• Anonym (TS)

Ej överens ang omskärelse

Om den ena föräldern absolut vill att sonen skall omskäras, och den andra föräldern absolut INTE vill. Hur tusan löser man det? Barnet är 1 år.

• Svar på tråden Ej överens ang omskärelse
  • Höghus

Queenie: Här ett exempel från Finland. Men det finns liknande svenska domar. Omskärelse är i lagens mening barnmisshandel om inte vårdnadshavarna är överens om att det socialt/kulturellt gynnar barnet. Och precis som du skriver, även om de är överens och det inte görs enligt gällande föreskrifter dvs med bedövning och av yrkesman

• Thedrjohn
    Anonym skrev 2012-10-02 09:46:31 följande:
    Bara varit med omskurna och det där har verkligen inte varit något problem för dem, snarare tvärtom.
    Säger du att du också gjort en undersökning med cirka 400 män och bett dem fylla i en objektiv enkät?
  • nevermind

Åsikter om för -och nackdelar är OFF TOPIC. Det är inte det tråden handlar om, utan TS's relation, hennes mans beteende och att de hade en överenskommelse som han nu vill bryta.

• Anonym (Nej)

Är man född med förhud så är man, man tar inte bort något man är född med. Låt barnet få bestämma själv i vuxen ålder. Det är övergrepp!

• Anonym (qwerty)

Man låter bli att skära i kuken på sitt barn.
    Vill han ha omskärelse så kan han ta det beslutet själv när han är 18.
    Om pappan fortsätter envisas så blir det familjerätten.

• Anonym (Farlig man)

Ojoj!
    Mannen är farlig och du måste kontakta soc!
    Om du är mammaledig har du iaf ganska mycket kolla eftersom du är med barnet hela Tiden och låt han aldrig ta med sig barnet själv.
    Han kommer säkert försöka omskära sonen bakom din rygg hos någon amatör släkting eller familjevän!
    Att han kallar dig hora är en anledning om att skilja sig.

• Anonym (Farlig man)

Spela in det han säger till er och sedan spela upp det för socialtjänsten.
    När du har spelat upp bevisen så ansöker du om ensam vårdnad.
    Just hot om att barn ska flyttas till ett annat land och hederskultur är något myndigheter tar på allvar!

• Anonym (M)

Undrar också när detta barbari ska förbjudas. Jag fick tyvärr se bilder från en omskärelse en gång. Det var en dam som stolt visade upp hela processen och festen efter när jag bodde i ett muslimskt land. 

Fy fan säger jag bara. Jag höll på att spy men fick hålla god min för att inte vara oförskämd. 

När min son var liten gjorde det ont i mig om han trillade och skrapade ett knä. Det är fullständigt obegripligt hur föräldrar kan låta någon skära i ens eget barn för ett helt onödigt ingrepp. Det går alldeles utmärkt att sköta sin hygien ändå. 

Den som tycker att det är en skitsak kan ju googla omskärelse som har gått snett, vilket kan leda till ett livslångt lidande. 

Svik inte ditt barn TS och fundera på om du vill ha en man som kallar dig hora och fitta. Jag antar att han har en fantastisk kvinnosyn (ironi).

Efter alla skräckhistorier förstår jag inte varför svenska kvinnor fortfarande gifter sig med män som har en kvinnosyn från medeltiden. Då blir det så här. Om du väljer att lämna honom, vilket du borde, så lär det inte bli lätt tyvärr. 

Har ni öht diskuterat värderingar? Hur ser din man på jämställdhet, homosexualitet, manlighetsnormer, svenskar och Sverige etc. och hur tror du att han kommer att uppfostra er son?

Jag har tyvärr sett sådana här relationer i min närhet och det har aldrig slutat väl. 

Jag hoppas verkligen att du kan ta dig ur den här situationen TS.  

• Anonym (M)
    Yllop skrev 2025-05-19 14:55:39 följande:

Tråd från 2012. Pojken är runt 14 år idag.

Jaha, missade det. Fattar inte varför det är så mycket gamla trådar. 

Svar på tråden Ej överens ang omskärelse