kvällen och somnar inte förrän 23 tiden. Ser vi till att han vaknar från sista vilan kl 16 så är han hur go som helst hela kvällen och slocknar som ett ljus kl 20. Ibland somnar han inte för andra vilan förrän vid 16 men då väcker vi honom efter nån halvtimme, för han måste ju ha en andra vila annars skulle han aldrig orka till kvällen. Märker jag att andra vilan verkar bli lite sen så går jag ut i vagnen så han somnar. Sen får vi se hur länge det här fungerar innan han ändrar sig igen :) Han sover från 20-08 ca, nått uppvak på kvällen för att äta bara. Jag skulle testa att ändra lite på sovtiderna om jag var er och se om det hjälper, det är ju inte säkert men kan vara värt ett försök.

• Pralina 81

Låter precis som vår tjej vid 8 månader.startade en tråd om det också:) För vår del så var det bara att härda ut och försöka behålla tålamodet vid nattningarna. Vi hade det krångligt ett par månader men just vid 8 månader var det som värst, det tog timmar för henne att somna inför natten. Det har gått över och hon sover och somnar mycket bättre nu. Håll ut, det blir bättre!!

• Lillkossan

Kan du inte bara korta mer den sista sovstunden då? Så att hon fortfarande sover två pass men den sista lite kortare? Kanske bara en halvtimme?

• violatricolor

Hej!

Har exakt samma problem med min dotter på drygt 7 mån! Kan nog vara separationsfasen...

Sen dagsömnen. Hon har tidigare sovit tre pass på dagen men nu försöker vi hålla det till två. Funderar på efter vilket klockslag hon inte ska sova mer, när jag ska väcka. Hon är trött precis som ditt barn men hon skulle kanske må bättre av att sova mer på natten (sover 7-10 timmar på natten).

Svar på tråden HJÄLP. VI ÄR I STORT BEHOV AV HJÄLP. 8 månaders bebis som har stora problem med att komma till ro och varva ner innan nattning.