• 3villbli4

IVF - spermie fråga

Jag väljer att vara anonym då detta är en väldigt känslig fråga för min man och vill inte att någon ska känna igen mig.

Vi ska snart påbörja vårt första (och förhoppningsvis enda) ivf försök. Jag har endometrios men känns ändå inte som att det är tillräckligt för att göra så vi inte lyckas. Verkar ju vara fri passage i äggledarna.

Min man har alltid haft liten utlösning. Och ofta "droppar" det liksom bara och ibland är den nästan alldeles klar. Kan detta oxå vara en orsak till att vi inte lyckats? Han lämnade in ett spermaprov i början av vår utredning. Det var ungefär lika stor sats som det alltid brukar vara och den var på 0, 8 ml och innehöll visserligen 18 miljoner spermier som rörde sig bra. Men det är ju så liten sats.

Måste tala om att det är absolut ingenting som stör mig. Vi har ett jätte bra sexliv och jag bryr mig egentligen inte om det. Förutom just oron över om det är tillräckligt för att bli gravid?

Och sen undrar jag om det är planerat att göra vanlig IVF och det sen verkar vara lite spermier, kommer de då göra på annat sätt istället? Vill ju såklart att vi ska få de bästa förutsättningarna.

Hoppas det inte blev rörigt och jag hoppas att det är någon som vet och kan svara på mina frågor. Tack på förhand. :)

• Svar på tråden IVF - spermie fråga
  • mowgli

Du har kanske fått svar på det du ville veta redan, men tänkte bara bistå med min kunskap efter att vi haft och har fertilitetsproblem och har haft(?) manlig faktor. 

Normal mängd sperma i en utlösning är 3-5 ml. Så om din man endast har knappt en ml så har en oanligt liten mängd. Det normala är att ha ca 40 miljoner spermier per ml, således ca 200 miljoner spermier i en sats. Så han har få spermier.

Jag tycker till skillnad från inlägg nr 8 att det absolut låter som att svårigheterna för er ligger i att han har för få spermier. Det gör det ju inte alls omöjligt, men det är dumt att negligera manlig faktor som är ika vanlig som kvinnliga fertilitetsproblem.

Man brukar säga att "20 miljoner spermier efter tvätt" är normalt och eftersom han inte ens har det innan tvätt så är det helt klart ett problem. Jag tror inte att din endometrios är boven.

Därför tycker jag att det vore bra om han fortsatte med zink och folsyra inför er ivf. Mår han illa på dem eller varför "förstår du att han vill sluta"? 

• 3villbli4

mowgli: tack för att du svarar. Det är det vi båda oroat oss lite för då det inte visat vara något stopp i äggledarna eller så. Det enda som är är att jag har fruktansvärt ont före och under mens och blöder jätte mycket. Jag hoppas innerligt självklart att det inte är så då det redan är planerat vanlig ivf. Men jag hoppas såklart att det är som någon sa att de gör icsi om det skulle vara för få. Det känns ju som att knappt 1 ml är för lite men deras visar sig väl om några veckor. Han ville inte fortsätta med zink och folsyra då han inte trodde på att det kunde hjälpa. Nu är det ju lite sent att börja igen i och med att det bara är ca 4 veckor kvar. Det tar ju nästan tre månader innan det hjälper tror jag. Jag försöker att inte tänka negativt eller stressa upp mig över detta. Men det är svårt då vi vet att vi bara får ett försök av landstinget, ett frys försök om det blir några embryon till frysen. Skulle vara jätte trist om det bara blev ett pga att de planerat för vanlig ivf om det egentligen skulle behövts icsi. Jag kanske oroar mig i onödan. Men vår läkare tyckte ju att sperma provet såg bra ut med tanke på att det var en sån liten sats. Han trodde nog att det annars brukar vara mer, vilket det inte är.

• 3villbli4

Dessutom tror jag att han tog illa upp och kände sig lite förnedrad över att behöva äta vitaminer för det.

• Anonym
    3villbli4 skrev 2012-10-05 21:03:31 följande:
    Dessutom tror jag att han tog illa upp och kände sig lite förnedrad över att behöva äta vitaminer för det.
    Fast man får väl jobba på alla fronter, när det nu är så att man har ett problem?

Jag gav min sambo zink och folsyra inför vår IVF, och då har det aldrig sagts ett ord om att hans spermaprov skulle vara något annat än bra! Tänker att provet aldrig kan bli för bra, och efter att ha sett allt jag gick igenom under IVF:en skulle min sambo skämmas för att klaga på lite vitamintabletter...

Är du säker på att man bara får en IVF, att de inte menar ett återförande? För i så fall får ni göra om IVF:en om det visar sig att ni behöver ICSI, alltså om det inte blir några användbara embryon vid första försöket.

• 3villbli4

Jag kan hålla med om det. Men han började med zink och folsyra för över ett år sen. Min mens uteblev i flera månader, vi började med hormonstimulering, inget hände och hans spermaprov ansågs som ok med tanke på att läkaren antog att det var en tillfällighet att det var så lite. Så nu anser han att han har ju bra spermier och om jag ber honom äta vitaminer igen ser han det som förödmjukande. Jag vet inte alls om det är en ivf eller ett återförande. Vi har faktiskt knappt fått någon info. Enda jag vet är att vi får ett försök och om det resulterar i något till frysen får vi även en FET. Vi trodde dessutom inte att vi skulle få börja direkt när remissen skickades då det först var prat om att jag skulle spraya i tre mån pga endometrios. Men när vi var på planeringsmöte var det plötsligt då bara 8 veckor kvar till han preliminärt tänkt att vi skulle göra äggplock. Vilket kändes helt underbart. Det är först nu i veckan som vi börjat fundera på det här. Och jag vet inte om det stämmer, men har som sagt läst att det tar ca 3 månader innan spermierna blir fler om de börjar äta zink och folsyra?

• 3villbli4

Så här står det på vårt landstings hemsida: "det som erbjuds är en landstingsfinansierad IVF behandling och om möjligt en frysåterföring". Vad som menas med det vet jag inte. Men jag tolkar det som 1 IVF behandling oavsett.

• Anonym
    3villbli4 skrev 2012-10-05 21:42:22 följande:
    Så här står det på vårt landstings hemsida: "det som erbjuds är en landstingsfinansierad IVF behandling och om möjligt en frysåterföring". Vad som menas med det vet jag inte. Men jag tolkar det som 1 IVF behandling oavsett.
    Okej, låter som landets sämsta deal... Västernorrland? Du behöver inte svara...
  • 3villbli4

Nej inte Västernorrland. Vi ska göra IVF i Umeå. Och ja det är helt värdelöst. Och det är absolut inte så att jag förväntar mig att vi ska lyckas på första försöket. Det tror jag inte vi kommer göra. Men jag/vi vill ju att det ska kunna bli så bra som möjligt det enda försöket vi får och att det ska bli några till frysen så vi även kan få en FET, och kanske att det blir lite billigare för oss sen. Min läkare tror att vi skulle kunna få till många ägg då jag är lättstimulerad, men det hjälper ju inte om det skulle strula så inga ägg blir befruktade.

• 3villbli4

Jag menade att vi inte bor i Västernorrland, men att vi ska göra den i Umeå ändå. Och antar att vi har samma regler då.

• mowgli

Förlåt att jag slarvskrev så många bokstäver föll bort i förra inlägget :-/

Jag ville bara skriva igen och säga att jag tror absolut att det är en fördel att äta vitaminerna ÄVEN om IVF:en bara är 4 veckor bort. Mycket kan hända och vem vet om det blir fler IVF:er inom några månader. Då kommer ni kanske att ångra er att ni slösade bort viktig tid utan vitaminer...

Håller med föregående talare om att det verkar oerhört förmätet av din man att  tycka att det är förödmjukande att äta vitaminer! Hallå! Det är ju en baggis jämfört med vad du kommer att få utstå i behandlingsväg. För övrigt så bör/borde ni ha talat om för läkaren att det inte var ett undantag att spermamängden var liten. Det behöver de veta för att kunna göra en riktig bedömning av fertilitetsproblematiken.

Lycka till hur som helst! 

• 3villbli4

mowgli: jag ska be honom börja med vitaminerna igen, har tänkt det länge. Men samtidigt har jag väl inte velat att allt ska kretsa kring det. Nu är det ju dock så att det kommer vara lite så och man måste göra det bästa av situationen. Att vi inte sa något till läkaren om det var väl för att vi inte förstod förrän nu hur han tänkte. Vi fick knappt någon info om någonting. Och nu när man tänker på vad han sagt ang spermaprover osv så förstod vi att det verkar som det var så han tolkade spermaprovet, att det var en tillfällighet att det var så lite. Ska ringa och prata med läkaren till veckan. Tack återigen.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-05 21:47:03 följande:
    Okej, låter som landets sämsta deal... Västernorrland? Du behöver inte svara...
    västernorrland har inte bara ett försök...

www.rfsu.se/sv/Sex-och-politik/Debatt/Debattartiklar/Satsa-pa-konstgjord-befolkningsokning-Vasterbottenskuriren/

Taget ur artikeln: 
    "I 13 landsting och regioner i Sverige erbjuds tre försök med IVF-behandling, varav Västernorrland är ett av dessa län. Siffran för Jämtland, Norrbotten och Västerbotten är ett försök."
Svar på tråden IVF - spermie fråga