• kela81

hemma för illamående - viken ursäkt till jobbet?

Behöver lite hjälp att hitta på en bra anledning till att jag är hemma. Är gravid med mitt andra barn (vecka 7) och illamåendet har precis slagit till med full styrka. Föra graviditeten var jag sjukskriven för hypernemis mellan vecka 6 och 16. Hoppas verkligen jag slipper må lika dåligt denna gången.
    Föra grav. Jobbade jag på ett stort företag, då berättade jag för tjejen på lönekontoret direkt när jag gick hem varför. Nu jobbar jag på ett litet företag med bara två personer på kontoret och det känns lite tidigt att berätta om graviditeten. ska till läkaren i eftermiddag så får vi se om det blir sjukskrivning eller inte. Klarar inte att jobba och har ett jobb där jag inte kan må illa helt enkelt, men vad ska jag säga till chefen?

***Älskade Signe,18 maj 2010*** www.kelascrappar.blogspot.com/
  • Svar på tråden hemma för illamående - viken ursäkt till jobbet?
  • straw2008

Prova lergian comp, annars säg som det är. De kommer ju känna sig sjukt lurade då de förstår att du ljugit (din graviditet kommer ju komma fram). Annars jobba endå o be att få göra det i din takt.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Lilia

Säg att du mår illa, du behöver ju inte förklara varför.

• Bebisfeb

Säg som det är! Orka ljuga? Om du får missfall (peppar peppar) så lär du behöva vara hemma ett par dagar ändå! Jag berättade båda gng i v. 5. Kunde knappt stå på benen, var blek som ett spöke och spydde ett par gng i timmen. Sa på dagis också! Annars hittar ju folk tydligen egna storys, och då kunns värre tycker jag! Lycka till

• Vendelsö

Använde du något läkemedel förra gången? Jag är nu inne på min tredje graviditet med hyperemesis, så jag förstår problemet. Om du får medicin som funkar kanske du klarar av att jobba och kan vänta med att berätta?

Jag äter denna gång 3-4 lergigan comp på dagen, en lergigan till kvällen och en pyridoxin på morgonen. Just det sista, pyridoxin - b6-vitamin- har gjort en enorm skillnad för mig. Under mina två första graviditeter blev jag aldrig rekommederad det, men nu har jag ätit det sen kring vecka 10 (är nu i vecka 35). Jag märker stor skillnad.

Utan medicin kräks jag ständigt och orkar ingenting. Med lergigan comp och lergigan mår jag fortfarande ganska illa, är trött och kräks nån gång om dagen. Under de två första graviditeterna orkade jag jobba halva dagar, för att sen åka hem och sova bort eftermiddagarna. 

Med vitaminkomplementet pyridoxin så mår jag faktiskt helt okej. Jag mår lätt illa till och från, men kräks kanske bara nån gång i månaden när jag är riktigt trött eller ätit för nära inpå sänggåendet. Jag har klarat av att jobba heltid hela graviditeten och har gått upp normalmycket i vikt.

• kela81

Lergigan har jag testat, funkar inte alls dessutom blir jag sjukt trött av dem och vågar inte köra vik då, vilket är ett måste i mitt jobb.

• Vendelsö

Var det den vanliga lergigan? Testa i så fall lergigan comp som innehåller koffein och effedrin. Jag blev endast trött de allra första dagarna. Lergigan är bra till kvällen, men lergigan comp funkar bättre på dagarna är min erfarenhet. Och så med förstärkt effekt av pyrodixin som jag skrev ovan.

• kela81

Vendelsö intressant det där om din nya medicin, den har jag inte testat, ska höra med läkaren om den. Skönt att du mår så mycket bättre denna gången!

Problemet med mitt jobb är att jag springer runt så mycket, och då blir jag fort trött vilket leder till mer illamående. Och på flera av mina arbetsplatser kommer jag inte åt nån toa eller nån stans att sitta ner. Så slår illamående tik då är det lite kört

• kela81
    Vendelsö skrev 2012-10-02 10:18:27 följande:
    Var det den vanliga lergigan? Testa i så fall lergigan comp som innehåller koffein och effedrin. Jag blev endast trött de allra första dagarna. Lergigan är bra till kvällen, men lergigan comp funkar bättre på dagarna är min erfarenhet. Och så med förstärkt effekt av pyrodixin som jag skrev ovan.

Testade bägge sorterna sist och ingen av dem hjälpte. Men ska kolla om jag kan få den i kombination med det andra denna gången. Värt att testa
  • Vendelsö
    kela81 skrev 2012-10-02 10:21:04 följande:

Testade bägge sorterna sist och ingen av dem hjälpte. Men ska kolla om jag kan få den i kombination med det andra denna gången. Värt att testa

Finns ju så klart inga garantier att det som funkade för mig funkar för dig. Men b6-vitamin har inga biverkningar så testa är helt klart en bra idé. Förstår problemet med ditt jobb. Jag arbetar på kontor, men är ute och reser en del både i närområdet och lite längre bort. Funkar helt okej att resa med egen bil tycker jag, men att trängas i kollektivtrafiken har jag upplevt som väldigt jobbigt i samband med illamåendet. Eftersom mitt illamående håller i sig hela graviditeten är jag glad att kunna jobba så mycket som möjligt eftersom tiden hemma blir så långsam.
  • PojkMamma85

Magsjuka! sen se till att få komma till en läkare omgående och få lergigan comp mot illamåendet =)

• Shagwell

Jag förstår om du vill vänta med att berätta om graviditeten tills du är längre gången. Själv skyllde jag på magsjuka första gången men sedan när jag insåg att det inte höll att vara på jobb (eftersom jag knappt kom upp på mornarna, jag brukar vara först på jobb kräktes hela tiden och vart likblek..) så fick jag ju snällt berätta som det var för chefen och mina närmaste kollegor. Jag blev sjukskriven en tid och hann besöka sjukhuset för dropp då jag kräktes så jag blev uttorkad. Själv tyckte jag bara att det var skönt att få berätta för jag skulle slippa konstiga frågor och jag vill inte ljuga för mina kollegor/vänner. Någon hade fattat misstankar en annan trodde att det vart annat så: berätta hellre och förklara läget. Jag menar många väntar att berätta till efter v 12 pga missfallsrisken, jag tror ingen normalt funtad människa tar illa vid sig och du kan ju be dem att hålla tyst om det just pga ovan nämnda anledning.
    Lycka till!  

Svar på tråden hemma för illamående - viken ursäkt till jobbet?