Anonym (Ssk) skrev 2012-11-16 18:26:57 följande:
Anmälningsplikten handlar inte bara om akuta saker. Jag vet som sagt lika lite som någon annan hur läkaren resonerade. Men anmälningsplikten handlar om att man som vårdpersonal har skyldighet enligt lag att anmäla om man misstänker att ett barn far illa. Vi vet inte vad läkaren såg eller hur han bedömde situationen men av någon anledning misstänkte han att TS barn riskerade att fara illa.
Jag säger inte att han verkligen hade en orsak att anmäla men TS frågar om han hade rätt att göra det och det hade han. T om en skyldighet om det var så att han såg något han misstänkte kunde skada TS barn. Sen är det socialtjänstens sak att utreda om det verkligen finns orsak till oro och i TS fall så har de bedömt att det inte finns de.
Det är inte annan vårdpersonals sak (särskilt inte personal som inte ens varit närvarande i situationen) att bedöma om anmälan var korrekt eller inte och det är därför jag undrar vart BVC-sköterskan ska ha anmält läkaren och på vilka grunder. Om sen TS i egenskap av vårdnadshavare kontaktar socialstyrelsen är det en annan sak.
Ah, då hänger jag med på ditt resonemang.