• Anonym (?)

sjukskriven på ett av jobben

Har sedan länge ett arbete på 50%, och har sedan några månader börjat arbetsträna på den andra halvan. Om jag måste återgå till halv sjukskrivning, vilken halva drabbas då? Väljer jag själv? Är det läkare som avgör? Är det det som är nyast som går bort först? Väljer FK?

• Svar på tråden sjukskriven på ett av jobben
  • Försäkringskassan

Hej

Den här frågan är svår att svara på generellt eftersom vi behöver fler uppgifter från dig. Du uppger att du arbetar 50 % och vi måste då utreda om du har en sjukpenninggrundande inkomst motsvarande detta arbete på 50 % eller om står placerad på 100% och är arbetssökande på 50 %
    Om du är placerad på 50 % och blir halvt sjukskriven så utgår man från att du bara kan arbeta hälften av din normala arbetstid.
    Du är välkommen att ringa oss på Kundcenter på 0771-524 524 för svar på dina frågor.

Hälsningar Andrè Handläggare 

• Försäkringskassan

Hej!
    Arbetsträning som vi definierar det är att man får ersättning av oss när man arbetar utan krav på prestation. Detta kan vara på samma arbetsplats som tidigare men det kan också vara en ny där målet är att man ska kunna arbeta med de arbetsuppgifter man tränar på. Rent konkret byter vi ut sjukpenning till rehabiliteringsersättning; men ersättningsnivån är fortsatt densamma och man är kvar fortfarande i sjukförsäkringen. Blir man sjuk från arbetsträningen gör man en anmälan till oss så att vi kan byta tillbaka rehabiliteringsersättning till sjukpenning. När man har rehabiliteringsersättning har man även en personlig handläggare som ska kunna svara mer ingående i såna här frågor. Jag skulle i detta fall starkt rekommendera att du kontaktar denne.

Hälsningar
    Anders, handläggare 

• Anonym (?)

Menar du då handläggaren på arbetsförmedlingen? Min handläggare på fk verkar jag tappa om jag inte blir sjukskriven igen och begär att få just denne. 

Jag hade tidsbegränsad sjukers på 50%, och när den tog slut blev det AMI och nu denna rehab.version. Fk vill förstås veta om jag klarar arbete i en annan miljö, och jag försöker. 

Jag tror ju att jag kommer att orka med min arb.träning, just för att det inte är så mycket krav, men det blir det riktiga jobbet som blir drabbat av sjukdagar. Så,  vilket går före? 

• Försäkringskassan

Hej,
    Det är handläggaren på Försäkringskassan som handlägger ditt ärende gällande rehabiliteringsersättning som du kan kontakta om du har frågor. Om du inte har något direktnummer till handläggaren, så kan du kontakta vårt kundcenter så förmedlar vi kontakten.

Om du blir sjuk på den delen som du jobbar på, då betalar din arbetsgivare sjuklön i 14 dagar innan du kan ansöka om sjukpenning från oss.

Hälsningar
    Anna, handläggare

Svar på tråden sjukskriven på ett av jobben