• Anonym (Lagar & Regler)

Lagar & Regler när barn mår dåligt med gemensamvårdnad

Vad gäller ?

Har varit separerad i många år och barnet har nu visat med stor tydlighet att hon inte trivs med en av föräldrarna, vill inte prat med personen ej heller umgås med den föräldern.

Har varit i kontakt med fam rätten, men de har väldigt lång handläggningstid så det blir att vänta många veckor till. Nackdelen med en stor stad kan jag tro.

Hur fungera barnkonventionen, föräldrars skyldigheter både att underlätta umgänget med den andre föräldern och en förälder rätt att neka om barnet mår dåligt. När har barnet en rättighet att själv komma med förslag hur det ska alternera mellan föräldrar,  

Vad innebär interims beslut, kan man söka enskild vårdnad ett kortare tag eller är det alltid upp i tingsrätten.

Om en förälder stämmer den andra, hur ser processen ut hur fungerar det med kan man förlorar vårdnaden om man nekar umgänge ett kort tag och man anser att man har skäl. 

Hur mycket tas hänsyn till barnets känslor och hur barnet vill ha det.

Många frågor, men min bror ligger i vårdnads tvist och jag vill gärna stötta honom och det kan jag bäst om jag förstår processen.

Hoppas någon kan hjälpa mig med lite inputs.
    Tack till alla i förväg. 

• Svar på tråden Lagar & Regler när barn mår dåligt med gemensamvårdnad
  • Anonym

Umgänge kan man i princip aldrig ta bort..... om det inte handlar om droger eller misshandel...

Så stötta barnet i att vara hos föräldren oavsett så barnet mår bra...

Ålder på barnet? Varför vill inte barnet vara där?   

• h8him

Hur gammalt är barnet? Vad är det som gör att barnet inte vill ha umgänge?

• Grappa

Du kan inte få så bra svar om du inte anger ålder på barnet.

• Anonym (Lagar & Regler)

Barnet fyllde 12 i somras. Vill inte träffa den andre föräldern.... Vet inte varför, har inte full insyn i deras liv 

• h8him
    Anonym (Lagar & Regler) skrev 2012-10-02 20:35:58 följande:
    Barnet fyllde 12 i somras. Vill inte träffa den andre föräldern.... Vet inte varför, har inte full insyn i deras liv 
    Barnet kan knappast tvingas till umgänge barnet inte vill ha. Att helt utesluta umgänge kan vara dumt så kan föräldern som barnet vill bo med, få denne att träffa den andra föräldern kanske någon dag varannan helg eller liknande, behöver inte vara med övernattning, så är det självklart bäst.

Har de varit i tvist i domstol tidigare?
Svar på tråden Lagar & Regler när barn mår dåligt med gemensamvårdnad