• Zora

Trivs inte på jobbet, provanställning, föräldrapenning

Har precis fått reda på att jag är gravid och vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det ännu.. Många tankar som snurrar..

En sak jag funderar över är det här med föräldrapenning. Hur fungerar det? Jag tog examen från högskolan i juni och har nu en provanställning på 6 mån (3 mån har gått). Det är ett fysiskt påfrestande jobb och jag trivs inte helt bra kan jag säga.. och just nu vet jag inte hur jag ska orka med när jag mår halvt illa hela tiden och har ont i magen till och från.. dessutom innebär jobbet att jag ligger borta mån-fre och därmed har jag ju ingen chans att t.ex. träffa BM.. Skulle jag berätta för chefen att jag är gravid, då ryker jag. Har hänt en annan tjej på samma företag. Hon blev uppsagd pga arbetsbrist, men det känns inte riktigt som det var anledningen.. Vill helst av allt bara säga upp mig så jag kan vara på hemmaplan mer.. suck..

I allafall, det här med föräldrapenning, hur länge är det man måste ha jobbat för att få en inkomstbaserad SGI? Eller hur fungerar det där egentligen? Har absolut ingen som helst koll... Visst räknas inte tiden med CSN-lån in? Utan bara det jag har jobbat efter det?

• Svar på tråden Trivs inte på jobbet, provanställning, föräldrapenning
  • GravDiab

Lite sent svar men ändå. Är lite grann i samma sits. Jag har provanställning, två mån har gått och jag trivs inte så jättebra. Funderar varje dag på hur det ska gå..kan inte bara säga upp mig känner jag..även om jag har jobbat ihop en bra fp. Har du jobbat ihop 6 månader innan studier? Det är nog vad du måste jobba för att du ska få nån hyfsad fp.. Jag har jobbat ihop ett år på annat företag så jag får bra fp. För det är som du säger, att studier räknas som en paus kan man säga. Eller jag tror det är nåt åt det hållet iaf. Så om du jobbat innan eller efter så är det det som räknas. Sen vet jag inte hur det är, om man jobbat t.ex två månader innan studier, och sen typ 4 mån efter..om dom sätter ihop dom månaderna så att det liksom blir 6 mån i följd ändå. Vet inte om detta inlägg hjälpte dig men här är någon att bolla med iaf :)

• Zora

Hejsan!

Jo, jag har jobbat innan studierna, dock inte heltid. Men sista året innan jag började plugga var jag arbetslös med en rätt så dålig a-kassa. Jag hade inte riktigt planerat att bli gravid (vilket jag blev lite oväntat) så jag har liksom aldrig riktigt tänkt på det här med SGI förut. Har dessutom ett litet glapp mellan studierna och jobbet på ca 2 veckor. Tänkte då att det inte var någon mening att skriva in sig på arbetsförmedligen eftersom jag ju hade ett jobb som jag skulle börja på bara två veckor senare.

Jag trivs fortfarande väldigt dåligt och vill gärna sluta på ett sätt. Men nu när det ändå bara är drygt 2 mån kvar av provanställningen tänkte jag att jag skulle försöka stå ut tills den tar slut iallafall. Då har jag jobbat 6 månader och borde få föräldrapenning baserat på det.

Tyvärr (eller vad jag ska säga) så fick jag veta i morse att företaget jag jobbar på varslar 8 tjänster från 30 oktober om inget händer och dom får in fler jobb. Det innebär i såfall att jag ryker.. Så nu har jag ju bara jobbat 4 månader och det lär ju inte räcka nån vart antar jag..     

Svar på tråden Trivs inte på jobbet, provanställning, föräldrapenning