• Lollipop91

Kommer jag föda i hallen eller inte?!

Hej! Lång historia kort.. Jag väntar barn i feb. Och var igår hos bm och pratade..
    Min första förlossning gick ganska snabbt, jag blev i gångsatt med propess och från det att jag fick den i mig till att son är född tog det  4h.. varv det tog en kvart ifrån vattnet gick tills krystvärkarna och tre värkar senare är han ute.. 

Så tillbaka till igår, då pratade jag med min bm och hon tyckte inte alls att det var ett snabbt förlopp utan att det är "normalt" då frågade jag henne om det kommer gå fortare med nr 2. Då sa hon att troligtvis inte eftersom jag är så tjock. (Hon sa så ordagrant, och visst jag är tjock men vad har det med saken att göra..?) Min Bm sa iallafall att jag ska härda ut värkarna så länge som möjligt och om det går ska jag inte åka in förens vattnet gått! Jag "tar bara plats om jag kommer in förtidigt".. 

Men sen sa en annan bm som gjorde ultraljudet att eftersom det gick fort förra så ska du åka in direkt när du får känningar för det går snabbare med andra.. 

Jag är förvirrad, arg och rädd. Jag vill inte föda ungen i hallen men sen vill jag ju inte ta plats för att jag är nojjig att det kommer gå fortare.. Några erfarenheter som kan hjälpa mig? 

• Svar på tråden Kommer jag föda i hallen eller inte?!
  • Lollipop91

Tack underbara ni!! Ni har verkligen gett mig stöd! Men grejen är den att jag kan/får inte byta bm för de andra har "fullt" och vill jag då byta mottagning måste jag åka 4 mil varje gång och jag har inte körkort så det gör att min sambo måste åka med och det känns bara onödigt! Nu är det liksom gångavstånd så jag får stå ut! 

Men om man skulle känna sig osäker på om man hinner in, ska jag åka då eller stanna hemma? Vi har 50min in till förlossningen och att föda i bilen skulle nog vara ännu värre...

Men nej, nu ser jag själv hur löjlig jag är! Det kommer gå bra detta! Eller hur? 

• Coyote
    Lollipop91 skrev 2012-09-30 10:47:08 följande:
    Tack underbara ni!! Ni har verkligen gett mig stöd! Men grejen är den att jag kan/får inte byta bm för de andra har "fullt" och vill jag då byta mottagning måste jag åka 4 mil varje gång och jag har inte körkort så det gör att min sambo måste åka med och det känns bara onödigt! Nu är det liksom gångavstånd så jag får stå ut! 

Men om man skulle känna sig osäker på om man hinner in, ska jag åka då eller stanna hemma? Vi har 50min in till förlossningen och att föda i bilen skulle nog vara ännu värre...

Men nej, nu ser jag själv hur löjlig jag är! Det kommer gå bra detta! Eller hur? 
    Det kommer gå bra! Men jag tycker att ni ska chansa på att hinna in, märker ni att det börjar bli väldigt jobbigt så ringer ni ambulans som kanske kan möta upp er. Det hade jag satsat på. Ställ en väska i bilen med saker som kan vara bra att ha under förlossningen, rena handdukar i mängd till exempel.
  • ccecy

Åk in när du känner att du behöver det! oavsett minuterna mellan värkar hit och dit.   Så gjorde jag även om de var mitt första barn, från att jag började klocka verkar va hon ute efter 2 timmar 38 minuter, var fullt öppen när ja kom till förlossningen, och är verkligen glad att ja inte åkte in senare, hade 100 km bilresa mitt i vintern!  (började klocka värkarna när ja satte mig i bilen runt 18:15, kom till Förlossningen 19:45-50, ute var hon 20:34, med hjälp av lite värkstimulerande efter som inte ens mina krystvärkar var speciellt starka! )

så nästa förlossning om det blir nån kommer ja nog åka in så fort ja ens misstänker att de satt i gång!

Lycka till sen när det är dags! :) 

• Adephi
    Demon Vilken kass BM..

Så det kan inte gå snabbt för man är tjock? 
    Min första FL tog från första värk till bebis 9 timmar. 
    Min andra bebis tog 4 timmar från första känningar till färdig 4 timmar 15 mil efter ankomst till sjukan.
    Min 3 tog 3 timmar from när det brakade på ordentligt till bebis, MEN det var inte snack om annat än att jag skulle åka direkt jag kände något. 
    Vid de två sista har jag dessutom varit tämligen rund dam. 
  • Olivetta

Hej!

Förstår om du blir orolig efter ert samtal, kanske inte de smidigaste & lugnande svaren du fick, tråkigt.

Generellt så brukar andra födseln ta halva tiden eller en tredje del av tiden, jämfört med första. Gäller inte alla, men de flesta. Man kan oxå föda på kortare tid än så. vare sig vattnet avgått eller inte.

Så mitt råd är att ringa tidigt till förlossningsavdelningen och att tillsammans med barnmorskan i telefonen avgöra när det är dags att åka, men till sist så vet du bäst själv! När du väl är där och har sammandragningar så kommer du veta när det är dags att åka in.

Gå igenom med din partnern vad ni gör om du får krystimpulser hemma. Kan man se det hela framför sig, så klarar man det.
    T ex. din partner ringer förlossningen, har en BM i luren som säger vad ni ska göra hela tiden!  Tar fram handdukar. Du kommer förmodligen att ställa dig på knä och ta emot ditt barn själv. Din partner kommer massera barnet, instinktivt, tills den börjar skrika. Blöder du till, kommer han även massera dig på magen över livmodern.

Samtidigt kommer en ambulans och kanske en läkarbil vara på väg till er. Sedan åker ni in till förlossningen.....
    Bara att ni kan se det framför er och "vet" vad ni ska göra, minskar drastiskt risken att det händer!

/ Jane, Barnmorska 

• alynda

Ja, det var en oproffsig BM! Jag hade BMI på ca 32 när jag fick min son. Sattes igång p g a blödning och hade ett ganska snabbt förlopp till att börja med, så snabbt att hbarnet fastnade i s k "vidöppet läge" vid 8 cm, och fick till slut förlösas med kejsarsnitt.

Jag genomgick senare en sen abort i v 16 (p g a av svåra missbildningar), och då hade man sagt att jag skulle räkna med ett förlopp på upp till 30h att föda fram fostret, men det gick på 20-30 minuter. Enligt min barnmorska gick det så snabbt p g a jag ändå kommit så lång i förlossningen med min son. Och denna gång vägde jag ändå mer.

Så, ett längre förlopp är vanligare bland oss tjocka mammor, men det betyder ju inte att det måste vara så. Stå på dig! Kanske kan det vara värt att gå på ett engångsbesök hos en privat BM (som du bekostar själv), för att få en second opinion?

• 3 barns mamma84

Här inte fött snabbt hehe här tog det bara 24 timmar tills hon var ute (första)
    MEN jag har hört av många barnmorsker att man SKA åka in direkt när man känner små värkar om man fött snabbt innan  

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Johans Pillerill

Vilken märklig bm... Min första tog 4h från första lilla känning hemma och slutskedet (när de tycker man ska åka in egentligen) tog 10 min, då jag öppnade mig från 3-10cm och började krysta... Vi bor också en bit från sjukan och min bm har skrivit i min journal att jag ska in direkt när jag börjar känna då den förra kom så fort så det är det svar jag kommer få när jag ringer till förlossningen nu. Är för övrigt också en redig kvinna, ingen smal historia, men det verkar ju inte hindrat förra barnet... Och vänta på vattnet är befängt, mitt vatten gick i första krystvärken senast och då är det ju lite sent att sätta sig och åka flera mil :) tycker du ska göra vad som känns rätt för dig. Min plan är att åka in för minsta lilla och skulle det dra ut på tiden får jag väl vagga ner till sjukans café och fika el nåt.

• Scratt

Min första tog 4 timmar precis som din, så med min andra var jag orolig då min bm var säker på att det skulle gå fort.
    Som tur var så var jag inne på förlossningen för en kontroll, då dom beslöt sig för en igångsättning. Från första känningen tills min dotter var ute tog det lite mindre än tio minuter...

• 82lotta

Usch känner med dig! Min barnmorska tyckte inte jag skulle oroa mig över nr 2 heller. Första kotten kom på 3,5 tim. Tjatade mig till ett samtal med läkare om ev igångsättning som jag hade idag. Läkaren ville inte sätta igång någonting trots att hon medgav att förlossningen förmodligen kommer gå fort.
    Hon tyckte jag skulle gå igenom förlossningsförloppet med barnmorskan om vad jag skulle göra vid hemmafödsel. Samt att jag skulle åka fortast jag kände minsta lilla, eller ringa ambulans.
    Känner ingen trygghet i det alls! Kommer inte våga ta mig någonstans själv nu på slutet innan förlossningen. VARFÖR SKA D VARA SÅ SVÅRT ATT BLI TAGEN PÅ ALLVAR!
    Du är inte ensam... 

• iser

Bha, vilken jäkla barnmorska! För min del har mina förlossningar varit identiska igentligen. (När jag var helt retraherad med första togs hon dock ut med urakut snitt) Båda ungarna var ute på 4 1/2 h där förlossningarna startade med vattenavgång och sedan värkar. Möjligt är att storasyster kanske hade tagit en timme längre eftersom jag inte krystade ut henne. jag är spinkig vad det nu har med saken att göra

. Vid andra förlossningen ville de inte känna hur öppen jag var och trots aurora samtal ville de skicka hem mig men jag vägrade och fick gå runt i korridoren. När jag inte tyade längre fick jag förlossningsrum och 40 minuter senare var lillebror född.  Så till och med vid löften och av landstinget bekostad terapi med löften om förlossningsrum etc så vet jag att så inte är fallet. Åk in och strosa i korridorerna om du inte får rum är mitt råd.

• Zanzie
    iser skrev 2012-12-08 00:11:23 följande:
    Bha, vilken jäkla barnmorska! För min del har mina förlossningar varit identiska igentligen. (När jag var helt retraherad med första togs hon dock ut med urakut snitt) Båda ungarna var ute på 4 1/2 h där förlossningarna startade med vattenavgång och sedan värkar. Möjligt är att storasyster kanske hade tagit en timme längre eftersom jag inte krystade ut henne. jag är spinkig vad det nu har med saken att göra

. Vid andra förlossningen ville de inte känna hur öppen jag var och trots aurora samtal ville de skicka hem mig men jag vägrade och fick gå runt i korridoren. När jag inte tyade längre fick jag förlossningsrum och 40 minuter senare var lillebror född.  Så till och med vid löften och av landstinget bekostad terapi med löften om förlossningsrum etc så vet jag att så inte är fallet. Åk in och strosa i korridorerna om du inte får rum är mitt råd.
    Men vad f-n? Anmälde du det där? Om inte tycker jag att du ska det.
  • iser
    Zanzie skrev 2012-12-08 20:16:42 följande:
    Men vad f-n? Anmälde du det där? Om inte tycker jag att du ska det.
    Nej det har jag inte gjort. Jag har dock kritiserat det på återbesöket och när man skulle utvärdera med en internatenkät. Inte så mycket för egen del utan för andras. Jag var kolugn under andra förlossningen och är nöjd med den. jag var dock irriterad över att det inte spelat någon roll att jag ödslat tid på Aurora. Men jag kan tycka att det är fruktansvärt fel eftersom det kan komma in riktigt rädda kvinnor och att det då inte spelar någon roll vad de blivit lovade och att de blir överkörda trots det som sagts till dem på Aurora och enligt förlossningsplan etc. Jag kände mig maktlös eftersom de inte tycktes läst ett skit om tidigare förlossning eller mina "remisser" från Aurora. Sen valde min unge komma ut under det mest hektiska dygnet på förlossningen...
  • Hannapannagalenpanna

Oj då!!! Då borde jag nog också oroa mig. Min andra tog 1,5 h från första värken..... Har inte äns tänkt att det skulle vara speciellt snabbt. Min mamma födde på 30 min från första värk. DET kallar jag snabbt. Så fyra h är säkerligen nog med tid. Oroa dig inte.

• Hannapannagalenpanna
    alynda skrev 2012-10-15 16:14:17 följande:
    Ja, det var en oproffsig BM! Jag hade BMI på ca 32 när jag fick min son. Sattes igång p g a blödning och hade ett ganska snabbt förlopp till att börja med, så snabbt att hbarnet fastnade i s k "vidöppet läge" vid 8 cm, och fick till slut förlösas med kejsarsnitt.

Jag genomgick senare en sen abort i v 16 (p g a av svåra missbildningar), och då hade man sagt att jag skulle räkna med ett förlopp på upp till 30h att föda fram fostret, men det gick på 20-30 minuter. Enligt min barnmorska gick det så snabbt p g a jag ändå kommit så lång i förlossningen med min son. Och denna gång vägde jag ändå mer.

Så, ett längre förlopp är vanligare bland oss tjocka mammor, men det betyder ju inte att det måste vara så. Stå på dig! Kanske kan det vara värt att gå på ett engångsbesök hos en privat BM (som du bekostar själv), för att få en second opinion?
    Gick upp 44kg och födde på 1,5h så det stämmer inte alltid.
Svar på tråden Kommer jag föda i hallen eller inte?!