• Anonym (Hur???)

Hur fan klarar man av att inte kunna bli gravid???

Hur??

Hur klarar ni andra er? Hur gör ni som inte kan få barn för att hålla hoppet uppe? KAN ni överhuvudtaget ha hoppet uppe? Vacklar ni som jag varje dag? Knäcks ni VARJE gång mensen kommer, hur mycket ni än intalat er att ge upp?

Hur överlever man det här?? Hur överlever förhållandet?

Hur blir man glad för en förmodligen snart gravid vänninas skull och hur klarar man att senare hålla hennes nyfödda barn utan att börja gråta? Ta barnet och springa? Slänga barnet i väggen? Det som förväntas, att man ska dalta och gulla - hur klarar man av det?

Jag vill inte göra nåt av det, varken vara missunnsam eller känna agg mot henne eller barnet....

Men hur skapar jag distans? Hur fan klarar man av att inte bli gravid?? Hur gör ni andra, hur klarar ni varje mens?

Hur klarar ni utredningar, sex på schema, behandlingar och sjukpersonal som värderar ert sexliv?

Hur ser ni ert och era partners framtida liv utan barn, vad gör ni då? Kommer ni kompensera, resa extra mycket? Köpa en bil som inte rymmer barnstolar därbak? Bränna lite extra pengar på goda middagar på restaurang för att ni kan och har råd? För att ni till skillnad från trötta småbarnsfamiljer har råd och tid?

Eller går ni vidare precis som vanligt, som om ingenting hänt? Låtsas ni som om den där saknade pusselbiten aldrig fanns i tankarna? 

• Svar på tråden Hur fan klarar man av att inte kunna bli gravid???
  • Anonym

Usch hoppas det löser sig för er. Får man fråga hur gammal du är?

• Anonym

Jag fick barn när jag var 15, men fick ungefär ett år senare då jag var 16 år, veta att chansen för att jag ska kunna få ett till barn är väldigt väldigt liten, så att det skulle krävas ett mirakel.. det tär otroligt mycket på mig varje gång mensen kommer.. Även om jag inte vill ha ett barn till på några år, kanske om 1 eller 2 år.. så känns det så otroligt hemskt att veta att man inte "får" hoppas för mycket, man vet ju hur det egentligen ligger till. .
    Jag pratar inte så mycket om det, kanske skulle vara bättre då, men just nu så fungerar det för mig att vara tyst om det. Men det betyder inte att det gör mindre ont, speciellt då man har vänner runt omkring som gör aborter hit o dit, vänner vars magar växer osv..
    Värst av allt är nog att min fästman nästan inte tror på mig, jag har berättat fö rhonom hur det ligger till, men ändå så är han vissa månader orolig för att jag ska bli gravid, eller säger ibland att jag säkert kommer bli gravid nån dag för att hans simmare är bra.. jag säger inte hur mycket det känns i hjärtat när jag tänker på små bebisar med mjuka händer, små spretiga fötter..

jag är väl mest glad att jag iallafall får uppleva "motherhood" en gång.

Men jag börjar självklart fundera på adoption osv för framtiden..

• Anonym (Hur???)
    Anonym skrev 2012-10-07 16:54:16 följande:
    Usch hoppas det löser sig för er. Får man fråga hur gammal du är?
    Har passerat 30.
  • Anonym (Mia)

Jag och min sambo har snart försökt på barn i 2år inget fungerade.
    Sökte hjälp hos gyn efter 1år när de inte blivit ett +,fick reda på att jag har PCO har ingen egen äl ofta, får ingen hjälp där i från till att bli gravid på grund av att jag väger för mycket.

Ställde mig nu i kö för att få göra en Gastric bypass operation måste gå ner ca 50kg eller mer för att få hjälp av gyn,hoppas så klart att vi blir gravida av oss själva.
    Sambon har lämnat sperma prov som vi inte fått svar på en.

Jag är glad för andra som får barns om jag känner men samtidigt är jag avis också och tycker de är tungt så klart att inte jag kan få bli gravid,bära ett barn och föda ett barn och de jobbigaste av allt att jag inte kan ge min käraste älskling ett barn.

Men jag får hoppas och att de ska bli ett barn här för mig och sambon 2014.
    Kommer då ha väntat ca 3år från vi började och få gå igenom allt i mellan tills vi kommer ha vårat älskade efterlängtade barn i famnen.

Man måste kunna se framåt och de de som ska komma. Inte köra ner sig i de dåliga en längre tid.
    Kämpa vidare de kommer fungera,och ta all hjälp ni kan få i från sjukvården.

Lycka till! Kram

• Anonym (molly)

vi har försökt i 2.5 år och är mitt uppe i utredning.En utredning som varit i 1.5 år
    Det enda jag kan säga att det är ett helvete vissa dagar... dagar då vänner /bekanta kommer glada och berättar att dom är gravida,  " och det gick så snabbt"   ja ha, kul för er då. Man grinar, ger upp, men sedan dagen efter kommer man på banan igen och tänker, fan det måste vara min tur snart, nu jävlar!!!!

Jag har PCOS och har fått pröva 4 ggr med pergotime men det är bara den sista gången som det gett ägglossning, nu är det sista gången jag får pröva det sedan blir det nästa steg.
    Jag har börjat träna för att gå ner några kg..

Det finns många vägar till barn, IVF, adoption, äggdonation mm.. bara för att man inte själv kan få barn behöver det betyda att man inte kan bli mamma !!!
    Man får inte ge upp !

Sex på schema, jo tack det har vi haft det senaste 2 åren mer eller mindre, det är inte kul men man försöker tänka bort det just då.. så det inte blir " ett måste" men det är lätt att man , "äh nu kör vi så vi får det bortgjort så kan vi sova sedan" tyvärr...

• Anonym (Hur???)

Tack för att ni svarar. Skönt på sätt och vis att man inte är ensam... 

Men hur tänker ni bortom alla försök? Har ni funderat på hur livet blir om ni faktiskt aldrig lyckas? 

Jag har 5 år av försök bakom mig, varav 1,5 med maken. Det tidigare var i förra förhållanden, mina ex fick barn ganska omedelbart efter det tog slut med mig.

Har så svårt att se bortom vår startade utredning. Varför skulle det plötsligt funka liksom? Och hur smärtsamt blir det på vägen? Adoption är nog tyvärr inget alternativ för oss, så vi går den här vägen nu. :-/

• Anonym (molly)

jag känner samma, adoption är inget för mig.
    MIn man har 2 barn sedan tidigare så man får lite "barn-dos" iaf trots att man inte har egna, men det är klart att jag vill ha eget barn, som är "mitt", mina bonusbarn är underbara men jag vill bli mamma :)

Jag har smått funderat på om det nu inte går vägen hur länge man orkar försöka...
    Alla steg i en utredning tar sån jäkla tiiiid.:(

Blir jag barnlös så kommer jag lägga alla mina pengar på resa. Resa resa och unna mig saker! :)

• lillajag02

På grund av att jag har ett kromosom"fel" så har jag ett syndrom som egentligen innebär att jag inte kan bli gravid. Hela livet har jag vetat det och förberett mig på att adoptera och så vidare. Träffade maken, 20 års skillnad. Adoption blev då omöjligt pga alla krav. Nu.. Efter 4 år tillsammans har jag blivit spontant gravid och känner jag gör allt för fostret. Mitt hjärtebebis.

• Anonym (molly)
    lillajag02 skrev 2012-10-07 18:36:08 följande:
    På grund av att jag har ett kromosom"fel" så har jag ett syndrom som egentligen innebär att jag inte kan bli gravid. Hela livet har jag vetat det och förberett mig på att adoptera och så vidare. Träffade maken, 20 års skillnad. Adoption blev då omöjligt pga alla krav. Nu.. Efter 4 år tillsammans har jag blivit spontant gravid och känner jag gör allt för fostret. Mitt hjärtebebis.
    Åh, stort grattis !!!  "plötsligt händer det " :)
  • Anonym (J)

man blir glad för sina vänner för att man unnar dem det bästa. Blir lika lite avundsjuk på att mina vänner får barn som jag blir på om dom har roligare, mer välbetalda jobb. Och för att man vet att det inte är ett nollsummespel, att andra får barn minskar inte mina chanser, tvärtom blir jag inte lcykligare av att omge mig med andra olyckliga, människor, tvärtom.

Förhållandet överlever för att vi älskar varandra, för att vi träffades utan tanke på att skaffa barn då, för 10 år sedan, vi har valt att bo ihop för att vi trivs ihop inte för att vi ser en idealisk mamma resp pappa till våra barn. Vi försöker hålla isär barnlängtan från förhållandet, dvs inte ta ut frustration på varandra utan älta även med vänner och psykolog. Vi pratar om vad vi känner och tänker, vad vi är rädda för och vad vi längtar efter. Vi drömmer tillsammans och bromsar varandras mest desperata infall. Som att skaffa hund, bara för att ha något litet att krama. Och vi kan skratta åt oss själva när vi har gråtit klart.

Vi slipper sex på schema nu, har varit där förrut o0ch det var hemskt, men utredningen visade att sannolikheten att det skulle funka naturligt var så låg att vi lagt ner dom planerna och bara knullar när vi har lust. Istället sätter vi allt vårt hopp till IVF, hittills utan framgång. 2 år är inte lång tid i det här sammanhanget, för oss känns det som 2 år för mycket, redan.

Tycker att sjukvårdspersonal betett sig bra, känner inte att någon värderar oss, eller indirekt ger oss skulden för vår situation. Kanske underlättar det att vi började försöka när jag var under 30, att vi båda är friska, normalviktiga, etc, dvs det blir svårt att skylla på allmän ohälsa, för hög ålder hos kvinnan etc, som är så vanligt att folk försöker skylla på trots att orsakerna ofta är helt andra. Vi vet också att vi inte är ensamma, att det är många många fler än man tror som är elelr har varit si samma situation, bara att folk sällan pratar om det, så man tror att man är den enda i världen som får kämpa.

Jag tänker att mitt liv är mer än bara barn, att även om jag får barn vill jag inte leva mitt liv bara genom dom, jag vill ha ett eget liv, egna intressen coh glädjekällor som inte bara handlar om barnen. Jag blir inte den peson jag själv vill vara genom att skaffa barn, även om barn är en källa till lycka är inte per definition alla föräldrar lyckliga, jag blir det genom att aktivt göra saker som jag tycker är beundransvärda, genom att aktivt söka nytt jobb om jag hatar mitt nuvarande, våga göra saker jag alltid drömt om, ta upp gamla idéer, inte bara tänka att jag någon gång ska åka till indien, utan göra det, lära mig sticka, skänka pengar till MSF eller våga starta eget. Jag vill inte sätta mitt liv på paus, jag vill göra saker oavsett om vi får barn elelr itne. Klart ekonomin blir en annan, men vill inte se barn som vare sig ett hinder eller ett kraav för att vara den person jag vill vara, eller göra dert jag tycker att jag borde göra, antingen för att det är kul elelr för att det är min "plikt" som medmänniska.

Att vara ofrivilligt barnlös handlar om att hantera motgångar. Vad gör man när livet itne blir som man vill? Lägger sig ner och dör eller kämpar vidare? Jag är säker på, och vill fortsätta tro, att jag kan hitta mening i mitt liv oavsett barn, även om det naturligtvis är målet och drömmen att vi ska bli föräldrar en dag. ATt inte få barn är en livskris, men livskriser kan man få av andra anledningar också och jag tror dom måste hanteras på smma sätt, oavsett om man blir långtidsarbetslös, blind, barnlös eller sjuk i cancer. Det blir en balansgång mellan fortsatt kamp och acceptans, när allt inte blir som man har tänkt sig.

• Linis K
    Anonym (J) skrev 2012-10-14 10:57:34 följande:
    man blir glad för sina vänner för att man unnar dem det bästa. Blir lika lite avundsjuk på att mina vänner får barn som jag blir på om dom har roligare, mer välbetalda jobb. Och för att man vet att det inte är ett nollsummespel, att andra får barn minskar inte mina chanser, tvärtom blir jag inte lcykligare av att omge mig med andra olyckliga, människor, tvärtom.

Förhållandet överlever för att vi älskar varandra, för att vi träffades utan tanke på att skaffa barn då, för 10 år sedan, vi har valt att bo ihop för att vi trivs ihop inte för att vi ser en idealisk mamma resp pappa till våra barn. Vi försöker hålla isär barnlängtan från förhållandet, dvs inte ta ut frustration på varandra utan älta även med vänner och psykolog. Vi pratar om vad vi känner och tänker, vad vi är rädda för och vad vi längtar efter. Vi drömmer tillsammans och bromsar varandras mest desperata infall. Som att skaffa hund, bara för att ha något litet att krama. Och vi kan skratta åt oss själva när vi har gråtit klart.

Vi slipper sex på schema nu, har varit där förrut o0ch det var hemskt, men utredningen visade att sannolikheten att det skulle funka naturligt var så låg att vi lagt ner dom planerna och bara knullar när vi har lust. Istället sätter vi allt vårt hopp till IVF, hittills utan framgång. 2 år är inte lång tid i det här sammanhanget, för oss känns det som 2 år för mycket, redan.

Tycker att sjukvårdspersonal betett sig bra, känner inte att någon värderar oss, eller indirekt ger oss skulden för vår situation. Kanske underlättar det att vi började försöka när jag var under 30, att vi båda är friska, normalviktiga, etc, dvs det blir svårt att skylla på allmän ohälsa, för hög ålder hos kvinnan etc, som är så vanligt att folk försöker skylla på trots att orsakerna ofta är helt andra. Vi vet också att vi inte är ensamma, att det är många många fler än man tror som är elelr har varit si samma situation, bara att folk sällan pratar om det, så man tror att man är den enda i världen som får kämpa.

Jag tänker att mitt liv är mer än bara barn, att även om jag får barn vill jag inte leva mitt liv bara genom dom, jag vill ha ett eget liv, egna intressen coh glädjekällor som inte bara handlar om barnen. Jag blir inte den peson jag själv vill vara genom att skaffa barn, även om barn är en källa till lycka är inte per definition alla föräldrar lyckliga, jag blir det genom att aktivt göra saker som jag tycker är beundransvärda, genom att aktivt söka nytt jobb om jag hatar mitt nuvarande, våga göra saker jag alltid drömt om, ta upp gamla idéer, inte bara tänka att jag någon gång ska åka till indien, utan göra det, lära mig sticka, skänka pengar till MSF eller våga starta eget. Jag vill inte sätta mitt liv på paus, jag vill göra saker oavsett om vi får barn elelr itne. Klart ekonomin blir en annan, men vill inte se barn som vare sig ett hinder eller ett kraav för att vara den person jag vill vara, eller göra dert jag tycker att jag borde göra, antingen för att det är kul elelr för att det är min "plikt" som medmänniska.

Att vara ofrivilligt barnlös handlar om att hantera motgångar. Vad gör man när livet itne blir som man vill? Lägger sig ner och dör eller kämpar vidare? Jag är säker på, och vill fortsätta tro, att jag kan hitta mening i mitt liv oavsett barn, även om det naturligtvis är målet och drömmen att vi ska bli föräldrar en dag. ATt inte få barn är en livskris, men livskriser kan man få av andra anledningar också och jag tror dom måste hanteras på smma sätt, oavsett om man blir långtidsarbetslös, blind, barnlös eller sjuk i cancer. Det blir en balansgång mellan fortsatt kamp och acceptans, när allt inte blir som man har tänkt sig.
    Väldigt bra skrivet och jag kan inte göra annat än att hålla med. Vad fint att du har hittat styrkan i dig själv och i ditt liv :)
  • Anonym (nedstämd)

jag hoppar in här och de är okej =) jag säger på engång att jag är dyslektiker, så ni förstår min kassa stavning :P 

Jag och min sambo har försökt att få barn i två år och inget händer, och nu börjar alla nära skaffa barn och de svider. De gör så fruktansvärt ont i kropp och själ varje gång jag får veta nån mer man vet ska ha barn, och när man får veta hur lite dom har försökt för att lyckas. 
    Alla dessa tankar om vad de är för fel på en och varför inte vi?! varför kan inte vi få ett barn vi längtar efter så myck?!

Vi har varit på grund utredningar och hittar inge fel på min sambo, jag är en endo-kvinna så jag har opererats en gång och då tog de bort hela min högra sida.. visst jag är lite ärrad men enligt läkaren så ska de ändå är en fin vänster sida.. jag har inte idag några cystor men är rädd varje gång jag får min mens att jag min chans blir mindre och mindre..

Så jag förstår exakt allt du skriver om känslan att hur ska man nånsin kunns acceptera att man nog aldrig kommer kunna hålla de där lilla knytet i sina armar =/

Svar på tråden Hur fan klarar man av att inte kunna bli gravid???