Diz82: Vad tråkigt att ni inte blev nöjda...det är själva poängen med sådana möten, att alla ska känna att det gett något och att man känner sig positiv när man går därifrån.
Så som jag tolkar det så verkar ni ändå kommit fram till några bra saker som förkolan kan göra för din son, ex. att han får ett ställe han kan gå till när han vill ha det lite lugnare. Det borde gå att ordna så att han inte behöver sitta ensam i ett annat rum, utan att han kan få en plats där de vuxna ändå kan se honom och han kan se dem.
Hoppas att loggboken inte bara ska innehålla negativa saker som hänt under dagen. Det är viktigt att ni får veta allt bra och roligt din son får vara med om också!
Det ger oftast inte så mycket att få veta allt tråkigt som hänt under dagen, det som är viktigt är att ni utvärderar de metoder ni kom fram till på ert möte, fungerar det bra eller inte. Att han har vissa svårigheter vet ni redan och det är inget ni behöver få veta i en loggbok. Hoppas att ni diskuterat syftet med loggboken.
När det gäller assistenter eller liknande till enskilda barn så är min åsikt och erfarenhet att man så långt som möjligt ska undvika det. Din son tillhör barngruppen och ska också få känna att han gör det. När barn får assistenter så finns en benägenhet att de tas från gruppen, att förksolepersonal fråntar sig ansvaret för barnet och lämnar över det till assistenten, som inte alltid har en pedagogisk utbildning och samma kunskap som förskolepersonalen har. Nu är det såklart inte alltid så, men den "risken" finns.
När jag läser det du skrivit om din son så uppfattar jag honom som en härlig pojke med många intressen och färdigheter. De svårigheter han möter i sin vardag är något som de allra flesta barn går igenom. Påklädning kan vara riktigt jobbigt för många barn, likaså när det blir för stimmigt och högljutt, då är det många barn som reagerar. Sen är det så att det inte finns några specifika hjälpmedel för barn med autism, utan man får hitta olika strategier för att underlätta vardagen. Då det är viktigt med rutiner och att de vet vad som ska hända så är det ganska "enkelt" att lösa, ex. genom att använda bilder i olika sammanhang och också göra ett bildschema så att dagen blir strukturerad.
Hoppas jag kunnat svara på dina frågor och funderingar, annars får du fråga igen