• Ljós

Hur gör ni andra ensamstående föräldrar utan ordentligt nätverk??

Nu har jag blivit sjukskriven för stress och jag behöver alla råd och stöttande ord från er som är eller har varit i en liknande situation.

Jag är helt själv med min lilla flicka som snart fyller 3 år. Vi bor rätt långt från min familj, och även om jag bott närmare dem så tror jag inte att de hade hjälpt särskilt mycket ändå. Min dotters far lider av svåra depressioner och mår för dåligt för att kunna träffa henne.

Jag har bara bott här i 2 år. Jag har en hel del bekanta och några vänner, men jag har jobbat så mycket och varit så belastad att jag inte hört av mig särskilt mycket och inte involverat dem i mitt liv.

Jag tycker att det är svårt att be om hjälp, och det är dyrt att anlita en babysitter.
    Men jag MÅSTE komma ut snart, innan jag blir tokig.

Hur har ni andra gjort? Dela gärna era erfarenheter!

tack. 

• Svar på tråden Hur gör ni andra ensamstående föräldrar utan ordentligt nätverk??
  • Nyfiken gul

jag tog kontakt med BVC när jag var ensamstående.  Sköterskan där hjälpte till med kontakter med andra ensamma mammor och vi fick kontakt med varandra och började träffas lite smått. Trevande middagsträffar med våra barn blev snart ett nätverk där vi ställde upp för varandra med barnvakt och annat. 

Ett annat tips är att prata med dagis, det finns i regel andra ensamma föräldrar som också är i behov av hjälp och att bara låta barnen få leka hos varandra en timma då och då kan göra väldigt mycket. Bara att få gå och handla i ensamhet utan stress är guld värt. 

Hör efter med socialen där du bor, kanske är du berättigad en avlastningsfamilj en stund i månaden så du kan få ha lite vuxentid? 

och kanske också börja engagera dom vänner o folk du har omkring dig, jag tror säkert det finns flertalet som kan och vill hjälpa dig bara du säger något.

Barnvakt behöver inte heller kosta multum, kanske nån har en pålitlig tonåring som gärna sitter barnvakt nån timma i veckan för en pizza och ett par hundralappar så kan det vara värt att kolla upp.  

Även om folk bor en bit bort kan det vara värt att odla en sån kontakt, kan ditt barn vara en helg hos tex en släkting 4-5 mil bort kan det vara värt att ta det besväret för att få en helg ledig.  Även om det är en helg i halvåret så är det värt det.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Hur gör ni andra ensamstående föräldrar utan ordentligt nätverk??