kan du lämna spädbarnet med sin far och gå utanför hemmet för en stund?
Jag kan inte låta bli att förundras över att man som mamma fortfarande förväntas sitta fast vid barnet jämt, att pappan kan vara ute och ränna med div allt möjligt utanför hemmet utan barn, men gör man det som mamma får man taskiga kommentarer om hur man "lämnat bort " barnet redan..
Känner ni igen det?
Om man ammar så förstår jag ju naturligtis att det är svårare att göra nåt på egen hand en längre stund, men även där har man ju möjligheten att pumpa ur och låta pappan ge medans man själv åker och tränar, far till stallet en stund eller vad det nu är man kan göra..
Har stött på flertalet mödrar som lite nervöst konstaterar att dom lämnat barnet ensam med pappa en liten stund för första gången och då är barnet runt sex månader.....
Antingen är jag konstig, eller väldigt ego eller kalla det vad ni vill men i min värld är det en självklarhet att båda föräldrar är lika mycket föräldrar att hantera och ta hand om sitt barn, vilket oxå medför att om jag som mamma liksom pappan vill utanför hemmet och göra nått på egen hand under dagens gång är det en självklarhet att jag ska kunna göra det oxå utan att få snea blickar från folk?
I vår familj så delar jag och pappan på ansvaret från dag ett, vad gällande allt!, ja jag tar mer ansvar på nätterna eftersom jag ju är den som är hemma men i övrigt så när vi båda är hemma så tar vi lika mycket ansvar och vi delar oxå på den egna tiden så att jag liksom han kan fara utanför hemmet utan barn och göra vad vi vill utan att behöva oroa oss eller ha dåligt samvete. Och så har vi från dag ett, jag skulle aldrig skaffa ett barn med en pappa som jag inte skulle kunna lämna barnet själv med! jag oroar mig aldrig över hans kapacitet att ta hand om barnet ifall jag är i stallet eller åker på stan en sväng, varför skulle jag.
Så ja i vårt hushåll så är vi båda lika mycket förälder och delar på ansvaret, gör ni det? kan du gå ut på en långpromenad eller ta en fika på stan och känna dig trygg med att barnet är med sin far? Nu pratar jag allstå om spädbarn, och under förutsättning att barnen flaskmatas och eller du som ammande mamma pumpar ur för dessa tillfällen alt. har så pass långa matintervall att du faktiskt hinner ut en sväng ändå.