• Spexig

Under lekställningen - sand eller playtop?

Vi ska byta ut lekplatsen på vårt bostadsområde och jag vill ha playtop som fallskydd under lekställningen och gungorna (sånt gummimaterial som ser ut som löparbanematerial, mjukt och liksom kornigt), men det är dyrt. 

Alternativet är sand, vilket är billigt (typ halva kostnaden!), men det jag känner är att det kommer bli en enda stor kattsandlåda på nolltid. Området kryllar av katter som springer och kissar och bajsar överallt och det finns inte en chans att vi skulle kunna hålla dem från lekplaten. Sanden skulle behöva bytas konstant för att vara fräsch.

En dagmamma på området som vi pratat med vill ha sand med motiveringen att när barnen ramlar på playtoppen skrapar de sig rejält, men jag tror att hon tänker på vårt grannområde där man har playtop-öar med grus emellan och där det vassa gruset hamnar ovanpå playtoppen och ja, då får man räliga skrubbsår. Men hos oss kommer det bara vara playtop med gräs, asfalt och plattor omkring, inget grus alls.

Hjälp! Hur tänker ni andra småbarnsföräldrar? 

• Svar på tråden Under lekställningen - sand eller playtop?
  • Mitarashi

Playtop utan tvekan! Vi måste tyvärr gå långt för att hitta en lekplats som inte är full med kattbajs och kattkiss. Jag har fotat och ska precis skicka in till bostadsbolaget så får man hoppas att de gör något åt saken..

• Spexig
    Mitarashi skrev 2012-10-03 19:27:12 följande:
    Playtop utan tvekan! Vi måste tyvärr gå långt för att hitta en lekplats som inte är full med kattbajs och kattkiss. Jag har fotat och ska precis skicka in till bostadsbolaget så får man hoppas att de gör något åt saken..
    Mm, lite så jag känner. Hoppas de tar tag i det!

Fler åsikter?
  • YokohamaNr2

Playtop säger jag med, bor i England och här har nästan alla lekparker det och jag tycker det är mkt bättre faktiskt. Sand fastnar ju precis överallt, blir geggigt och allmänt ofräscht

• mikroE

Playtop! Man slipper sand i skor och dessutom blir lekplatserna mer tillgängliga om man har ett barn med funktionshinder. Mindre kattpiss är ju heller inte fel.

Svar på tråden Under lekställningen - sand eller playtop?