• jcf

Varsel och gravid. Någon som kan hjälpa mig?

Hej!
    Igår fick vi veta att det blir varsel på jobbet. 20 personer ska bort.

Jag är gravid och är beräknad till den 6 februari. Blir jag uppsagd så har jag 3 månaders uppsägningstid, så säg att jag blir det from 1 nov. Då har jag ju jobb fram till den 1 februari.

Men, jag har ju tänkt söka graviditetspenning from ca 8 december. Vad händer då med min uppsägningstid? Har jag ens rätt att söka graviditetspenning då?

Kommer jag få komma tillbaka efter föräldraledigheten och jobba färdigt min tid eller kommer den försvinna automatiskt efter 1 februari?

Många funderingar just nu.

• Svar på tråden Varsel och gravid. Någon som kan hjälpa mig?
  • Millan91

Enklast svar är ju att ta kontakt med arbetsledare/chef och/eller facket.
    Lycka till :) 

• katalysator

Ring ditt fackförbund så kan de hjälpa dig att reda ut allt det där utifrån ditt avtal Glad Det skiljer sig lite mellan olika kollektivavtal och facket har bra koll på vilka tolkningar som har gjorts tidigare.

• Scilia

Åh vad synd att du inte var beräknad tidigare :/ Man får inte säga upp nån under föräldraledighet!
    Klart du får söka havandeskap, det är en sjukskrivning!

• moosen
    Scilia skrev 2012-10-03 12:32:36 följande:
    Åh vad synd att du inte var beräknad tidigare :/ Man får inte säga upp nån under föräldraledighet!
    Klart du får söka havandeskap, det är en sjukskrivning!
    jooo, det får man väl bara det att uppsägningstiden inte börjar gälla innan man är tillbaka från ledigheten?
    Eller har jag fel?
  • katalysator
    moosen skrev 2012-10-03 12:35:38 följande:
    jooo, det får man väl bara det att uppsägningstiden inte börjar gälla innan man är tillbaka från ledigheten?
    Eller har jag fel?
    Du har helt rätt. Man får inte säga upp någon på grund av att den är föräldraledig, men däremot är föräldraledighet inte ett skydd mot arbetsbrist och vanliga turordningsregler på ett företag.
  • Scilia

Aha, min svägerska som jobbade på ett stort företag förlängde sin föräldraledighet för att "rida ut stormen" och undvika uppsägning.

• jcf

Ja ska prata med min fackliga representant men han var inte där igår. Han är bara på jobbet ca 1 dag/vecka max.

Så då borde jag iaf kunna söka graviditetspenning precis som jag tänkt. Har ett ganska tungt mansdominerat jobb och foglossning på det så kommer aldrig klara att jobba hela graviditeten.

Får hålla tummarna för att de gör avsteg från turordningslistan denna gången. Då kanske jag klarar mig.

• katalysator
    jcf skrev 2012-10-03 12:44:47 följande:
    Ja ska prata med min fackliga representant men han var inte där igår. Han är bara på jobbet ca 1 dag/vecka max.

Så då borde jag iaf kunna söka graviditetspenning precis som jag tänkt. Har ett ganska tungt mansdominerat jobb och foglossning på det så kommer aldrig klara att jobba hela graviditeten.

Får hålla tummarna för att de gör avsteg från turordningslistan denna gången. Då kanske jag klarar mig.
    Japp, graviditetspenningen är inget du behöver oroa dig för, det kan du garanterat söka ändå! Det som kan diffa lite mellan olika avtal är hur detta påverkar uppsägningstiden, och hur uppsägningstiden påverkas av föräldraledigheten (om du ska komma tillbaka efteråt eller inte).
Svar på tråden Varsel och gravid. Någon som kan hjälpa mig?