• MalinEddie

Var sov era barn när de var nyfödda nattetid?

Vi valde att ha barnen i vår säng som nyfödda. Det underlättade amningen för min del och kändes rätt helt enkelt att ha dem så nära som möjligt. Senare märkte vi vad de trivdes bäst med och då anpassade vi oss givetvis vilket innebar att vi fortsatte samsova med ett barn, det andra gick över till att sova i vagnen i vårt rum där han sov bäst. Till en början, innan vi visste vad som fungerade bäst, kändes det rätt att ha dem i vår säng. Det var vårt första val. Hur var det för er? Varför valde ni som ni gjorde?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var sov era barn när de var nyfödda nattetid?
  • Minion
    Casablanca skrev 2012-10-09 18:11:35 följande:
    Ni som tycker att det är vansinnigt att ha barnet i eget rum, lägger ni er alltid samtidigt som barnet? Händer det aldrig att ni lägger barnet i sängen och sedan går och fixar i en annan del av huset? Händer det verkligen aldrig någonsin att barnet ligger och sover middag i ett rum och ni befinner er i ett annat? 
    Näe, våra barn har alltid antingen sovit i våra famnar, eller i bärsjalen, tills dom varit närmare året gamla. Fast två av dom började somna i soffan eller mitt i en lek på golvet, när dom var runt 8 mån gamla.
  • MalinEddie
    Casablanca skrev 2012-10-09 18:11:35 följande:
    Ni som tycker att det är vansinnigt att ha barnet i eget rum, lägger ni er alltid samtidigt som barnet? Händer det aldrig att ni lägger barnet i sängen och sedan går och fixar i en annan del av huset? Händer det verkligen aldrig någonsin att barnet ligger och sover middag i ett rum och ni befinner er i ett annat? 
    När våra barn var nyfödda sov de i närheten av oss, i soffan, famnen, vid bröstet eller vagnen t.ex. Ibland i selen. Senare la vi dem i vårt sovrum som ligger mittemot vårt vardagsrum ibland där vi ofta vistades. Vi kände båda rent instinktivt att vi ville ha dem i närheten när de var nyfödda. Det hindrade inte mig/oss från att göra saker på egen hand eller tillsammans. För mig skulle det vara vansinne att lägga en nyfödd bebis i eget rum nattetid. Jag tycker inte att barnet ska behöva vänta längre än vad som är nödvändigt och jag tror faktiskt att de allra flesta uppfattar barnets signaler och tillfredsställer dess behov snabbare om barnet är i närheten. Sover det i eget rum kan jag tänka mig att det måste skrika innan föräldrarna reagerar. Sover det i samma rum eller samma säng kan det räcka med rörelser och ljud. Sedan har alla givetvis inte lika lätt att vakna oavsett men i det stora hela tror jag barnet måste ta till starkare signaler för att göra föräldrarna uppmärksamma på sina behov om det sover i ett annat rum.
  • MalinEddie

Sedan har det som sagt med instinkter att göra för vår del också. Vi kände rent instinktivt som jag redan sagt att barnet skulle vara nära oss. Varken sambon eller jag hade sovit gott om barnet som vi precis hade kommit hem från BB med sov i ett annat rum än oss.

• Aaglars

Det har känts helt självklart att ha de nyfödda barnen tätt intill mig i min säng. Skulle inte kunna leva utan detGlad. Så otroligt mysigt! Dessutom underlättar det ju amningen

• jennie30

Min son sov i sin säng i vårt sovrum,han var en riktig sjusovare och kunde sova 10-12 timmar i sträck utan att vakna! såg därför ingen anledning till att han skulle ligga bredvid oss när han sov så gott på egen hand.

Barn nr 2 däremot,min lilla flicka,hon sov på mig i princip första halvåret eftersom närhetsbehovet var otroligt stort! På det sättet sov hon tills hon blev ca 9 mån då ville hon helt plötsligt sova i sin säng och så är det fortfarande,hon fyller 2 år i februari.

• fiiinally

Annat: Hon "ska" sova i sin vagga brevid vår säng, men hamnar ofta mellan oss ändå.

• GrönaDruvan

Båda mina söner har sovit intill mig de första veckorna,för att sedan sova i egen säng precis brevid våran säng. Runt året började de sova i eget rum.

• annca

Precis!
    Vare sig vi ELLER barnet sov gott om någon rörde sig i rummet.

Och kunde själv ALDRIG amma liggandes. Totalt omöjligt.

Min "modersinstinkt" sa aldrig att jag måste han ögonkontakt eller hudkontakt eller liknande med barnet 24-7. Barnet är inte en del av *mig* utan en egen individ. Minsta gny hörde man allt nog så väl ändå, även om plutten befann sig i ett rum *på andra sidan huset* Minsta lilla pip.
    Mysigt med ett barn i sängen? Nä. Inte det minsta här. Bara bökigt, besvärligt och orolig sömn för alla.

Vår ena vakande dessutom direkt så fort någon kom i närheten av sängen/vagnen/vaggan... Tänk så lätt det hade varit att sova i samma rum då! Förvånad

Casablanca skrev 2012-10-09 18:11:23 följande:
    Eller för att bebisen har svårt att sova? Vissa bebisar vaknar av att folk rör sig i rummet, snarkar, talar i sömnen eller hostar om nätterna.

Jag tror helt ärligt inte att bebisen märker någon som helst skillnad om den ligger vid fotänden av sängen eller i ett rum några meter bort, så länge föräldrarna reagerar adekvat när bebisen vaknar.

För att en sak fungerade med ditt eller dina barn, betyder det inte att det fungerar så för alla.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • annca
    TinkyWinky skrev 2012-10-09 13:02:53 följande:
    Säger bara ett ord. LÖJLIGT !!!!

Alla tycker olika. Och alla kan ej sova med bebis i sitt egna sovrum, har inte med att göra att man har en skadad anknytning eller förlossningsdepression.. Eller annat som säkert angetts i tråden.. 
    Tack!
    Skönt att höra at vi inte är ensamma!
  • annca
    Natulcien skrev 2012-10-09 13:16:15 följande:
    Hmm?

Bebisen har sovit inuti sin mamma i 9 månader. Men så fort den kommer ut så måste den sova i ett annat rum, för föräldrarna kan inte sova med bebisen i rummet!? Ok...
    Såg du inte det sista?
    "ELLER bebisen?"
  • Cloudyberry
    annca skrev 2012-10-12 15:31:12 följande:
    Precis!

Min "modersinstinkt" sa aldrig att jag måste han ögonkontakt eller hudkontakt eller liknande med barnet 24-7. Barnet är inte en del av *mig* utan en egen individ. Minsta gny hörde man allt nog så väl ändå, även om plutten befann sig i ett rum *på andra sidan huset* Minsta lilla pip.
    Mysigt med ett barn i sängen? Nä. Inte det minsta här. Bara bökigt, besvärligt och orolig sömn för alla.

Vår ena vakande dessutom direkt så fort någon kom i närheten av sängen/vagnen/vaggan... Tänk så lätt det hade varit att sova i samma rum då! Förvånad

Ehh, barnet var nyss en del av dig och när barnet fötts och kommit ut så ansåg du att den kontakten som du hade var borta? Eller den kanske aldrig fanns där under graviditeten heller?  Vet du ens vad modersinstinkt innebär? Känslomässigt verkar du inte göra det men teoretiskt då?

Vet du varför barn ska sova ytligt?
  • MalinEddie
    annca skrev 2012-10-12 15:31:12 följande:
    Precis!

Denna tråd handlar som sagt om nyfödda bebisar.  Jag visste inte alls var mina sov bäst då, bara att de som de som alla bebisar behövde mycket närhet.  Därför kändes det naturligt och rätt att ha dem i närheten. De har inte varit nära mig 24/7 ens som nyfödda. De har också en far som är lika kompet och intresserad, Jag struntar i vad man sätter framför instinkter, jag tror inte det är någon skillnad på mammor och pappor där. Jag tror att de flesta föräldrar som är välfungerande gärna har sina barn nära och känner att det är rätt instinktivt när barnen är nyfödda. Annars kan jag inte låta bli att undra så utveckla gärna vidare. Varför lägger man en nyfödd bebis i eget rum? Jag ser inte alls hur barnet har något att vinna på det.
Svar på tråden Var sov era barn när de var nyfödda nattetid?