• AlexandraViberg

    Fortsättningstråd för oss som startade en utredning!

    Här samlas vi som plussade i " Någon mer som nyss startat eller kommer starta en utredning?"

    Ännu så är jag ensam men hit ska ni allihop nu när jag trampat upp stigen!

    I denna grupp pratar vi om graviditeten och våra efterlängtade små stora mirakel och som vanligt allting i vardagen och alla överväldigande känslor.

    Jag vet att ni kommer hit snart! <3

    Tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-1-103/m63046586-1.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-05 22:35
    Nu har det kommit fler plus i förra tråden!
    Här en en liten sammanställning:

    AlexandraViberg: + 27/9-12 efter 16 månaders försök och en spolning av äggledaren och behandling av bakterier i livmodertappen!
    BF: 10 juni

    JohannaS03: + 8/11-12 efter ett IVF, hade inte fått annan behandling innan.
    BF 14 juli.

  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss som startade en utredning!
  • Nyckelpigan01

    Okej!
    Då kan jag lika gärna vänta med att kontakta mödravården tills vi har varit på undersökning hos läkaren :)

    Igår kväll började jag få liknande mensvärk, lika så just nu.. Innan har jag känt lite värk..inget jag stör mig på, men nu värker det mer och hoppas på att detta är bara kroppen som jobbar..

    en fundering.
    Skulle ni använda strepsils om ni har ont i halsen?
    Det står i bipacksedeln att det ska inte har ogynnsamma effekter på fostret, så då borde man väl kunna ta dem?

  • AlexandraViberg

    Nej inte strepsils eller zyx! Speciellt inte först tre mån när allt utvecklas! Bafucin får man ta.

    Läkaren sa det till mig i v.8 när jag var in efter en veckas döds förkylning :P

    Nässpray

  • AlexandraViberg
    Nyckelpigan01 skrev 2013-01-15 13:44:31 följande:
    är det något i strepsils som man ej får ta?
    Ja, vet inte exakt vad det är men strepsils och zyx var nej nej enligt både läkaren och apoteksteknikerna på apoteket. Vet inte vad det kan ge upphov till men speciellt de första tre månaderna då fostret utvecklar alla delar ska man hålla sig borta! Tyckte det var riktigt jobbigt när jag var jätte sjuk i v.8.  (På strepsils står det dock att de inte hittar något ogynnsamt men båda läkarna och apotekaren jag pratade med rekommenderade mig att INTE ta det)

    Samma med otrivin (nässpray) det ska man inte ta och det är för att det bla ger upphov till gomspalt. Så då får man ta nezeril istället! Helt koksaltlösning men nezeril enligt anvisningarna är ok, speciellt i andra trimestern som jag är i nu men som sagt även under första. Det har inga negativa effekter.

    Jag personligen håller mig borta från allt som det inte forskats på och som det står att de får ogynnsamma effekter eller att forskningen är ofullständig. (dvs de har bara testat på möss)

    Better safe then sorry.

    Bafucin är ju inte riktigt lika bra som strepsils men hjälper för stunden. Vanliga halstabletter får du med ta, helt MED socker, inte utan. För de utan har ersättningsämnen som det inte forskats så mycket på men som sägs ge negativa effekter.

    Nu vart det långt, men tror nog du också hellre tar det säkra före det osäkra, fast det är skit jobbigt att ha ont i halsen och inte kunna svälja som en riktig människa :/
    The greater the fight, the greater the victory! BF Juni 2013 | Dotter -07
  • Nyckelpigan01

    okej!

    Tack för informationen!
    Jag hade kunnat frågat innan. Har hunnit tagit strepsils, men nu ska jag bojkotta dem!

    Lär skriva upp en lista av vad man får ta och inte ta.. Och jag antar att listan kommer att bli lååååång :)

  • Nyckelpigan01

    det är ju det jag har gjort.. :/ men jag väljer att inte stirra upp mig. men är det bevisat att det är farligt? i så fall ska det stå i bipacksedeln tycke jag! ok.. nu kan jag inte ha det ogjort, men nu har jag slutat med dem o får försöka ta andra halstabletter i stället och dricka massor med te o honung..

  • AlexandraViberg

    Nej, på bipacken står det att det inte är farligt, kan ju blivit något genombrott sen i oktober och de inte är farliga längre men läkaren sa så i oktober.  :)


    The greater the fight, the greater the victory! BF Juni 2013 | Dotter -07
  • Nyckelpigan01

    ok.. jag får väl höra med vad vår läkare säger när vi ska dit nästa vecka.
    Tänk! Det är precis en vecka tills vi ska dit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :) Wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiie!

    Vi tänkte berätta för min fästmans familj nästa lördag när svärmor ska ha tidig födelsedags middag! Då har vi förhoppningsvis sett pyret/pyren och kan berätta hur många det ev blir :)
    Jag funderar på att köpa ett par små strumpor och slå in dem i var sitt litet paket och ge till svärföräldrarna och be dem öppna samtidigt ;) men min fästman tycker att jag ska göra sån stor grej av detta :P Kanske det är, men det är speciellt för mig och jag vill göra något :)
    eller så ger jag paketet till fästmannens brors son och när de öppnar o ser så kanske de inte fattar först.. hehe De kommer nog säga att vi har köpt för små strumpor åt honom.. hihi!

  • AlexandraViberg

    Åh mysigt! Kommer gå fort! :)

    Ja alltså jag förstår dig! Vi köpte blöjor och lindade in i samma band som vi hade på våra bröllopsinbjudningar och gjorde en rosett och gav dom första gången vi blev gravida! Sa att sånna kommer ni behöva hemma typ :P

    Andra gången var det betydligt mer avslappnat, maken sa något och visade testet bara och hos mamma lyckades jag linda in det väldigt passande i samtalet, även hos pappa :)
    Men vi ville inte göra stort av det eftersom vi bara ville ha berättat ifall det skulle sluta likadant och vi behövde hjälp med dottern :)

  • Nyckelpigan01
    AlexandraViberg skrev 2013-01-15 22:50:43 följande:
    Åh mysigt! Kommer gå fort! :)

    Ja alltså jag förstår dig! Vi köpte blöjor och lindade in i samma band som vi hade på våra bröllopsinbjudningar och gjorde en rosett och gav dom första gången vi blev gravida! Sa att sånna kommer ni behöva hemma typ :P

    Andra gången var det betydligt mer avslappnat, maken sa något och visade testet bara och hos mamma lyckades jag linda in det väldigt passande i samtalet, även hos pappa :)
    Men vi ville inte göra stort av det eftersom vi bara ville ha berättat ifall det skulle sluta likadant och vi behövde hjälp med dottern :)
    Hur reagerade dem? :) Kan tänka mig att de blev överlyckliga :)

    Förstår det.. Jag känner att jag vill visa min glädje och göra något och sen kan man ju bara önska att det går bra :)
  • AlexandraViberg

    Första gången vart svärmor galen av glädje men andra gången var alla medvetna om art det kunde gå likadant så ingen vågade väl riktigt men glada blev dom såklart ändå!

    Men är glad att vi berättade för så det fanns fler att gotta sig hos när vi fick veta att allt såg normalt ut :)

  • AlexandraViberg

    Johanna: Hur går det? :D

    Här är det full rulle! Hon rör sig som en galning och nu är hon så stor så man ser och känner även de minsta rörelserna. Mysigt som tusan men inte kl 3 på natten när hon är igång som mest ;D


    The greater the fight, the greater the victory! BF Juni 2013 | Dotter -07
  • JohannaS03

    Det går bra tror jag. Känner inga rörelser än men längtar! Om en vecka är det RUL då får vi se den i alla fall!

  • JohannaS03

    Jajamen vi kan inte hålla oss! Jag ligger i sängen och försöker och försöker känna nåt, men icke! Men det kommer väl senare, är ju första och då kan det ta tid!!! Jag känner den säkert men vet inte att det är det jag känner...

  • AlexandraViberg

    Svårt att veta med första! Men jag kände ingenting förrän närmre v.30 med första men hade då moderkakan i framvägg också!
    Med denna kom det vagt i v.16 och starkt i v.18 men moderkaka bak och andra barnet. Tror det normala är framåt v.22 ungefär! Så än är det ju inget konstigt! :)
    Tro det eller ej, men du kommer känna sen att du önskar att den inte rör sig ibland!

    Som kl 3 på natten eller när du vill "mysa" med din partner :P

    Spännande! Du får berätta hur RUL gick sen och om ni fick veta! :D

  • JohannaS03

    Hej igen! Hur går det för dig? Jag har följt din blogg ett tag och läste nu att du måste flytta den, jag antar att du fått sura kommentarer! Tråkigt! Jag vill gärna ha den nya adressen om du vill skriva den...

    Nu har jag i alla fall varit på RUL och det är en liten pojke som flyter runt därinne. Känner lite sporadiska sparkar ibland, men inte så tydliga än. Men skönt att känna nåt i alla fall!  


  • AlexandraViberg
    JohannaS03 skrev 2013-02-26 19:11:46 följande:
    Hej igen! Hur går det för dig? Jag har följt din blogg ett tag och läste nu att du måste flytta den, jag antar att du fått sura kommentarer! Tråkigt! Jag vill gärna ha den nya adressen om du vill skriva den...

    Nu har jag i alla fall varit på RUL och det är en liten pojke som flyter runt därinne. Känner lite sporadiska sparkar ibland, men inte så tydliga än. Men skönt att känna nåt i alla fall!  
    Åh vad roligt! Antar att allt såg bra ut också! Snart kommer du vakna av alla rörelser ;)

    Skickar ett meddelande med adressen!
    The greater the fight, the greater the victory! BF Juni 2013 | Dotter -07
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss som startade en utredning!