• Julibebisen12

vad gäller? brådis! dop imorgon!!

Hej

Orkar inte dra allt men jag vill veta om det är ett måste att pappan ska stå framme vid dopet?

Jag har ensam vårdnad och pappan har inte hjälpt till med något när det gäller dopet, varken
    ekonomiskt eller med förberedelserna .. 

Jag vill verkligen inte ha honom framme pga många anledningar men mina föräldrar säger
    att jag inte har något val... men prästen sa inget om detta på mötet samt hon visste att jag
    hade ensam vårdnad samt att pappan skulle komma

Så måste han stå framme eller har jag rätt att säga nej?

• Svar på tråden vad gäller? brådis! dop imorgon!!
  • hallontryffel

Fast, det handlar ju inte i dopet om vem som planerat/betalat...

I dopakten får förälder/föräldrar frågan om h*n/de vill att barnet ska döpas samt om h*n/de vill lära barnet om den tro barnet döps till. Om båda föräldrarna finns i barnets liv skulle jag tänka mig att prästen vill att båda skall vara med vid dopfunten, men kolla med prästen innan!

• Julibebisen12

pappan ville inte att hon skulle döpas (vet ej varför) men eftersom jag har ensam vårdnad så har han inget att säga

samt att han inte brytt sig om vad hon ska heta trots att jag bett om förslag

• Kjellgren

Rätt mig om jag har fel men visst lovar föräldrarna vid dopet att uppfostra barnet till den kristna tron - och det torde pappan var rejält ointresserad av att lova eftersom han motsatte sig dopet.

Prata med präst och pappa innan dopet. Prästen kan väl trycka lite extra på det religiösa och om hur viktigt det är att leva ett ärligt liv som kristen etc etc så kanske pappan får lite dåligt samvete och väljer att sitta kvar i bänken. 

• Julibebisen12

jag har skickat två sms till pappan :/ eftersom det kostar mej 4kr/min att ringa honom så har kag ej möjlighet till detta :/

är snart en timme sen jag messade honom :/

pappan motsatte sig första gången, men sa inget när jag bokade kyrka... vet inte vad det berodde på men kan ju vara för att jag hade ensam vårdnad...

ska ringa prällen imorgon och kolla eftersom det skulle göra mej lugn... sen ska jag säga till pappan med att eftersom han varken ville döpa barnet, inte intesserat sig med namnvalen (mellannamnen), hjälpt till med förberedelserna eller erbjudit sig att betala lite av dopet så ser jag ingen anledning att han ska stå med däruppe utan får nöja sig med korten efteråt

• ploten

Självklart har du ett val. Precis som allt annat du kan bestämma själv över i ditt barns liv, eftersom du har ensam vårdnad, kan du bestämma över detta. Det finns inget som säger att båda föräldrarna måste stå där, i synnerhet inte en som inte ens är vårdnadshavare.

Sen - apropå vad någon skrev ovan - lovar man som förälder ingenting vid dopet, utan man svarar ja på frågan om man vill att ens barn ska döpas till den kristna tron och leva med församlingen i Kristi gemenskap.

• Lajkie

Barnet får inte sitt namn vid dopet, utan döps in i församlingen.

• Fija m 2 pojkar
    Kjellgren skrev 2012-10-06 20:26:12 följande:
    Rätt mig om jag har fel men visst lovar föräldrarna vid dopet att uppfostra barnet till den kristna tron - och det torde pappan var rejält ointresserad av att lova eftersom han motsatte sig dopet.

Prata med präst och pappa innan dopet. Prästen kan väl trycka lite extra på det religiösa och om hur viktigt det är att leva ett ärligt liv som kristen etc etc så kanske pappan får lite dåligt samvete och väljer att sitta kvar i bänken. 
    Du har fel! Föräldrarna lovar inget sådant, däremot KAN (men måste inte) prästen fråga efter trosbekännelsen:
    Vill ni att ert barn ska döpas till denna tro och leva med församlingen i Kristi gemenskap?

/ Skånepräst 
  • Julibebisen12

fick tag på pappan senare på kvällen

efter mycket förklarande (killar asså!!) så accepterade man min önskan :D

så han gick med fram och ut, sen läste han det ena evangeliet :) han satt med mej barnet och ena faddren så det var bara under själva dopet han inte var framme :)

för mej är dop när barnet får sitt namn OCH invigs i den kristna tron :) vet ej om det är korrekt men så ser jag på dopet :)

• Kjellgren
    Fija m 2 pojkar skrev 2012-10-08 20:25:13 följande:
    Du har fel! Föräldrarna lovar inget sådant, däremot KAN (men måste inte) prästen fråga efter trosbekännelsen:
    Vill ni att ert barn ska döpas till denna tro och leva med församlingen i Kristi gemenskap?

/ Skånepräst 
    Dopet handlar ju om att få ett ljus och äta tårta med släkten, glömde det. Men man är oftast i kyrkor fortfarande och det finns en präst i bakgrunden, eller?
  • Fija m 2 pojkar

Själv brukar jag stå med familjen, men jag vet ju inte vad du är på för dopgudstjänster...?

Dopljus får alla som döps, men jag tror inte alla äter tårta. Däremot vet jag att dopet handlar mindre om vad dopkandidaten eller familjen presterar, och mer om vad Gud lovar! 

Svar på tråden vad gäller? brådis! dop imorgon!!