• Anonym (Anna)

Vad gäller vid deltidssjukskrivning?

Hej!

Jag är gravid i v 30 och har sedan några veckor tillbaka väldiga smärtor pga foglossning, som gör att jag inte längre kan utföra mitt arbete (på vårdavdelning). I nuläget (fram tills för några dagar sedan) har jag arbetat 75% och varit föräldraledig med ett äldre barn 25%. Min chef kan ordna andra arbetsuppgifter än de jag har nu, men enbart för halva den tid jag arbetar nu, dvs . 37,5%. Dessa arbetsuppgifter har jag möjlighet att syssla med fram tills v 33 då jag är beviljad graviditetspenning.

Min fråga är, kan man sjukskrivas 37,5%, arbeta 37,5% och vara föräldraledig 25%? Eller måste jag vara sjukskriven 62,5% och arbeta 37,5%? Undrar lite inför mitt läkarbesök i början på nästa vecka. 

Hoppas det inte låter för rörigt :)

Mvh,
    Anna 

• Svar på tråden Vad gäller vid deltidssjukskrivning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Du kan få hel, tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels sjukpenning beroende på hur mycket du måste avstå från att arbeta. För att få till exempel halv sjukpenning måste du avstå från att arbeta hälften av din normala arbetstid. Halv arbetstid behöver inte alltid innebära att du arbetar halva dagar. Om det finns medicinska skäl kan du arbeta mer än halvtid vissa dagar och mindre vissa dagar, så länge som din totala arbetstid inte blir mer än halva din normala arbetstid. Orkar du kan du arbeta deltid även om du är sjukskriven på 100 procent - men du kan förstås bara få sjukpenning för den del du inte arbetar. 

Den situation som du beskriver så är ju din arbetstid 75% i nuläget och om du då blir sjukskriven på halvtid (50%) så är ju det då 50% av dina 75%. Vilket då ger 37,5% som du skriver om.
    Det skulle göra att du kan vara sjukskriven på halvtid och fortfarande ta ut dina 25% i föräldrapenning för att täcka upp till 100%.

Alternativt kan du också ta bort föräldrapenningen och bli sjukskriven från dina normala 100 % .Det du då bör
    tänka på är att vi endast betalar ut sjukpenning i 25,50,75 eller 100 %.

Hälsningar
    Ida, handläggare 

• Anonym (Anna)

Tack för ditt snabba svar! Det är alltid bra att veta vad som gäller innan jag träffar läkaren. 

Mvh,
    Anna 

Svar på tråden Vad gäller vid deltidssjukskrivning?