• Anonym (Ute i god tid)

Föräldrapenning innan barnet är fött

Hej!

Jag jobbar som lärare och kommer nog inte kunna få någon havandeskapspenning då mitt jobb inte är så fysiskt påfrestande. Därför undrar jag hur det är med det här att ta ut föräldrapenning innan barnet är fött. Om jag har förstått rätt kan man göra det 60 dagar innan beräknad födsel.

Min första fråga är då: Räknar man samtliga dagar, alltså så det är ca 2 månader innan det gäller. Eller kan man ta en månad och välja att ta fem dagar i veckan och därmed bara ta ca 20 dagar? Om jag t.ex. har BF 1 april och vill gå hem 1 mars, blir det 31 dagar automatiskt då??

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Föräldrapenning innan barnet är fött
  • Försäkringskassan

Hej!

Du har rätt att ta ut föräldrapenning 60 dagar innan barnet föds. Det innebär att du kan som tidigast ta ut en föräldradag den sextionde kalenderdagen före födelsedatumet.

Exempel:
    Sara är gravid, beräknat förlossningsdatum är den 15 november 2008. Hon har rätt till föräldrapenning från och med den 16 september 2008.

Om du väljer att gå hem den 1 mars, så har du rätt till det eftersom det är mindre än 60 kalenderdagar kvar till barnets födelse. Men du väljer själv hur många föräldrapenningdagar du vill plocka ut. Det finns alltså inget krav på att du måste ta ut föräldrapenning alla dagar i veckan.

Hälsningar
    Harry, handläggare

• Anonym (Ute i god tid)

Tack för (snabbt) svar!

Svar på tråden Föräldrapenning innan barnet är fött