• MD77

Fråga vad du vill! Till blivande specialpedagog

Läser till specialpedagog med inriktning mot förskola, men har jobbat 7 år i skola (förskoleklass-år2), så alla frågor är välkomna! Tänkte se om jag kan försöka att "lösa" era problem och funderingar kring barn i behov av särskilt stöd. Ibland kan det vara skönt att bara få bolla en fråga med någon som lyssnar...

Jag är som sagt inte färdig än, så jag har inte alltid de "rätta" svaren eller kan allt. Men jag svarar så gott jag kan!

Fråga på! Var inte blyga!Glad 

• Svar på tråden Fråga vad du vill! Till blivande specialpedagog
  • salsa

Spännande! Hur länge har du läst och hur lång tid har du kvar?

• Lia och bäbisen

Hej TS!

Läser du på distans eller "vanligt"?
    Hur tycker du att utbildningen är, kan du beskriva den lite?

Läser man samma saker oavsett ålder man avser att arbeta med? Får man "hela spannet" så att säga?

Rektorn på skolan där jag arbetar (gymnasie) har föreslagit att jag ska läsa till specialpedagog på distans. Jag har inte bestämt mig än, och söker därför efter lite info! :)

Jag tror att det är en kanonkompetens att ha med sig, mitt bekymmer är att jag redan är en rätt upptagen person ;) Full rulle med egna barn efter jobbet och träning vissa kvällar, samt alltid fullsmockade helger.

• MD77
    Lia och bäbisen skrev 2012-10-30 19:49:29 följande:
    Hej TS!

Läser du på distans eller "vanligt"?
    Hur tycker du att utbildningen är, kan du beskriva den lite?

Läser man samma saker oavsett ålder man avser att arbeta med? Får man "hela spannet" så att säga?

Rektorn på skolan där jag arbetar (gymnasie) har föreslagit att jag ska läsa till specialpedagog på distans. Jag har inte bestämt mig än, och söker därför efter lite info! :)

Jag tror att det är en kanonkompetens att ha med sig, mitt bekymmer är att jag redan är en rätt upptagen person ;) Full rulle med egna barn efter jobbet och träning vissa kvällar, samt alltid fullsmockade helger.

Jag läser inte på distans, jag läser 100% dagtid, men vi har bara skola 2ggr varannan vecka. Det passar mig utmärkt eftersom att jag har en liten här hemma. Det är många som jobbar samtidigt trots att det är heltidsstudier. 
    Utbildningen är inte inriktad på någon ålder, utan man får "skapa" utbildningen, när man skriver rapporter och gör fältstudier, utifrån det området man är intresserad av. 
    Än så länge tycker jag att det är jättekul, det är ett väldigt komplext område och det finns många olika teorier och perspektiv att ta in. Jag ser fram mot nästa termin när det blir mer på riktigt Glad då ska vi ut och göra fältstudier, det innebär att ha kvalificerade samtal, göra utvecklingsplaner m.m. 

• Diz82

Hej!

Vi har en son på 4 som nu utreds för autismspektratillstånd, främst Aspergers.
    Vi ska dock redan nu ha möte med förskolan då de säger att de inte vill vänta på diagnos utan han behöver stöd på en gång.

På förskolan har de uppmärksammat följande beteende:

* Väldigt rutinbunden, saker som han ej är förberedd på eller som ej går som han föreställt sig resulterar i    utbrott/sammanbrott.

* Svårt att få ögonkontakt.

* "Stimmar" - plockar ner häftmassa från teckningarna på väggen som han sen samlar i en klump och fingrar på resten av dagen.

* Leker ej med andra barn i samma utsträckning som de jämnåriga, leker helst själv. Leker ofta    sorterings/strukturerings lekar och gillar pussel saker man byggsatser.

* Drar sig undan om det blir för stojigt, gömmer sig i trånga utrymmen eller rullar in sig i en filt (som en kåldolme).

* Svårighet vid påklädning osv, när det är mycket barn - sonen får redan nu klä på sig efter de andra barnen, då det är lugnare.

* De har även gjort så att vid samlingen behöver han inte sitta på sin "prick" på golvet, utan får sitta hos fröken om han vill.

Vad hade du rekommenderat att vi sätter i för stöd i förskolan?

Och rekommenderar du att vi köper i julklapp? :D 

• MD77
    Diz82:  Måste börja med att säga att jag blir glad av att höra att förskolan inte "väntar" på en diagnos. Ser man att något barn är i behov av särskilt stöd så ska han eller hon få det oavsett diagnos eller inte. Mötet som förskolan vill ha antar jag är för att ni tillsammans ska komma fram till hur man kan utforma verksamheten och  miljön kring din son?

Det är som sagt förskolan som ska anpassa sin verksamhet utifrån honom. Om jag tolkar det rätt så verkar förskolan redan ha hittat en del lösningar, ex. att han får sitta hos en vuxen vid samlingen och att han får klä på sig efter de andra.. Men de behöver kanske hitta några fler och där kommer du och din partner in, ni känner honom bäst. Jag antar att ni har hittat olika lösningar hemma för att dagen ska fungera för din son, så det finns nog en hel del som går att överföra på förskolan. 

Det finns en hel del saker man kan göra på förskolan, ex. använda sig av bilder som stöd och bildschema, då det kan vara viktigt för barn med autism att veta vad som kommer att hända och hur dagen ser ut. Detta är något som gynnar alla barn och det borde vara en naturlig del på alla förskolor. Det är väl ingen som vill komma till jobbet utan att veta vad man ska göra eller vad som kommer att hända?Glad 
    Sen tror jag att det kan vara bra att han får en plats dit han vet att han kan gå om han tycker att det blir för jobbigt, där han kan sitta och ta det lugnt ett tag till han är redo att delta igen. 

Det där med att han plockar med häftmassa har jag svårt att tänka mig att det bara är han som gör, en rätt så vanlig sysselsättning bland barnGlad De får helt enkelt sätta teckningarna högre upp. 

Jag tycker som sagt att du ska fråga vad de tänker kring din son? Deras arbetssätt och förhållningssätt gentemot honom måste kännas bra för både din son och dig.

Hoppas verkligen att det går bra.! Du får gärna berätta vad de sa på mötet...lite nyfiken såklartGlad
  • Diz82

Nu har vi haft mötet med förskolan och specialpedagogen. Jag måste erkänna att vi kände oss aningens besvikna när vi gick ut därifrån, men det handlar nog om våra egna förväntningar. Vi trodde att det hela skulle vara mer konstruktivt och praktiska lösningar i stil med ”dessa hjälpmedel finns, vad hade kunnat fungera för er son?”. Istället handlade det mest om att prata, nästan i stil med terapeutsamtal. Personalen fick berätta vad och vilka situationer som inte fungerade, och vi berättade hur vi har det hemma och vilka lösningar vi infört.

Några saker kom vi fram till iaf, det bestämdes att det ska ges större möjligheter för honom att gå undan (det sades dock att det inte fanns personal nog för detta, utan att han isf skulle få sitta själv vilket jag inte är helt säker på är en bra grej). Han ska få sitta nära fröken vid måltiderna och att han ska få ”förvarningar” om vad som ska hända så länge det är möjligt. Vi ska även sätta in en ”loggbok” då vi upplever att vi har svårt att få veta hur det har gått på dagarna och om det hänt något särskilt (”våra” fröknar går för det mesta hem innan vi hämtar).

Vi får nog helt enkelt ge det en chans och se hur det utvecklar sig, men jag hoppas att vi kan få in mer praktiska lösningar med tiden, för jag är inte säker på om det ovanstående ”räcker”. Tycker du att det hela verkar vettigt? Är det vanligt att man ändrar små saker åt gången? Jag är så full med tankar och känslor att jag snart inte vet vad jag heter längre. Rynkar på näsan

• FabulousMom

På min sons förskola ska de också införa bilder på vad de kommer göra under dagen, han ska även få en extra resurs som ibland gör övningar enbart med honom (han är bl.a sen i talet) och ibland bara ser över hur det fungerar när han leker med de andra osv. Vi har loggbok sedan 1 år, det funkar sådär, ibland skrivs det en gång i veckan och i vissa perioder varje dag. De skickar även hem lappar med det material som de jobbar med på förskolan, t.ex sånger eller bokstäver, som vi kan öva på även hemma. Alla de här sakerna kom vi överens om på vårt möte med specialpedagog och barnpsykolog närvarande. Nu är det ju mest utformat efter att han behöver hjälp med talet, men jag tänkte bara på att det är en bra början (Diz82) sen kan man ju fylla på efterhand om man känner att det behövs mer. Förskolan är även skyldiga att sätta upp en plan på när man ska följa upp insatserna och de ska aktivt arkivera (skriva upp och spara material) på hur det går.

Ett barn kan få egen resurs om barnet ofta behöver extra stöd av en personal (dagligen) och den vanliga personalen inte räcker till. Resursen bör då ha erfarenhet av att jobba med barn som behöver extra stöd.  

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • Diz82

Tack för svaret! Från er båda :)

Jag kan tycka att det vore bra att ha en extra till min son (iaf när det är som stökigast/flest barn), men jag har hört att det är svårt att få till det utan att ha en diagnos att luta sig mot, stämmer det?

Min son har ingen talförsening, utan utreds främst för aspergers. Det som ställer till det mest på dagis är att han blir arg och sparkar/slåss mot personalen (ej mot de andra barnen). Ju mer som händer runt omkring, desto oroligare blir han.

• MD77
    Diz82: Vad tråkigt att ni inte blev nöjda...det är själva poängen med sådana möten, att alla ska känna att det gett något och att man känner sig positiv när man går därifrån. 
    Så som jag tolkar det så verkar ni ändå kommit fram till några bra saker som förkolan kan göra för din son, ex. att han får ett ställe han kan gå till när han vill ha det lite lugnare. Det borde gå att ordna så att han inte behöver sitta ensam i ett annat rum, utan att han kan få en plats där de vuxna ändå kan se honom och han kan se dem. 

Hoppas att loggboken inte bara ska innehålla negativa saker som hänt under dagen. Det är viktigt att ni får veta allt bra och roligt din son får vara med om också!
    Det ger oftast inte så mycket att få veta allt tråkigt som hänt under dagen, det som är viktigt är att ni utvärderar de metoder ni kom fram till på ert möte, fungerar det bra eller inte. Att han har vissa svårigheter vet ni redan och det är inget ni behöver få veta i en loggbok. Hoppas att ni diskuterat syftet med loggboken.

När det gäller assistenter eller liknande till enskilda barn så är min åsikt och erfarenhet att man så långt som möjligt ska undvika det. Din son tillhör barngruppen och ska också få känna att han gör det. När barn får assistenter så finns en benägenhet att de tas från gruppen, att förksolepersonal fråntar sig ansvaret för barnet och lämnar över det till assistenten, som inte alltid har en pedagogisk utbildning och samma kunskap som förskolepersonalen har. Nu är det såklart inte alltid så, men den "risken" finns. 

När jag läser det du skrivit om din son så uppfattar jag honom som en härlig pojke med många intressen och  färdigheter. De svårigheter han möter i sin vardag är något som de allra flesta barn går igenom. Påklädning kan vara riktigt jobbigt för många barn, likaså när det blir för stimmigt och högljutt, då är det många barn som reagerar. Sen är det så att det inte finns några specifika hjälpmedel för barn med autism, utan man får hitta olika strategier för att underlätta vardagen. Då det är viktigt med rutiner och att de vet vad som ska hända så är det ganska "enkelt" att lösa, ex. genom att använda bilder i olika sammanhang och också göra ett bildschema så att dagen blir strukturerad. 

Hoppas jag kunnat svara på dina frågor och funderingar, annars får du fråga igenGlad
  • Songbird1

Hej TS!

Ett tag sen detta skrevs nu men chansar att skriva. :) Jag är mest nyfiken på hur det är att studera till spec.ped. Jag är själv ämneslärare i grunden och funderar nu på att söka. Är det tufft? Kan man jobba under tiden? Tänkte i första hand plugga på heltid, vill ha det gjort, och jobba 20 %, en dag/veckan. Fixar man det? Och har två små barn. Jag tror det lutar åt det iaf. Ska man skriva en c-uppsats för att få examen?? Hoppas inte... Tyckte det var hemskt när jag läste min master. Pust! Är det praktik, tunga rapporter och arbeten?

Tack på förhand! 

• MD77

Hej Sonbird1!

Ser att det var ett tag sen du skrev...men här kommer ett svarGlad

Utbildningen är tuff perioder, precis som det är när man pluggar. Jag tycker att utbildningen hittills är väldigt lärorik och givande. 
    Jag har en liten son och läser heltid, det innebär ca 2 dagar i skolan varje vecka. Jag jobbar inte, allt från 50%-75%, men har flera kurskamrater som gör det. Allt beror på hur villig man är att offra kvällar och helger. Många av de kursare som jobbar har inte barn och av de som har det är det en del som ångrar att de jobbar samtidigt.
    Det är en del praktik och fältstudier vilket gör att det kräver att man är flexibel och kan göra dem på tider som passar förskolan eller skolan och de pedagoger man ska intervjua eller ha samtal med.
    Nu i höst kommer jag att läsa två 7,5 poängs kurser och skriva en magisteruppsats, så ja det blir en hel del skrivande Glad Alla examinationer på kurserna innebär också en massa skrivande, kämpigt men både givande och skönt när det är klart Glad

Trots min kanske lite avskräckande beskrivning så tycker jag absolut att du ska söka. Alla borde gå utbildningen, jag har fått ett helt andra perspektiv på både barn, elever och lärande. 

Har du sökt till hösten?

• RöttÄrSött

Nu är tråden gammal men jag måste bra inflika hur vi löser resurspersoner på min arbetsplats. Jag (vi) håller med md77 i farhågorna, därför har vi alltid gjort så att resurspersonen är en erfaren förskollärare eller barnskötare som utökar arbetslaget. Sedan tar man en dag eller vecka i taget (beroende på barnet och schemat). Då är alla lika inne på hur barnet fungerar, barnet särskiljs inte lika mycket från gruppen, det spelar ingen roll om resursen är sjuk för då är alla lika kompetenta för uppgiften samt att resursbarnet verkligen blir allas "problem". Det är inte något som någon annan ska fixa utan alla blir delaktiga i hur vi förändrar verksamheten för att passa barnet.

• vinter 13

Hej MD77!

Va intressant att du läser till  specialpedagog. Hur lång är utbildningen?Jag jobbar som förskollärare sedan VT-08, på 80%. Själv har jag en fundering att läsa specialpedagogik,30p HT14. Har läst lite om kursen och tycker att det lät intressant, men kanske mkt att läsa.Vad och hur mycket mera ska man läsa efter den här kursen om man vill bli specialpedagog? Är det bättre att läsa på distans eller på heltid?  Har en fundering att gå ner till 50% så att jag kan lägga tid och kraft åt kursen. Jag är mycket tacksam för all tips och råd och om du kan skriva lite hur du upplever din utbildning osv. Hälsningar

• MD77

Hej Vinter 13!

Utbildningen är 90 hp, jag läser 3 terminer på helfart. Det är mycket pluggande och när man har småbarn så krävs en hel del disciplin Glad 
    Jag hade 45hp specialpedagogik innan och kunde endast tillgodoräkna mig 7,5hp, vilket jag valde att inte göra eftersom att jag ville ha fullt studiestöd. Så det du får göra är att kolla kurerna på programmet, och sedan kolla innehållet för att se om du kan tillgodoräkna dig några poäng.
    Jag har kursare som jobbar både 50% och 70%, men de har inte småbarn så då får dem det att funka, men de tycker att det är tufft. Jag jobbar ingenting extra, utan pluggar heltid och tycker att det passar mig bra. Vi har skola ca 2 dagar i veckan vilket gör att det är en hel del självstudier och den första terminen var det en hel del grupparbeten också. Sen är det praktik, handleda pedagoger och göra ett utvecklingsarbete, och det tar sin lilla tid Glad Och sist men inte minst, där jag befinner mig just nu, att skriva en magisteruppsats...det är både himmel och helvete, men det beror nog helt på hur van man är vid att skriva akademiskt och att forska. 

Jag tycker absolut att du ska läsa till Specialpedagog, det är otroligt viktig kunskap som jag fått och får under utbildningen. Jag kommer verkligen att ha nytta av allt och jag kommer att bli ännu bättre pedagog Glad

Hoppas du fått svar, annars är det bara att fråga igen Glad

Lycka till! 

• Hanniz111

Hej!

Jag jobbar i förskola och funderar på att plugga till specialpedagog. Jag har för mig att man får ett högre studiebidrag när man pluggar till specped, men hittat ingen info om det. Vet du hur mycket man får?

MVH Hanna

Svar på tråden Fråga vad du vill! Till blivande specialpedagog