annca skrev 2012-10-12 15:31:12 följande:
Precis!
Vare sig vi ELLER barnet sov gott om någon rörde sig i rummet.
Och kunde själv ALDRIG amma liggandes. Totalt omöjligt.
Min "modersinstinkt" sa aldrig att jag måste han ögonkontakt eller hudkontakt eller liknande med barnet 24-7. Barnet är inte en del av *mig* utan en egen individ. Minsta gny hörde man allt nog så väl ändå, även om plutten befann sig i ett rum *på andra sidan huset* Minsta lilla pip.
Mysigt med ett barn i sängen? Nä. Inte det minsta här. Bara bökigt, besvärligt och orolig sömn för alla.
Vår ena vakande dessutom direkt så fort någon kom i närheten av sängen/vagnen/vaggan... Tänk så lätt det hade varit att sova i samma rum då!

Denna tråd handlar som sagt om nyfödda bebisar. Jag visste inte alls var mina sov bäst då, bara att de som de som alla bebisar behövde mycket närhet. Därför kändes det naturligt och rätt att ha dem i närheten. De har inte varit nära mig 24/7 ens som nyfödda. De har också en far som är lika kompet och intresserad, Jag struntar i vad man sätter framför instinkter, jag tror inte det är någon skillnad på mammor och pappor där. Jag
tror att de flesta
föräldrar som är välfungerande gärna har sina barn nära och känner att det är rätt instinktivt när barnen är nyfödda. Annars kan jag inte låta bli att undra så utveckla gärna vidare. Varför lägger man en nyfödd bebis i eget rum? Jag ser inte alls hur barnet har något att vinna på det.