• Anonym (Hunsad fru)

    Min man är så arg

    Min man är en jäffefin make och en supermysig pappa till våra barn. Problemet är att på sista åren har han börjat bli så väldigt arg. Han blir arg på allt möjligt, barnen, mej, telefonförsäljare, när inte allt går som han vill, vid stress... Han skriker och ryar och bär sej åt. Flera gånger han han i vrede haft sönder saker. Han säger dessutom ganske elaka saker till mej, samtidigt som han vägrar lyssna när jag ber honom lugna ner sej och sluta upp med det. Han blir ännu argare när jag går därifrån för att jag inte vill få allt detta vräkt över mej. Känns mest som han sryr ur sej en radda otrevligheter.

    Ibland efter att vi talat om hans ilskeproblem skärper han sen nån vecka, och allt i familjen känns så väldigt mycket lugnare och smidigare. Jag är rädd för att detta snart kommer förstöra vårt äktenskap.  

    det är inga stora grejer som utlöser ilskan. Ex satte jag på sonen hans nya vinterjacka imorse. Mannen blev galen och tyckte inte han får ha den förrän det blir vinter, för sen ska inte slitas i onödan. Sen satt han och sa saker som att jag var dum i huvudet och att jag inte kan tänka en lång stund efteråt. Jag blir så ledsen över hans beteende.  

    Vi har nyligen gått i parterapi, där vi talade om detta. Efteråt blev det bra några veckor, men nu är han tillbaka igen. 
    Jag klarar det inte längre. Han måste få hjälp att hantera sin ilska, men hur och varifrån??

  • Svar på tråden Min man är så arg
  • Tommy parterapeuten

    Hej
    Ilskan kan stå för mycket och du bör vara tydlig med dina gränser så att du inte hamnar i ett läge där du blir psykiskt misshandlad. Jag funderar också på om din mans arbetssituation har  ändrats eller om det är något annat som gör att han känner sig stressad. Uppenbarligen har han svårt att hantera olika situationer. Om det finns ett kriscentrum för män i närheten där du bor kan det vara en god ide att han söker hjälp där.
    Hälsningar
    Tommy 

Svar på tråden Min man är så arg