• Paincake

Ny säng, katastrofala nätter. Hjälp, snälla!

Hej!
    Jag hoppas kunna få hjälp och stöd från er.

Sonen är 2 år och 7 månader och blir storebror om en månad ungefär. Han har fram tills för några dagar sedan sovit gott och hela nätter i spjälsäng men tanken var att bebisen skulle få den och han skulle få en "riktig" säng. Sagt och gjort, en juniorsäng från Ikea inhandlades och monterades i hans rum och spjälsängen flyttade in i vårt sovrum.

Sen börjar eländet. Han vaknar flera gånger om nätterna, vill dricka välling nattetid (vilket han inte gjort på över ett år), är ledsen, måste ledas in i sängen igen, tröstas, klappas på.  Dessutom vaknar han ohyggligt tidigt. Maken jobbar oregelbundet, både kvällar, morgon och nätter (ytterst sällan dagtid) så det är jag som får ta nätterna och morgnarna. Är gravid i v 35 och har väl inte världens energilager, om man säger så, så jag är riktigt sliten nu.

I natt lyckades han trilla ur sängen och har varit helt hysterisk efter det. Han har inte ont men så fort man ens har nämnt att han ska sova i sängen har han fått världens utbrott. Har nog väckt hela grannskapet...  

Jag vet verkligen inte alls hur vi ska göra. Just nu sitter han, i sin säng visserligen, med surfplattan och kollat på tecknat, klockan är kvart över tre på natten och jag har gråtit av trötthet.

Vi samsover inte, ingen av oss kan sova bredvid varandra så det är inget alternativ. Borde han få tillbaka spjälsängen eller ska vi härda ut några nätter till? Har ni något tips, råd eller en klapp på axeln?  

• Svar på tråden Ny säng, katastrofala nätter. Hjälp, snälla!
  • Mina8401

Låt honon få tillbaka spjälsängen och köp en ny/begagnad till bebis. Han är kanske inte redo att byta säng än.. Låt honom välja varje kväll vilken säng han vill sova i och ha båda ståendes brevid varann om det går. Eller gör den nya sängen mysig och lite som en koja med nån sänghimel eller liknande kanske?

• Salt Groda

Ha kvar honom i spjälsängen om han är nöjd där. Ni vill INTE ha massa onödiga förändringar när det redan blir så mycket nytt med ett syskon.

• Themis

Men kan det vara nåt med madrassen då att han inte sover bra i den?

Vi hoppade juniorsäng helt och köpte en begagnad 120-säng att ställa direkt på golvet. Inga problem, man kan sova bredvid barnet och det trillar inte ur, som regel. Och gör man det så är inte fallhöjden nåt att tala om. Så körde vi från 11 mån när han kunde gå själv.

(vi hade grind ut till övriga bostaden så han kunde bara gå till vårt sovrum på natten)

Även om det inte finns plats med 120-bredd så vore det kanske lättare med en säng direkt på golvet nu till en början i alla fall, om han är rädd att trilla ur?

Om att välja man: Den som nöjer sig med skit får sällan blommor. /Themis
  • Natulcien

Att ta tillbaka en spjälsäng till ett så pass stort barn verkar ju dumt... Men kanske kan ni låta hans nya säng stå i ert rum, bredvid er säng, så att han har er trygghet nära..?

Och hade du inte skrivit att ni inte vill samsova så hade jag definitivt föreslagit det: en madrass på golvet som han inte ramlar ur och som ni också får plats på.

• Helle333
    Paincake skrev 2012-10-06 03:17:47 följande:
    Hej!
    Jag hoppas kunna få hjälp och stöd från er.

Sonen är 2 år och 7 månader och blir storebror om en månad ungefär. Han har fram tills för några dagar sedan sovit gott och hela nätter i spjälsäng men tanken var att bebisen skulle få den och han skulle få en "riktig" säng. Sagt och gjort, en juniorsäng från Ikea inhandlades och monterades i hans rum och spjälsängen flyttade in i vårt sovrum.

Sen börjar eländet. Han vaknar flera gånger om nätterna, vill dricka välling nattetid (vilket han inte gjort på över ett år), är ledsen, måste ledas in i sängen igen, tröstas, klappas på.  Dessutom vaknar han ohyggligt tidigt. Maken jobbar oregelbundet, både kvällar, morgon och nätter (ytterst sällan dagtid) så det är jag som får ta nätterna och morgnarna. Är gravid i v 35 och har väl inte världens energilager, om man säger så, så jag är riktigt sliten nu.

I natt lyckades han trilla ur sängen och har varit helt hysterisk efter det. Han har inte ont men så fort man ens har nämnt att han ska sova i sängen har han fått världens utbrott. Har nog väckt hela grannskapet...  

Jag vet verkligen inte alls hur vi ska göra. Just nu sitter han, i sin säng visserligen, med surfplattan och kollat på tecknat, klockan är kvart över tre på natten och jag har gråtit av trötthet.

Vi samsover inte, ingen av oss kan sova bredvid varandra så det är inget alternativ. Borde han få tillbaka spjälsängen eller ska vi härda ut några nätter till? Har ni något tips, råd eller en klapp på axeln?  
    Min dotter fick en sådan här säng: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00177517/   Hon rör sig ganska mycket när hon sover men hon VÄGRADE att sova i spjälsängen, så jag köpte ett sådant här trill-ej-ur-skydd och satte vid huvudänden: http://babyproffsen.se/produkt/visa/143:BabySleep_trill_ej_ur_saengsida
    Funkar jättebra  . Jag råkade köpa fel sortes madrass till dottern när jag köpte sängen så hon har en tjockare bäddmadrass istället för en vanlig, jag tittade på madrass på nätet och sedan letade min bonuspappa upp den på IKEA och dumt nog var jag lite stressad så jag tittade inte på den innan vi kom hem, tänkte inte så mkt på utseendet på den då heller men när jag var på IKEA och hjälpte en kompis köpa ny säng så såg jag att min dotters madrass fanns bland bäddmadrasserna. Men det funkar ändå
  • Paincake

Hej! Tack för all input. Sonen somnade lugnt och stilla i sin säng efter en dryg timme eller två. Sen sov han till åtta men har varit rätt tvär och trött idag.

Tur i oturen har vi världens bästa svärmor här hos oss idag och hon har kommit med bra lösningar. Först drog vi till Ikea för att köpa en stödbräda men den går inte att sätta fast på den modellen som vi har köpt. (*dubbel facepalm på den...*) Så vi fick tänka om.

Och vi gick på Mina8409:s förslag och gjorde sängen till en koja:

Vi välte en åttafacks expedithylla så att den blev två fack hög och så att säga spärrade in sängen:
    EXPEDIT Hylla IKEA Lacken reflekterar ljuset och gör att möbelns yta känns levande. Möbeln är lika fin från alla håll; använd gärna som rumsavdelare. 

och ställde den framför han säng. På så sätt har han ett roligt sätt att ta sig ur och i sängen (genom att krypa genom ett av facken) men kan inte trilla ut oavsiktligt i sömnen. Dessutom tyckte han den var helfestligt och har lekt och busat i sängen i närmare en timme nu och ändrat sin attityd till sin säng. Vi hoppas att det är lösningen.

(För att kommentera era förslag:
    * Vi har inte plats att ställa en säng till i föräldrasovrummet.

* Att köpa ännu en säng, en riktig utan ben, skulle kunna gå men vi avvaktar lite och ser om vi kan använda de medel som finns. 

*Sängen han har är en Sundvik från Ikea och det går inte att sätta fast en stödbräda i den modellen.)

Är oerhört tacksam för hjälp och synpunkter. Vi hoppas vi löst det nu.

• Paincake

Det funkade, det funkade! Han sov i sin säng från 20.30-7.30 i ett svep, trots en lång middagslur på dagen! Jag är alldeles groggy av all sammanhängande sömn

• jennie30
    Paincake skrev 2012-10-07 07:58:35 följande:
    Det funkade, det funkade! Han sov i sin säng från 20.30-7.30 i ett svep, trots en lång middagslur på dagen! Jag är alldeles groggy av all sammanhängande sömn
  • Paincake

Jag kan meddela att det fortsätter att funka! Så här ser det ut i verkligheten:

Jag är sååå glad och tacksam.

Svar på tråden Ny säng, katastrofala nätter. Hjälp, snälla!