Sjukskrivning, hur påverkas föräldrapenningen?
Hej,
Jag hoppas detta kommer till Försäkringskassan (första gången jag är här!)
Jag är mellanchef på ett större företag, kontorstjänst med resor etc, och undrar över föräldrapenning, samt hur denna påverkas då jag trist nog är på väg att bli sjukskriven... Har alltid jobbat sedan högskolan (och innan dess under studier etc sedan jag var 17), och har haft denna tjänsten i 5 år. Pga av väldigt många missfall samt att jag tyvärr mår riktigt dåligt fysiskt vill min läkare sjukskriva mig, jag har ca 5,5 mån kvar av graviditeten.
Jag har bra lön, strax över 50k/ mån samt bonus en gång per år, och om allt går bra denna gång och vi får vårt barn, så kommer såklart vår ekonomi påverkas. Eftersom jag ligger över maxbeloppet har jag förhoppning om ett exakt svar.
1. Om jag sjukskrivs, så kommer jag få 80% av maxbeloppet, SGI, mao 0,8x330000/12=22000 per månad, korrekt?
2. Hur beräknas min föräldrapenning, där maxtaket är 440000, baseras det på min "vanliga" inkomst fortfarande, eller sänks min årsinkomst pga att jag sjukskrivs fram till beräknat födelsedatum? (jag vet att min årsbonus läggs till, men utöver detta)
3. Jag har även en inkomstförsäkring jag aldrig nyttjat som gäller om jag sjukskrivs, och jag får då ett lite högre belopp per månad, räknas detta med (ifall min årsinkomst sänks pga sjukskrivningen) i min årsinkomst?
4. Jag har en del innestående semesterdagar hos min arbetsgivare, hur kan jag ta ut dessa på bästa sätt så att jag kan "dämpa" den ekonomiska påverkan av min sjukskrivning på bästa sätt, vi har höga huslån som måste betalas oavsett om jag är sjukskriven eller inte....
Självklart förstår jag att svaret grundas på 2012 års maxbelopp, men ett så exakt svar, med siffror, skulle hjälpa mig mycket, för att kunna planera hur vi kan klara vår ekonomi de närmsta månaderna.
Tack på förhand.