• Jodyanna

mår dåligt under graviditeten

Hejsan, någon mer än jag som inte varit annat är sjuk under graviditeten?
    är jag inte förskyld så har jag feber, hosta... konstant huvudvärk.
    Jobbar inom vården, kan va därför jag ofta är sjuk, men någon som har tips på huvudvärken?

• Svar på tråden mår dåligt under graviditeten
  • Miss Happiee

Hej!

Jag har klarat mig, fram till nu utan förkyldningar men däremot har jag haft en otroligt huvudvärk. Har försökt att inte ta tabletter men tagit alvedon två gånger nu när jag varit somm mest förkyld då det sprängt i huvudet och det hjälpte nästan direkt men ska verkligen försöka att inte ta mer...

Bad min sambo att massera mina axlar häromdagen när jag hade kraftig huvudvärk och det hjälpte faktiskt, mycket bättre än vad jag hade hoppats på, så det är värt att prova tycker jag :)

Funderar på att prova akupunktur, har läst att man ska undvika det under de tre första månaderna, går in i vecka 14 idag men ska höra med min bm för säkerhets skull innan... Vilken vecka är du i?

• Jodyanna

Ja, jag testade med massage igår, fungerade inte...  är i vecka 19... 
    skall till bm imorgon och fråga om något bra tips, jobbigt att jobba när jag har huvudvärk hela tiden.
    Alvedon hjälper inte alls, så känns så onödigt att stoppa i mig alvedon.

Har du kollat dina järnvärden? Jag började med järntabletter i vecka 14 då jag hade jättelågt cerumvärde, de skall tydligen hjälpa lite. :) 

• tomsfru

vill bara säga att vissa mår dåligt av järntabletter, man blir inte förkyld av dem givetvis men de kan orska huvudvärk dåligt allmäntillstånd o illamående i värsta fall, ett tips kan ju vara att kolla på nåt alternativ till dem vissa järntabletter ger inte lika mycket bieffekter som andra....

• Myran 08

Jag hade huvudvärk KONSTANT. Så illa att jag bara låg ner. Släppte aldrig, jag fick äta blodtrycksänkande medicin fast mitt blodtryck låg bra på proverna. Min huvudvärk försvann och jag fick äta det hela graviditeten. Dom trodde varje liten rörelse att blodtrycket skiftade så kraftigt på mig. 

• Miss Happiee

Har inte provat järntabletter men förmodar att de kollade järnvärdet vid inskrivningen? Jag fick åka ner till MVC idag pga min huvudvärk då de vill utesluta högt blodtryck (begynnande havandeskapsförgiftning) men det låg jättebra, har du kollat ditt blodtryck? Jag frågade om de hade något tips mot huvuvärk men det hade hon inte mer än att vila... men det hjälper inte för mig iaf, har huvusvärk när jag ska sova och vaknar med huvudvärk... Så får försöka med nåot annat, skriv gärna om du får något tips imån =)

• Jodyanna

jag har redan jättelågt blodtryck, så känns inte som om det är det.
    Och järntabletterna kanske jag kan byta ut.

Får också huvudvärk av att vila, och har huvudvärk när jag vaknar.
    Kan vara att jag är stressad också, jättejobbigt på jobbet och känner mig konstant orolig när jag inte känner nån spark..
    usch, trodde de skulle va mysigt att vara med barn. 

• LängtanEfterLitenTill

Här är en annan som är i v 18 (17+3), haft huvudvärk sen i princip dag VARJE dag tills förra helgen då det eskalerade så pass mycket att jag fick åka in till akuten pga värken. 

Ingenting hjälpte längre, ingen vila (är sjukskriven), ingen kyla mot pannan och ansiktet, ingen massage, varma muskelavslappnande bad, drack mycket vatten, åt ordentligt, alvedon hjälpte inte.

Så dom tog massa prover och jag fick träffa en neurolog, dom konstatera att jag bara hade en otrolig otur med graviditetshuvudvärk. Dom skrev ut citodon till mig och det har hjälpt.. har t.om klarat mig utan tabletterna två dagar i sträck nu :) Men ibland får jag ta igen.. men det är iaf en bättring.. 

Svar på tråden mår dåligt under graviditeten