• Alvi

Skitförbannad 8-årig tjej

Vår 8-åring har kromosomknas och utvecklingsstörning, måttlig på gränsen till lindrig. Hon är "lugn", såtillvida att det är henne jag helst tar med mig om jag skulle behöva åka och handla, hon är superbra att passa lillasyster på 1 år och hon är "det lätta barnet" på korttids, och så vidare.

Däremot har hon de senaste månaderna fått ett sånt jävla HUMÖR! Hon kan vakna på morgonen och vara ett åskmoln, det är skrik och nyp och bit och mera skrik och kast med liten stol och så vidare. Det är oerhört frustrerande för oss andra i familjen (mamma, pappa, lillebror 5 år, lillasyster 1 år) då alla, även den älskade lillasystern, kommer ivägen för hennes raseri.

Kan eye-Q hjälpa? Jag har fått för mig det. Typ tar uddarna av utbrotten? Vad mer kan vi göra?

JAg vet inte vad de beror på riktigt... Vi ska försöka lägga upp hennes dagar mer strukturerat och vi ska skaffa en ipad åt henne så hon kan koppla av efter skolan med lite spel. Men, vad mer kan man göra? Vi vet liksom inte vad det beror på. Vi ser inget mönster.

Nån mer som har en 8-åring med monsterhumör?

• Svar på tråden Skitförbannad 8-årig tjej
  • ragatan

Hon kanske är prepubertal? Det är inte ovanligt med tidig pubertet hos flickor med kromosomavvikelser. Hormoner kan ställa till det.

• Sagitarius79

Jag har samma problem med min 8-åring och vi har konstaterat att hon e prepubertal.. och hon är precis som din dotter.. vissa mornar är det som att prata med en dynamitgubbe å vissa mornar är hon som en ängel..

• Alvi

Tack för svaren! Så det är inget att göra åt då eller?

• kaffemamma

Jag tycker att eye q i hög dos gör min son lugnare, liksom tillskott av magnesium som jag tycker har gett ganska omedelbar effekt (googla gärna magnesium + lugnande). vi ger 300 mg om dagen av Thores magnesium som är av bra kvalitet. Börja trappa upp långsamt, för mycket kan ge diarre. Så, tillskott av magnesium, omega 3 och kanske probiotika skulle jag rekommendera att du försöker med.

• Little Ms Chatterbox

Asså; Omega kan ju knappast skada... Även om det är "lilla tonåren" 
    Jag har en 10 årig kille här hemma som som verkar ha ätit dynamit vissa dagar. Att han han har ADHD sen tidigare är ingen fördel , vi ger 1 kapsel MorEPA på morgonen, och 2-4 Eye Q på kvällen. PlusEPA är bara Omega-3 delen EPA som är extra bra mot explosivt humör, aggressioner, kort stubin osv.
    Ni kanske skulle testa det. Inget fel på Eye Q eller de andra produkterna heller men just PlusEPA sägs vara bäst när det gäller just det du beskriver.

• ragatan

Undvik att konfrontera. Får hon ett utbrott så "mata inte elden". Låt henne rasa färdigt, lugna sej och prata med henne då. Många barn med intellektuell funktionsnedsättning har svårt att sätta ord på sina känslor, och frustrationen får dem att rasa. Lägg på lite hormonrusning så får man en krutdurk.
    Mitt tips är att låta henne braka loss ordentligt (utan att få slå sönder saker eller syskon) och bara hålla ett vakande öga, utan att befinna sej inom katastrofområdet, tills hon lugnar sej. Man orkar inte vara arg hur länge som helst.
    Och ibland kan det vara skönt att få rasa ut, och sen gråta en liten skvätt.

När "riktiga" puberteten startar kan det vara ide att kolla om raseriutbrotten kommer lika regelbundet som mensen. Svår PMS är inte heller ovanligt bland diagnosbarn.

Somliga barn får mildare utbrott om man utesluter så mycket socker som möjligt, utan att för den skull vara rabiat.

Svar på tråden Skitförbannad 8-årig tjej