• Anonym (undrande)

Blev anmälda till soc av läkare pga ej vaccinerat barn

hej! vi blev idag anmälda till soc av läkaren pga vi vill inte ge stelkrampsprutan till barnet. barnet har fått ett lindrigt litet sår på huvudet och de ville ge vaccin i samband med besök till akuten för sårbehandling. vi vill inte ge det eftersom såret var inte djupt och inte smutsigt heller. vårt barn inte är vaccinerad och det är frivilligt i sverige med vaccination. ändå anmälde läkaren till socialen. vad ska vi göra, hade läkaren rätt? 

• Svar på tråden Blev anmälda till soc av läkare pga ej vaccinerat barn
  • Anonym (Lite insatt.)
    Anonym (Ssk) skrev 2012-11-16 18:26:57 följande:
    Anmälningsplikten handlar inte bara om akuta saker. Jag vet som sagt lika lite som någon annan hur läkaren resonerade. Men anmälningsplikten handlar om att man som vårdpersonal har skyldighet enligt lag att anmäla om man misstänker att ett barn far illa. Vi vet inte vad läkaren såg eller hur han bedömde situationen men av någon anledning misstänkte han att TS barn riskerade att fara illa.

Jag säger inte att han verkligen hade en orsak att anmäla men TS frågar om han hade rätt att göra det och det hade han. T om en skyldighet om det var så att han såg något han misstänkte kunde skada TS barn. Sen är det socialtjänstens sak att utreda om det verkligen finns orsak till oro och i TS fall så har de bedömt att det inte finns de.

Det är inte annan vårdpersonals sak (särskilt inte personal som inte ens varit närvarande i situationen) att bedöma om anmälan var korrekt eller inte och det är därför jag undrar vart BVC-sköterskan ska ha anmält läkaren och på vilka grunder. Om sen TS i egenskap av vårdnadshavare kontaktar socialstyrelsen är det en annan sak.
    Ah, då hänger jag med på ditt resonemang.
  • Anonym (undrande)

oj ni håller på att skriva fortfarande trots att jag lämnade tråden länge sedan. Till er alla som kallade mig för en IDIOT. Min BVC tog min sida och anmälde läkaren för diskriminering av föräldrarna. Vi föräldrar har också anmält läkaren via patientnämnden. Ärendet på socialen har lagts ner efter ett samtal. och sådana läkare hoppas jag ingen behöver träffa mer. 
    och  ja - såret har läkt fint, ingen stelkramp och vi har fortfarande ovaccinerade barn.  
    Det råder anmälningshysteri i Sverige och det är skrämmande!  

• Anonym (undrande)

Vår BVC sköterska har bekräftad att stelkpampsspruta hjälper  ändå inte är man redan fått sår- därför vaccination i det fallet var ett onödig ingrepp. och eftersom vaccination i övrigt är frivillig, varför skulle då läkaren oroa sig? Ska man anmäla vartenda förälder som inte vaccinerar sina barn? Det att hon har hotad med socialen var riktig obehagligt! 
    skönt att allt är över.  

• Anonym (undrande)

tack er alla som jag fick stöd ifrån!! jag lämnar nu denna tråd igen och lycka till i era vidare diskussioner! 

• SoakedInFeelings

Om man en gång har varit anmäld till socialen engående sitt/sina barn, så lär det sätta spår i föräldraskapet i värsta fall för en lång tid framöver. Att placera vanmakt i en annars ansvarstagande förälder, är aldrig sunt - och tycker jag att man bör ta sig en allvarlig funderare över i vad konsekvenserna blir. Vi har bokat tid till bvc senare än vad vi fick angivet i planeringskalendern, givetvis bara i ren glömska. Dock, så är enbart detta ännu ett skäl för mig att bekymra mig om "anmärkningar" från diverse instanser. Det ska vara stöttande och underlättande, att få råd och stöd från dessa - inte enbart känslan av att vara kontrollerad och övervakad hur man än ter sig. (Som om man vore ägd). Tragiskt, verkligen. Ingen av oss har ju bett om att få födas, liksom. Varför har vi inte rätt till vår frihet?

• The Doctor
    Anonym (undrande) skrev 2012-11-17 18:38:11 följande:
    oj ni håller på att skriva fortfarande trots att jag lämnade tråden länge sedan. Till er alla som kallade mig för en IDIOT. Min BVC tog min sida och anmälde läkaren för diskriminering av föräldrarna. Vi föräldrar har också anmält läkaren via patientnämnden. Ärendet på socialen har lagts ner efter ett samtal. och sådana läkare hoppas jag ingen behöver träffa mer. 
    och  ja - såret har läkt fint, ingen stelkramp och vi har fortfarande ovaccinerade barn.  
    Härligt att höra TS!
  • CMM

Diskriminering? För vad? I smell bullshit - om nu inte TS spelat ut något "rasistkort" eller dylikt.

• mandelblomma
    CMM skrev 2012-11-18 10:06:23 följande:
    Diskriminering? För vad? I smell bullshit - om nu inte TS spelat ut något "rasistkort" eller dylikt.
    finns ingen sån sak i vad ts berättat att anmäla för diskriminering!
    Trolltlallalal
  • Mummamalin
    Anonym (undrande) skrev 2012-11-17 18:38:11 följande:
    Det var jag det!
    Och min åsikt om folk som inte vaccinerar sina barn kvarstår.
  • Anonym (Lite insatt.)

Hur har det gått med din anmälan TS?

• Ellenlinneaolsson

Gud vad okunniga de flesta som kommenterat här är! Ni har verkligen INGEN fakta. Fruktansvärda människor som kan skriva så till en förälder som precis blivit anmäld till soc pga att hon eller han försökt ta rätt beslut för sitt barn. Usch och fy på er!!

• Margaux
    Ellenlinneaolsson skrev 2016-02-23 03:33:35 följande:

Gud vad okunniga de flesta som kommenterat här är! Ni har verkligen INGEN fakta. Fruktansvärda människor som kan skriva så till en förälder som precis blivit anmäld till soc pga att hon eller han försökt ta rätt beslut för sitt barn. Usch och fy på er!!

Vad menar du? Det är bäst att vaccinera sina barn. Det borde alla vid det här laget fått med sig.
Svar på tråden Blev anmälda till soc av läkare pga ej vaccinerat barn