• Vincent2012

Lära bebis somna själv!

Jag är första gångs förälder till en lite kille på snart 5 månader, jag helammar. Problemet är att han nästa inte sover något på dagen utan hjälp och till natten ska det vyssas och ammas till sömns. Eftersom man inte kan så mycket blev det att man dumt nog började vyssa och man var så trött i början att man lät barnet ammas till sömns och somnade båda två. Vill ju att han ska somna själv utan gråt och skrik. För det känner jag att det inte är nogåt för mig?
    Och hur ska man lägga barnet innan det är trött som de säger på BVC. Jättesvårt att se tecken innan han tex gnuggar ögonen. Hur har ni andra gjort som börjat med att vyssa och amma till sömns? När han vaknar på natten ska han äta för att kunna somna. Undra om han är hungrig alla fem gånger.
    Behöver tips från er som varit i min sits!

• Svar på tråden Lära bebis somna själv!
  • indiemorsa

Okej nu hoppar jag in lite och frågar om råd. Jag har  det precis som dig TS men här är det endast vaggning till sömns som gäller. Det var väl okej när bebisen var liten men han blir ju bara tyngre och tyngre. 
    Ge mig tips och råd för vad jag ska göra! Jag vill INTE använda mig av några skrikmetoder men vad ska man göra när man fysiskt inte orkar vagga honom längre. Hjälp!

• Plutteli
    indiemorsa skrev 2012-10-24 13:38:41 följande:
    Okej nu hoppar jag in lite och frågar om råd. Jag har  det precis som dig TS men här är det endast vaggning till sömns som gäller. Det var väl okej när bebisen var liten men han blir ju bara tyngre och tyngre. 
    Ge mig tips och råd för vad jag ska göra! Jag vill INTE använda mig av några skrikmetoder men vad ska man göra när man fysiskt inte orkar vagga honom längre. Hjälp!

Hur går det om du lägger dig med honom bredvid dig i sängen och buffar i rumpan så han vaggas i din famn fast liggandes?
    Testat att vagga honom i sin säng med hjälp av vaggtassar? Tassmetoden?
    Bor du ihop med pappan, har han isf testat lägga på ett annt vis?
  • Vincent2012

På BVC där jag går så rekommenderar de somna utan gråt istället. Har börjat använda selen mycket. Så indemorsan testa det. Eftersom jag aldrig lyckas se när han är trött. Brukar det sluta med att han är över trött. Så några dagar så har jag tagit på selen när jag tror han är trött och nu har jag hittat ett mönster under dagen. I bland när jag är helt slut så lägger jag mig på sängen med han på magen. Så några dagar har det funkat att lägga honom i sängen och buffa honom och sjunga. Sover han dåligt har ont och är ledsen får han sova hos mig. Anledningen till att jag vill få honom somna själv är att de sägs vara jättesvårt efter 8 mån enligt BVC. Sen sover jag bättre om han sover i sin säng. Då orkar man mer på dagen. Givetvis sover han vårt sovrum tills han är mogen för ett eget. Men alla är ju olika och jag skulle inte orka amma mer än 6-7 månader och då måste han kunna somna ändå.

• indiemorsa
    Plutteli skrev 2012-10-24 13:45:36 följande:

Hur går det om du lägger dig med honom bredvid dig i sängen och buffar i rumpan så han vaggas i din famn fast liggandes?
    Testat att vagga honom i sin säng med hjälp av vaggtassar? Tassmetoden?
    Bor du ihop med pappan, har han isf testat lägga på ett annt vis?
    Tyvärr går det inte alls när han ligger bredvid mig, då bara bökar han. Vaggtassar har jag faktiskt inte prövat, kanske värt att kolla upp likaså tassmetoden. Min sambo vaggar han också så båda våra ryggar kroknar nog snart...:)
    Tack för tipsen! 
  • Natulcien
    Vincent2012 skrev 2012-10-24 14:35:12 följande:
    Anledningen till att jag vill få honom somna själv är att de sägs vara jättesvårt efter 8 mån enligt BVC.
    Hmm..? Säger de så? Låter konstigt...

Vår son somnade inte själv under hela sitt första år. D.v.s. vi sövde honom tills han var 12 månader, genom amning/buffning/vagn/bärsele/sång/smeka rygg/etc.
    Men när han var drygt 12 månader så somnade han plötsligt själv utan att vi hade gjort någonting alls för att påverka det. Vi upptäckte det av en slump...han bara somnade... Glad

Så att det skulle vara svårt efter 8 månader tror jag inte alls på. Däremot kan det ju vara svårt att försöka få barnet att somna själv just runt 8 månader, eftersom separationsfasen ligger just då.

Men om man istället inväntar att barnet själv är redo så tror jag att det är väldigt lätt...
  • Plutteli
    På BVC där jag går så rekommenderar de somna utan gråt istället. Har börjat använda selen mycket. Så indemorsan testa det. Eftersom jag aldrig lyckas se när han är trött. Brukar det sluta med att han är över trött. Så några dagar så har jag tagit på selen när jag tror han är trött och nu har jag hittat ett mönster under dagen. I bland när jag är helt slut så lägger jag mig på sängen med han på magen. Så några dagar har det funkat att lägga honom i sängen och buffa honom och sjunga. Sover han dåligt har ont och är ledsen får han sova hos mig. Anledningen till att jag vill få honom somna själv är att de sägs vara jättesvårt efter 8 mån enligt BVC. Sen sover jag bättre om han sover i sin säng. Då orkar man mer på dagen. Givetvis sover han vårt sovrum tills han är mogen för ett eget. Men alla är ju olika och jag skulle inte orka amma mer än 6-7 månader och då måste han kunna somna ändå.

Äh BS att det skulle bli svårare efter en viss ålder. Ettan somnade som sagt inte själv fören hon var 1.5 år, då gick det UTAN gråt på 2-3 nätter eller så så somnade hon som en klubbad säl när hon las i sin säng.
  • La Lola
     Anledningen till att jag vill få honom somna själv är att de sägs vara jättesvårt efter 8 mån enligt BVC.
    Varför just 8 mån?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • I969
    AnkiC skrev 2012-10-24 08:03:15 följande:
    Det jag sätter mig emot är sånna metoder där man ska lära bebisen att somna ensam under protester. 
    Plutteli skrev 2012-10-24 10:10:42 följande:
    Det jag tycker är mest skrämmande i debatter som denna när någon ber om råd är att så många verkar anse att enda sättet att få barnet att sluta äta/äta mindre på natten/somna själv är att lämna barnet ensam. DET gör mig extremt ledsen å de små barnens vägnar :( 
    Ensam jätteledsen/hysterisk bebis är hemskt, man blir alltid ledsen av att läsa de 5mm-trådar där det inte går så lätt som man hoppats... Men ibland blir det också lite väl polemiserat och man ropar misshandel och hjärnskador.

• I969
    indiemorsa skrev 2012-10-24 14:39:27 följande:
    Tyvärr går det inte alls när han ligger bredvid mig, då bara bökar han. Vaggtassar har jag faktiskt inte prövat
    Om du behöver hitta en bra plats att buffa/vagga utan att ligga bredvid så skulle jag föreslå en liggvagn. Jag tycker att man då kan komma närmre bebisen när man söver jämfört med hur man får stå dubbelvikt ner i en spjälsäng. Man kan man vända bebisen lite i framstupa viloläge så att man har ryggen mot sig och stryka bebisen över ryggen (läs om shush/pat nedan) eller buffa i rumpan.

Tassmetoden som Plutteli nämner påminner lite om Pick Up Put Down som här beskrivs på Baby Whisperer forum:
    “You first try to comfort him with words and a gentle hand on his back.  Up to 6 months, you can also do shush-pat;  in older babies, the shush pat-especially the sound can actually disrupt sleep, so we just lay a hand on the child’s back instead to make our presence felt.  If he doesn’t stop crying, then pick him up.  But put him down the minute he stops crying and not a second later. Make sure you put him down completely, even if he cries as you lower him, when he is down if he continues to cry then pick him up again and repeat. You are comforting him, not trying to put him back to sleep. –that’s for him to do on his own.  If he cries and arches his back (is really fighting you), though you put him down immediately.  Never fight a crying child.  But maintain contact by placing a firm hand on his back so that he knows you are there.  Stay with him.  Intervene with words as well “It’s just sleep time, darling.  You’re only going to sleep”.  
    www.babywhispererforums.com/index.php

Shush-pat:
    "Lay the baby on his side so you have access to the back. You can use a wedge or a rolled up towel to prop him up. Patting and shushing is done with a firm pat in the center of the back (like a tick-tock rhythm) and a long, repeated shhhhhhhhhhhhhhh past (not into) the ear. Loudly, like a faucet. Not fast."

• Plutteli
    I969 skrev 2012-10-24 18:00:59 följande:
    Ensam jätteledsen/hysterisk bebis är hemskt, man blir alltid ledsen av att läsa de 5mm-trådar där det inte går så lätt som man hoppats... Men ibland blir det också lite väl polemiserat och man ropar misshandel och hjärnskador.

Nä, det är ofarligt att lämna ett barn ensamt om barnet är nöjt eller har små gnöl som vissa barn kan ha när de inte riktigt får till det som de vill innan de somnar (min stora är rätt bra på att ha sådana ljud för sig trots att hon är 4.5 år). En av dem jag svarade i denna tråd hävdade ju bestämt att det inte fanns forskning som stöder att det skulle vara farligt för barn att somna själv TROTS skrik/gråt/protester. Vilket inte är sant. Sen har jag även väldigt svårt för att barnets skrik ofta negligeras med ett "hen är bara arg", som om det vore mindre viktigt att bekräfta barnets känslor vid ilska...

Nåväl. Att yra om att NÖJDA barn skulle fara illa av att lämnas själv kan jag hålla med om är helt vrickat.
  • I969
    Plutteli skrev 2012-10-24 18:28:06 följande:
    Sen har jag även väldigt svårt för att barnets skrik ofta negligeras med ett "hen är bara arg", som om det vore mindre viktigt att bekräfta barnets känslor vid ilska... 
    Jo, det där är ju ganska tröttsamma kommentarer
    Plutteli skrev 2012-10-24 18:28:06 följande:
    Nåväl. Att yra om att NÖJDA barn skulle fara illa av att lämnas själv kan jag hålla med om är helt vrickat.

Jag tänker att det finns något däremellan också, där man kanske kan våga sig på att lägga sin trötta bebis i vagnen och den INTE är nöjd men man ändå försöker dra några drag med vagnen eller sätta sig bredvid och bara ha en hand på bebisen, och se hur det går istället för att ta upp direkt. (nu sa du ju iofs ensam...)

Jag har själv varit i den situationen, som förstagångsmamma, att jag överhuvudtaget inte vågade lägga min bebis ifrån mig. När jag för första gången, när han var 4,5 månader, provade att ha liiite is i magen och vagga vagnen en stund och han faktiskt somnade Förvånad ja då var det en viss AHA-upplevelse.

• Vincent2012

Vet faktiskt inte varför kanske har med seperstionsångest att göra. De står ju på alla sajter hut viktigt det är att lära dom somna själv och då tänker jag som har första barnet att jag gjort fel och han kommer aldrig somna själv. Men det verkar ju som det bara händer en dag.

• AnkiC

Ts: Läs inte så mycket. Känn efter och gör det som känns bäst och rätt och det som funkar. Tänk på att närhet och trygghet är det viktigaste. Spädbarn ska inte lära sig ditten och datten. Det gör de när de blir större om de har fått trygghet från början.

• AnkiC

Och lyssna med ett halvt öra på BVC. De pratar strunt oftast.

• skogsvitter

Att det skulle vara svårare att få dem att somna mer självständigt efter 8 mån ålder var det absolut mest besynnerliga jag någonsin hört i detta sammanhang. Vad är det för idioter som arbetar inom BVC egentligen?! Det är ju precis tvärtom!!

Efter att separationsångesten passerat blir barnet helt automatiskt mer självständigt, det är liksom biologisk utveckling och så är det helt enkelt bara. Däremot är inte all separationsångest som bortblåst bara för att bebisen passerat 8 mån, den återkommer i vågor och särskilt efter 1½ års åldern märker de flesta att det blir en väldigt kraftig våg av separationsångest igen. Men barnet blir naturligtvis aldrig i så enormt stort behov av fysisk närhet och trygghet som under det här första året. Det är ju helt absurt att påstå att det skulle bli värre med tiden när det är en evolutionär självklarhet att livet fungerar precis tvärtom.

Svar på tråden Lära bebis somna själv!