• catarinahjelm

2 månaders bebis kämpar med gaser i sömnen

Hej,

Min bebis har kämpat med gaser ända sedan han var någon vecka. Han äter från flaska och har gjort sedan BB. Där använde vi calmaflaska, men den byttes ut när han var ca 4 veckor. Han åt för fort och vi trodde att det bidrog till alla gaser. Det blev bättre när vi bytte, men mest med rapandet. Han får minifom och magdroppar. Vet faktiskt inte om det hjälper.
    Hans gaser kommer till 99% alltid när han sover, eller rättare sagt är det då han försöker få ut dom. Han kämpar, grimaserar, ser ut som en fisk på torra land och jämrar sig! Det ser verkligen inte kul ut. Har pratat med BVC men de säger att det är normalt, han vaknar ju aldrig menar de. Är det normalt? När vänder det? Eftersom han sover så vill man ju helst inte ta upp honom så han vaknar. Hur gör ni?

Vi kör med kolikmassage ( som förebyggande ) och de gånger han är vaken så brukar han sitta med ryggen mot min mage över handfatet vilket hjälper ibland. Har även testat windi pysventil, men dom gav bara effekt när han va några veckor gammal.
    Annars är han en väldigt glad bebis som är nöjd :)

• Svar på tråden 2 månaders bebis kämpar med gaser i sömnen
  • AnnaLovisa

Min bebis var också så när han var i den åldern. Jag delammade och gav ersättning. Provade nästan alla sorters ersättning, men det blev bättre av nan pro 1, för att det är snälla magbakterier i den. Ungefär som magdropparna, men dropparna provade jag också, och de hjälpte inte ett dugg. Sen blev det helt bra när jag slutade amma också, men det kan ju inte vara problemet för dig.
    Vilken ersättning ger du?

• catarinahjelm
    AnnaLovisa skrev 2012-09-29 21:37:25 följande:
    Min bebis var också så när han var i den åldern. Jag delammade och gav ersättning. Provade nästan alla sorters ersättning, men det blev bättre av nan pro 1, för att det är snälla magbakterier i den. Ungefär som magdropparna, men dropparna provade jag också, och de hjälpte inte ett dugg. Sen blev det helt bra när jag slutade amma också, men det kan ju inte vara problemet för dig. Vilken ersättning ger du?

Jag började med Nan1 PRO, mem nu ger vi babysemp lemolac då han blev lite hård i magen. Bajset fungerar bättre nu än innan. När gick det över för din bebis?
  • Hhumlan

Vår dotter har väldigt känslig mage. Jag ammar och måste hålla koll på vad jag äter annars får hon jättemycket gaser. Hon är fyra månader nu och det blir sakta bättre.

• AnnaLovisa
    catarinahjelm skrev 2012-09-29 21:48:06 följande:

Jag började med Nan1 PRO, mem nu ger vi babysemp lemolac då han blev lite hård i magen. Bajset fungerar bättre nu än innan. När gick det över för din bebis?
    Det gick över när jag slutade amma, när han var lite mer än två månader. Först fortsatte jag nattamma, men då blev han gasig på förmiddagen, så jag slutade amma helt och då blev han i stort sett bra i magen. Så för min del var det framförallt amningen som gjorde honom gasig.
  • ModestyBlaze

För de flesta har tarmarna och magen hunnit utvecklas runt 3-4 mån så fram tills dess brukar många grimasera i sömnen. Fortsätt med sempers magdroppar är mitt råd i flera år, då 70% av immunförsvaret bildas i tjocktarmen.

Jag lät min son sova på mage (sova groda) då vart det också lättare med magen. Men andningslarm rekommenderar jag oavsett. Att höja huvudändan på sängen med typ 7 cm kan också hjälpa och få upp eventuell luft.
    Förr fans också DrBrowns flaskor som var kanon mot luft i magen.

• Leya81

Hej Catarina,

Jag har en tjej på två månader som jag trodde skulle bli kolikbarn, hon pruttade och rapade som bara den. Jag frågade BVC och jag fick då rådet att prova mjölkfri ersättning och det blev mycket bättre, visst pruttar hon och rapar men bra mycket mindre, helt normalt liksom.

Har också semper magdroppar, minifoom och provade precis som du pysventilen.  

På morgonkvisten är hon också väldigt rörlig när hon sover och jag hör att det pruttar i sömnen men verkar som att hon klarar av det själv nu. Enligt experter så klarar inte bebisar små magar ersättning med mjölk upp till ett år, det är för hårt att bryta ner. Menar inte att det är så för alla men säkert för vissa.

När min lilla ser ut som hon är ute och joggar i sömnen:) så försöker jag att inte ta upp henne utan väntar tills hon verkligen säger till. 

Det kan iallafall vara värt att pröva för dig om det kan bli bättre.   

Hoppas att du har fått några tips på vägen mot en mer lättpruttad bebis:)

Kram         

Svar på tråden 2 månaders bebis kämpar med gaser i sömnen