Anonym (w8) skrev 2012-10-04 12:18:20 följande:
Tack för ditt svar. Det var mycket bra.
Ja, jag har frågat henne hur ofta hon skulle vilja ha lust till sex och svaret var ungefär 2 ggr i veckan. Låter helt fantastiskt. Men vi är som sagt inte där. Har aldrig varit. Frågan jag kan ställa mig är om hon ändrade sanningen för att det skulle låta bra eller för att verka "normal"? Det är ju mycket mer som jag saknar förutom sexet, som hennes närhet, nyfikenhet. Jag begär inte mycket - bara att det fanns. Jag har försökt att få henne att upptäcka att det är skönt och trevligt men misslyckas. Nu har jag inte så mycket kvar på lager.
Hon kan tidigt på dagen "sabba" möjligheterna på kvällen till närhet och sex. Medvetet.. ja kanske. Hon kan t.ex. säga att hon är extremt trött och hon måste sova tidigt ikväll. Ofta säger hon så. Kanske säkrar hon upp. Ibland tänker jag om jag inte höll lågan igång hos oss - att den skulle dö ut. Skulle hon då försöka tända den igen eller andas hon ut av lättnad.
Hon svarar inte direkt varför hon inte vill ha sex oftare. Inte mer än att lusten inte finns. Det kan mycket väl bero på mig - att jag inte får henne att tända. Jag kanske inte lockar fram det hos henne. Jag tror mycket kanske beror på mig - fast hon förnekar det (men vem skulle inte). Det är inte vardagen med dess aktiviteter och måsten då jag har tagit nästan hela den biten.
Njuter när vi har sex? Nja.. vill nog inte påstå det. Jag tar henne inte till 7:e himlen. Eftersom vi har det så sällan så blir det ibland för "fokuserat". Jag erkänner att jag är ingen bra älskare. Jag försöker verkligen att ge henne det bästa som går (och kan) men med så lite "övning" som vi har så når jag inte helt fram.
Om man är i en jobbig situation och har varit där länge så är det lätt att man ser allting i grått. Glaset är halvtomt istället för halvfullt. Man kan också börja leta fel, orsaker. Läser in saker som inte finns där. Sen går man och grubblar på det och när det sedan kommer ut (vilket det alltid gör förr eller senare) så har det blivit sanning - trots att det kanske inte är så. Den andra får det över sig, eller känner att något är fel (ibland vill man ju inte säga det rakt ut för tänk om man har fel). Men följden kan bli att man faktisk själv skapar problemet man tror finns där. När den andre svarar så är man där igen - försöker personen förneka det, mörka, ljuger den eller har jag hjärnspöken? Man kan faktiskt förstå vad den andre kan känna om man själv har inbillat sig allt. Det lär ju inte bidra till att det blir bättre. Man förbannar sig också för att man går omkring och gnäller och är allmänt missnöjd. Man har ju det trots allt väldigt bra. Så går det nån dag så är man tillbaka i sörjan igen och allt börjar om. Man har blivit en person man inte tycker om att vara.
Vad är lösningen då? Ja, den som kunde bygga en tankeläsare skulle bli rik för mycket handlar om att man inte pratar på rätt sätt. Man kanske tycker att man kan prata om ALLT men när man sedan kollar upp det så är just sex och lust inte med på den listan. Det är så laddat fortfarande eftersom det är en sak som går från egna preferenser i sängen, dolda fantasier via kärlek, ömhet, närhet och bekräftelse över till egna personliga issues som hämningar, rädsla att förlora någon, värderingar man har fått lära sig osv. Sex är på pappret kuk möter fitta = orgasm, men i verkligheten så otroligt mycket större. Vi har alla olika förhållningssätt till sex och lust.
En del ser sex som en helt separat sak från kärlek. Där man menar att man borde kunna ha sex trots att man inte drar jämt och kanske är irriterad eller besviken på den andre. Man menar att det är en drift, en klåda, som man bör kunna stilla och det behöver inte vara mer komplicerat än så. Man har kanske inte heller någon större förståelse varför det skall handla så mycket om att finna lust. Man är kåt och då knullar man. Är man kåt men inte partnern så borde den kunna ge en hjälpande hand (eller mun). Punkt. De som inte gillar denna syn brukar ibland mena att en sådan person använder sin partner som onaniverktyg och aldrig kan få känna vad riktig kärlek och sexlust tillsamman kan ge. Men det är deras åsikt.
Jag tror att för det flesta så är sex inte bara en sak om att stilla klådan, att få riva av sig och lätta på kåtheten. Här handlar det minst lika mycket, kanske tom mer, om att få kvitto på att ens partner fortfarande älskar en. Att den känner att man är nr.1, att man är sexig och kan väcka lusten. Att den vill ha en. Genom att visa, säga och göra det. Det finns väl ingen som inte uppskattar att vara åtrådd av den man tycker om. Motsatsen blir att aldrig få bekräftelse, att känna sig ratad, att bli bortvald eller bortprioriterad, tagen för givet. Man försvinner sakta, tvivlar på sig själv och sitt egna värde, man kanske känner att man har förlorat sin attraktion, har blivit en grå figur. Därefter är det inte långt till tankar om att partnern kanske tvekar på kärleken, kanske har tröttnat, väntar på ett tillfälle att lämna, kanske försöker straffa sig ur förhållandet osv. Man har blivit en underdog som förgäves kämpar för att bli älskad. Ju mer man försöker desto mer drar sig den andre tillbaka och gräl som bottnar i förtvivlan blossar upp då och då. Om partnern inte hör vad man säger eller försöker föra fram så är eländet fullbordat. Man sitter fast i någon man varken kan lämna eller vill stanna kvar i.
Är det då så konstigt egentligen att "för lite sex" gör så mycket med oss? Att det inte bara handlar om att få utlopp för kåtheten och knulla av sig utan det kanske mer handlar om kärleken och relationen i sig själv där det sköna med sexet kommer med på köpet?
Jag tror att ni säkert kan lösa det här. Hon har sagt 2ggr i veckan. Lek med tanken att hon tog i snarare menar 1gång i veckan så är det väl ok eller hur? Vem vet, det kan över tiden bli färre men även oftare. Det viktigaste är att det
blir av och att du känner att hon
verkligen vill. För om du skulle välja mellan 3ggr i veckan där det känns helt oinspirerat från hennes sida jämf med 3 ggr i månaden då hon släpper lös och lever med och visar sin lust - vilken skulle du välja? Kvantitét kontra kvalitét? Jag lägger inga värderingar i ditt val men det är en ganska viktig fråga.
Att hon redan på morgonen hintar om att det inte är någon idé kan vara hennes sätt att slippa känna din förväntan på kvällen. Ta en funderare på detta och de signaler du kanske omedvetet sänder ut. En stark lustdödare är krav oavsett om det sker med det bästa av alla uppsåt.
När det gäller din förmåga i sängen så tror jag inte att den är så dålig i sig. Tror snarare att de avvisningar du har fått har gjort dig osäker och tveksam. Att du blir försiktig och läser in hur hon hela tiden reagerar. Det känner man av och det är osexigt med en osäker älskare. Det kanske tom är så att hon tror att du själv tvekar på henne. När man hela tiden pejlar så kan man inte vara närvarande och njuta på samma sätt. Det blir som ett självpåtaget handikapp.
Det känns som ni sklle behöva ta ett riktigt samtal om hur det egentligen ligger till. Jag tror att du kanske kommer att bli förvånad över hur lite du egentligen vet, att du tror att det var på ett visst sätt samt att vissa saker har du helt fått om bakfoten. Så blir det lätt när man väler att tolka istället för att fråga eller säga. Det leder till en negativ spiral där vi sakta drar oss djupare och djupare ned.