• Sereena

Ni som ammar barn över 1 år. Kan man hoppa över någon dag då och då?

Hej,
    skulle behöva lite råd från er som ammar barn över 1 år.
    Kan man börja glesa ner på det och amma varannan dag emellanåt?

Jag har precis börjat jobba heltid, men ammar fortfarande dotter 13 mån på nätterna.

Jag behöver ibland åka iväg med jobbet och vara borta över natten, men har hittills sagt att det inte funkar. Men tänker att det nog snart kan gå bra. Min man är föräldraledig på heltid några månader framåt.

Vad tror ni, kan brösten ställa in sig på varannan dag nu, eller är det bäst att pumpa om jag är iväg? Jag har ju visserligen tänkt sluta amma snart, men vill inte sluta pga jobbet, utan vill sluta när vi känner oss redo.

• Svar på tråden Ni som ammar barn över 1 år. Kan man hoppa över någon dag då och då?
  • Dr Mupp

Ja, inga problem. På slutet ammade han ca varannan till var tredje dag.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Mellanmjölkens land

Jag skulle og behöva pumpa lite på morgonen men jag har å andra sidan aldrig försökt skippa en natt. Dottern är snart 1,5 år och ammar i samband med läggning samt 1-3ggr/natt eftersom vi inte fått det att funka med välling.

• Sisisisi

Jag slutade amma precis vid ett år men då kunde jag hoppa över nån dag om jag inte var hemma tex. Om jag jobbade natt eller lillen va hos barnvakt ett dygn.

• Antilopen

Jag ammar en 1-åring men skulle personligen aldrig kunna hoppa över en dag. En gång ammade jag inte på 14 timmar och mådde så sjukt dåligt, fick feberfrossa och brösten gjorde fruktansvärt ont. Skulle tro att det beror på hur mycket man ammar. Jag ammar mycket...

• Sereena

Ok, tack för svar.

Ja, jag skulle förmodligen behöva pumpa lite... Brösten är riktigt spända med knölar på kvällarna om jag inte ammar henne förrän sent... Så över en natt skulle nog vara jobbigt gissar jag.
    Men ingen fara att mjölken sinar så snabbt då, bra att veta.  

• hannis

För mig funkade det bra att hoppa över amningen ibland. Jag började jobba heltid när sonen var 10 mån men ammade tills han var 2 år. Jag reste bort ett dygn ibland och ammade då inte alls men det tog han igen när jag kom hem. Jag fick handmjölka ut det värsta när brösten blev hårda och knöliga.

Mot slutet ammade han varannan och ibland var tredje dag. Mjölkproduktionen hölls igång bra ändå och jag hade mjölk i 4 månader efter avslutad amning.

• Frontline

Det är förkastligt att inte amma hela tiden, tänk så mycket mat som går till spillo...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Ni som ammar barn över 1 år. Kan man hoppa över någon dag då och då?