• Anonym (barnetlider)

Förälder följer inte domen, barnet med autism lider :(

Vi har genomgått en umgängestvist som sluta med att ena förälderna blev tilldömd umgänge en dag i veckan, nu är problemet att den föräldern aldrig kommer för att hämta barnet!

Barnet ifråga har grav autism och måste förberedas väldigt noga inför allt således även umgänget med den andra föräldern, barnet lider något så otroligt av att föräldern aldrig kommer till umgänget fast det blev precis som denne ville ha det. Inte nog med det så är barnet tvunget att kämpa med alla dess låsningar som uppstår av att umgänges dagen aldrig blir som hen tänkt sig och hela dagen blir bara fel :( Finns det något jag kan göra för barnet??

• Svar på tråden Förälder följer inte domen, barnet med autism lider :(
  • Anonym (***)

Då du har ett barn med allvarligt handikapp som blir lidande på grund av den andra föräldern, så kontaktar du omedelbart både socialen och familjerätten och berättar hur den andra föräldern brister i sitt åtagande.

I gällande situation, låter det som om det är bättre att den andra föräldern aldrig träffar barnet och att du får tillgång till en stödfamilj istället, en du kan lita på.

Ja, barn har rätt till båda sina föräldrar men i ditt barn liv låter det inte som om det är för barnets bästa att ha den rättigheten. En förälder har inga rättigheter - endast skyldigheter.

Lycka till!

• Anonym (abc)
    Anonym (***) skrev 2012-10-05 17:25:44 följande:

Då du har ett barn med allvarligt handikapp som blir lidande på grund av den andra föräldern, så kontaktar du omedelbart både socialen och familjerätten och berättar hur den andra föräldern brister i sitt åtagande.

I gällande situation, låter det som om det är bättre att den andra föräldern aldrig träffar barnet och att du får tillgång till en stödfamilj istället, en du kan lita på.

Ja, barn har rätt till båda sina föräldrar men i ditt barn liv låter det inte som om det är för barnets bästa att ha den rättigheten. En förälder har inga rättigheter - endast skyldigheter.

Lycka till!

Som ensamstående mamma till ett autistiskt barn kan jag bara hålla med. Min dotter blev väldigt mycket lugnare när hon inte längre hade någon kontakt med sin pappa. (Han hade också hållt på och strulat med umgänget - det skulle bara vara på hans villkor hela tiden men sen ändrade han sig gång på gång).
  • Anonym (barnetlider)

Familjerätten är inkopplad då en umgängesutredning ska ske men det tar sån tid och den har inte ens börjat än, och vår kontakt där anser att det är onödigt att diskutera problemen som finns idag och tycker vi ska fokusera på att hitta lösningar till framtiden och det låter ju jätte bra bara att den andra föräldern aldrig dyker upp på våra möten!

Jag har kontaktat socialen och de säger att dem inte kan göra något utan att det är familjerättens sak att utreda :( Jag lider med mitt barn och förstår inte hur det kan få gå till på det här viset. Hon har det tillräckligt svårt med att leva i det här samhället :(

• Tonårsmorsan

Men skit i att förbereda barnet. Kommer inte pappan så är det väl bara bra. Kommer pappan så kommer barnet protestera eller bli sämre och då kanske både pappan och de som ska utreda situationen inser att det absolut inte fungerar. Låt det krascha helt enkelt. Lättare sagt än gjort, jag vet, men ibland löser sig saker snabbare om man bara låter det gå åt Helv_te några gånger.

Stå på dig, annars gör någon annan det.
Svar på tråden Förälder följer inte domen, barnet med autism lider :(