• m1kaela

Nytt jobb och gravid

Hej alla!
    För en vecka sedan började jag mitt nya jobb på en frisörsalong. Jag fick tillsvidareanställning direkt och har underbara arbetskompisar. Jag trivs bra den tid jag har varit här och älskar mina nya kunder!
    Dock är det så att jag och min man nu vill försöka skaffa barn. Vi försökte i två månader utan resultat men då jag fick detta jobb erbjudandet så pausade vi tillverkandet. Men vi pratar nu varje dag om hur vi vill sätta igång igen. Även om vi är unga 19-23 så känner vi oss redo för ett litet barn.
    Men det känns taskigt att försöka bli med barn när man precis börjat på ett nytt jobb, och jag är rädd att få sparken. Vet att dom inte få sparka pga graviditet men många som gör, dom bara använder en annan anledning.. Men vår barnlängtan har varit så stark i ett år nu och nu vill vi inte vänta mer. Man vet ju inte hur lång tid de kan ta att bli gravid heller!

Skulle verkligen uppskatta om ni ville skriva vad ni tycker och om ni varit eller kanske är i min sits. Hur ska jag göra? Hur ska jag tänka?

Kram

• Svar på tråden Nytt jobb och gravid
  • E Maria

Har du provanställning? Brukar vara 6 månader väl? Isf kan en arbetsgivare säga upp dig utan att ange orsak.. Sen blir det mycket svårare för en arbetsgivare att sparka dig bara sådär.. Hur som helst.. Jag hade fått ett missfall 3 månader innan jag fick ett kanonjobb.. Det var ett vikariat med chans till tillsvidare efter 8 månader.. Vi diskuterade fram o tillbaka att skjuta på försöken.. Vi beslutade att inte göra det.. När jag jobbat på nya jobbet i 2 månader blev jag gravid.. När jag var i ca v 10 skrev vi kobtrakt för tillsvidare tjänst.. Kände mig lite rutten.. När jag var i v 13 berättade jag.. Chefen gratulerade och jag har kvar samma jobb idag.. Var 100% mammaledig en termin, jobbar nu denna terminen 20%, och berättade i somras att vi ska ha barn igen.. Bara ett grattis igen... Mitt tips.. Om du är jätteoroig o har provanställning, skjut på försöken i 2 månader eller nåt.. Men annars kör på.. Ni vill ju och är redo, du har jobb... :)

• liam4ever

Jag håller med, skjut inte på det för länge, man vet ju aldrig hur lång tid det tar att bli gravid fast nu är ni ju så unga så det borde gå ganska fort. Jag blev gravid alldeles när jag började på ett jobb, jobbade en månad på det och fick ett sexmånaders vikariat på ett annat jobb precis efter. Jag fick ingen förlängning på det vikariatet då jag skulle vara hemma och vara mammaledig men var så lycklig över att jag skulle få en liten bebis så det gjorde inget, jag var ju då lite äldre än dig vid det laget...men i alla fall, det viktiga är att du hinner jobba ihop till din SGI för föräldrapenningen, jag han precis jobba ihop min och det var det som kändes viktigast för mig, annars får man ju bara lägstanivån och det är ju inte mycket. Sedan tänkte jag som såhär, jag kommer vara mammaledig typ ett och ett halvt år och har då massa tid att söka jobb tills att jag ska jobba igen! Det gick jättebra för mig, fick jobb precis när jag ville börja jobba och har nu jobbat snart ett år men vill nu vara mammaledig igen, vi håller på med syskonförsök, inne på 6 försöket nu, känns jobbigt...För mig är barn viktigare än jobb, fast man måste ju ha pengar oxå...Gör det som känns bäst för dig och lycka till!

• Tjark

Jag har  precis börjat nytt jobb... Chefen vet ännu inte om något, men jag måste ta & berätta då jag gått så långt att magen börjat synas... Kanske gjorde fel, men jag var rädd att berätta utifall jag inte skulle få jobbet, för detta var verkligen super bra, då jag jobbet med precis lika före detta.  Så jag läre väl ta min skam & berätta så får jag se hur det blir... Jag har ju oxå bara provansrällning till sista mars & BF är 28 februari.....

• m1kaela

Jag blev tillsvidareanställd direkt. Men är dom inte nöjda med mig åker jag även om jag är tillsvidareanställd eller provandtälld sa dom. Vi vill inte vänta längre, speciellt inte då vi försökte i två månader innan jag fick jobbet och det inte blev något, vi har liksom räknat med att de kan ta sin tid.. Men det kan också gå direkt!:) Hur länge behöver man arbeta för att få upp sin föräldrar penning då? Kan tyvärr inte så mycket om det där.. :/

Svar på tråden Nytt jobb och gravid