Ny säng, katastrofala nätter. Hjälp, snälla!
Hej!
Jag hoppas kunna få hjälp och stöd från er.
Sonen är 2 år och 7 månader och blir storebror om en månad ungefär. Han har fram tills för några dagar sedan sovit gott och hela nätter i spjälsäng men tanken var att bebisen skulle få den och han skulle få en "riktig" säng. Sagt och gjort, en juniorsäng från Ikea inhandlades och monterades i hans rum och spjälsängen flyttade in i vårt sovrum.
Sen börjar eländet. Han vaknar flera gånger om nätterna, vill dricka välling nattetid (vilket han inte gjort på över ett år), är ledsen, måste ledas in i sängen igen, tröstas, klappas på. Dessutom vaknar han ohyggligt tidigt. Maken jobbar oregelbundet, både kvällar, morgon och nätter (ytterst sällan dagtid) så det är jag som får ta nätterna och morgnarna. Är gravid i v 35 och har väl inte världens energilager, om man säger så, så jag är riktigt sliten nu.
I natt lyckades han trilla ur sängen och har varit helt hysterisk efter det. Han har inte ont men så fort man ens har nämnt att han ska sova i sängen har han fått världens utbrott. Har nog väckt hela grannskapet...
Jag vet verkligen inte alls hur vi ska göra. Just nu sitter han, i sin säng visserligen, med surfplattan och kollat på tecknat, klockan är kvart över tre på natten och jag har gråtit av trötthet.
Vi samsover inte, ingen av oss kan sova bredvid varandra så det är inget alternativ. Borde han få tillbaka spjälsängen eller ska vi härda ut några nätter till? Har ni något tips, råd eller en klapp på axeln?