-
-
Svar på tråden hur flytta ni hemifrån på riktigt?!
-
Meria skrev 2012-10-02 00:41:02 följande:Hur tänkte du hitta någonstans att bo när du är 15 som skrivs ovan? Att fundera på vad saker kostar då blir ju oväsentligt.jag skrev inte att jag ska flytta NU, jag ska flytta när jag har råd men åldern har ingen betydelse då för är för att de flesta går i skolan tills de är 18 år och börjar jobba senare som de inte kan flytta för att de inte har RÅD...
-
Flyttade ihop med min pojkvän och son när jag var 15.. vi levde på bb, fp, hans studiebidrag, och pengarna från hans extrajobb, plus en liten summa vi fick från våra föräldrar varje månad, från våra sparkonton, ca 9-10tusen kronor varje månad med allt
möbler tog vi med oss hemifrån en del, min säng, han hade tv och dator, vi fick lite från familj och släktingars förråd, möbler och andra småsaker, kastruller, tallrikar, gardiner osv.
vad man minst måste ha ?
har man en säng, någonstans att äta , kanske en soffa och tv så klarar man sig tills man kan bygga på -
jag menade minst i pengar men jag har räknat ut hur mycket jag minst måste ha nu...Ellan92 skrev 2012-10-03 00:00:16 följande:Flyttade ihop med min pojkvän och son när jag var 15.. vi levde på bb, fp, hans studiebidrag, och pengarna från hans extrajobb, plus en liten summa vi fick från våra föräldrar varje månad, från våra sparkonton, ca 9-10tusen kronor varje månad med allt
möbler tog vi med oss hemifrån en del, min säng, han hade tv och dator, vi fick lite från familj och släktingars förråd, möbler och andra småsaker, kastruller, tallrikar, gardiner osv.
vad man minst måste ha ?
har man en säng, någonstans att äta , kanske en soffa och tv så klarar man sig tills man kan bygga på -
billigt, hur fan hittade du det boendet :DMaryCaroline skrev 2012-10-02 01:37:10 följande:Jag flyttade hemifrån när jag var 20 och då jag började plugga på högskolan och hade studiemedel (bidrag+lån) från CSN + bostadsbidrag. Flyttade till en 1a på 28 kvm, det duger gott och väl i början om man ska bo ensam.
Ska man köpa möbler när man flyttar hemifrån kan det bli dyrt, speciellt om man ska köpa nytt. Men köper man begagnat kan man ju komma undan väldigt billigt, med ett par tusenlappar bara...
Exempel på månadskostnader (exklusive TV-avgift som betalas en gång per kvartal, exklusive hemförsäkring som betalas en gång per år och exklusive kläder):
Hyra: 2100 (-300 i bostadsbidrag) = 1800
El: 200
TV-abonnemang: 100
Internet: 300
Mat och hygien: 1500
Summa: 3900
Så, när man ska flytta hemifrån behöver man nog ha minst 7000 så det räcker till möbler och månadsavgifter första månaden... Men då räknar jag med att de flesta möbler är begagnade... Ska man ha nytt får man lägga på några tusenlappar till... Och då är detta ändå ett billigt boende med snåla utgifter på mat och hygien...
min kostnad när jag började som student och hade egen lägenhet.
Hyra: 4400
El: 200
Tv:pfff vem fan betalade det:P
Internet: ingick i hyran
Mat och hygien: 3500
Summa: 8100
Detta räckte CSN till dvs Både bidragsdel och lån på det hela. -
Började att jobba när jag var 16 år på lov, kvällar och helger under min gymnasietid och fortfarande bodde hemma.
Sparade ihop pengar och flyttade till London med en kompis sommaren efter studenten. Bodde inneboende först men sen flyttade jag ihop med en kille jag träffade där.
Bodde och arbetade i London i ett och ett halvt år. När jag flyttade hem till Sverige igen fick jag jobb direkt men fick bo hemma ett tag i väntan på lägenhet. Sparade ihop pengar till möbler och flyttade sedan.
Att ha ett arbete eller studier är A och O för att flytta hemifrån, man måste ju kunna försörja sig själv och skapa ett hem med möbler, mm. -
Började jobba som 15 åring, flyttade vid 17 år. Gick fortfarande på gymnasiet men tjänade bra och behövde aldrig flytta hem igen ^^
-
Jag flyttade hemifrån när jag var 18. Bodde i en övernattningslägenhet precis vid min skola. Hyran var på 1200:- inklusive el, värme, vatten för den möblerade lägenheten (12 kvadrat). Betalade 200:- för mobil och hade därmed omkring 800:- kvar till mat (lunch 5 ggr/vecka var betalt). Nöjen, tv-avgift, försäkringar och dylikt var inte prioriterade men min budget. Det var under gymnasietiden men fortsatte bo där med liknande budget även efter skolan slutat. Detta var 2001.
-
För att kunna flytta bör du ha en inkomst på 10000:- i månaden. Är god man killen som har lite under, det går. Jag överlevde på CSN:s. Mindre än så går man inte runt på även om det är lätt att tro det när man bör hemma.
-
Jag flyttade hemifrån första gången när jag var 17 på grund av att jag skulle börja på en skola som låg långt bort. Efter ca halva skolgången flyttade jag in till min pojkvän. Nu har jag och pojkvännen flyttat till min hemstad och bor för tillfället hos mina föräldrar.
-
Jag sökte sommarjobb efter gymnasiet och fick det. I slutet av sommaren fick jag erbjudande om att jobba kvar och jag tackade såklart ja. Jag stod redan i lägenhetskö så jag sökte en lägenhet och flyttade in under hösten. Var då 18 år, skulle fylla 19.
-
Jag hade förresten inga pengar sparade utan flyttade in i en hyresrätt i en förort. Bostadsrätt köpte jag inte förrän långt senare när jag var nästan 30 år och gift.