• nadane

Kan man få mer än 1 helt vårdbidrag?

Är lite fundersam vad som gäller vid vårdbidrag. Jag har två barn.

Dotter 10 år: hörselskadad med hörapparater på båda öronen, Adhd som hon tar ritalin för, eksem (vintertid).

Son 8 år: lindrig utvecklingsstörning, autism, adhd (ingen medicin), fel på köldkörteln/struma som han får levaxin för, väldigt krånglig med maten, accepterar bara viss mat, får näringsdryck som komplement 1 gång/dag. Astma (bricanyl vid behov/ca 1 gång/dag). Eksem (vintertid).

Jag har fått beviljat 1 helt vårdbidrag för båda barnen. Inga merkostnader. Det jag undrar över är om det är taket, och om man så att säga måste ansöka för båda barnen tillsammans? Förstår att det måste finnas nån gräns men det känns lite "snett" om ett barn kan vara berättigad till samma nivå som kanske en familj med flera barn med samma problematik... Nu kanske det vårdbidrag jag får är rimligt? för mina barn men vad gäller egentligen? Enligt vår handläggare på f-kassan kan man inte ansöka för syskon separat.

• Svar på tråden Kan man få mer än 1 helt vårdbidrag?
  • CeeJay

Nu är jag inte så bevandrad i den här världen men jag gissar starkt på att det inte finns "helt vårdbidrag och lite till" Däremot kanske du kan se över merkostnadsbiten och se om du har rätt till någonting mer där?

Mitt tips är att googla, läsa på FKs hemsida eller ringa och prata med en handläggare som arbetar med vårdbidrag. 

• nadane

Tack för svaret. jo ett fullt vårdbidrag är säkert max men blev lite fundersam när jag läste i en annan tråd att nån fick en och en fjärdedel vårdbidrag fast den där fjärdedelen kanske egentligen var merkostnader...? Är väl inte ute efter med pengar (tror jag), undrar bara vad som gäller.

• nadane

Ok, har ni ansökt om vårdbidrag separat till dem då eller har deras handikapp "slagits ihop" och blivit till en och en fjärdedel? Om det nu har nån betydelse egentligen?

• UnikFamilj

1 helt vårdbidrag är max vad du kan få för ETT barn, om man inte räknar att du i "extrema fall" kan få ett helt vårdbidrag och merkostnaderna utöver (istället för som en kostnadsfri del av vårdbidraget). Vi har tidigare fått beslut på tre hela vårdbidrag för våra små med autism+adhd, autism+dyspraxi, atypisk autism.

• nadane

Ok...enligt min handläggare kan man inte söka för barnen separat!? Och max är 1 vårdbidrag oavsett hur många barn man har. Hm...kanske borde be om en annan handläggare? Nu vet jag ju inte om jag blir berättigad till mer pengar i slutändan men det verkar ju underligt att det verkar funka så olika...

• UnikFamilj

Nej man söker inte för barnen separat, utan för alla tillsammans. Men det är fortfarande så att man kan få sammantaget max två hela vårdbidrag för två barn. Säger hon nåt annat så finns följande alternativ: hon missförstår din fråga, du missförstår hennes svar, hon vet inte bättre, eller hon ljuger. 

• nadane

Ok. Ja nåt av det är det ju. tack för era svar. Kanske ska ringa min handläggare och se vad hon säger.

• Liten elak och intelligent
    nadane skrev 2012-10-03 12:50:27 följande:
    Ok, har ni ansökt om vårdbidrag separat till dem då eller har deras handikapp "slagits ihop" och blivit till en och en fjärdedel? Om det nu har nån betydelse egentligen?
    Gemensam ansökan
  • pcalma

Unik familj: Så ni har fått 3 hela vb? Då BORDE ju jag kunna få mer än 1 helt och 3/4?
    Jag har 4 barn varav 3 har autism, adhd, dysomni, språkstörning mm och två av barnen har astma samt mag och tarmproblem.
    Sökte om höjning i april men det är ÄNNU inte klart!!

• UnikFamilj
    pcalma skrev 2012-10-04 23:38:45 följande:
    Unik familj: Så ni har fått 3 hela vb? Då BORDE ju jag kunna få mer än 1 helt och 3/4?
    Jag har 4 barn varav 3 har autism, adhd, dysomni, språkstörning mm och två av barnen har astma samt mag och tarmproblem.
    Sökte om höjning i april men det är ÄNNU inte klart!!
    Ja, under en månad eller två. Sen sänktes det med ett helt i och med att sonens assistansersättning drog igång. Men ja, jag har pappersbevis på 3 hela... Glad
Svar på tråden Kan man få mer än 1 helt vårdbidrag?