• Noomy

Hjälp mig med att hitta namn till dottern

Hejsan! Det är så att jag nyligen fått en dotter. Behöver lite hjälp med namnförslag. Helst ska det vara muslimskt som passar in överallt. Men funkar även med andra namn. Helst något internationellt. Namn vi har tänkt på är: Anisa, Anila och Rina. Vill gärna höra vad andra tycker om de namnen, vad de får er att tänka på när ni hör de. Och massa namnförslag tack :)

• Svar på tråden Hjälp mig med att hitta namn till dottern
  • Knytt
    rebeckan skrev 2012-10-10 13:27:34 följande:
    Anisa och Rina tycker jag är helt okej namn, men tycker att det finns finare muslimska namn, några namn som muslimska bekanta heter är: Leila, Amina, Sibela (uttalas sibella), Elma, Delila, Minela (utalas minella), Nejra, Azra, Sanja, Alisa, Nora, Sabina, Narcisa, Florentina, Iris, Ines, Nejla, Anibela (annibella), Selina, Samira, Isabell, Sejla, Merisa (merissa), Adela, Mona osv :)

Anila tycker jag låter som anal av nån anledning :P
    Här tyckte jag också att det fanns många fina förslag :) 
  • Noomy

Hahaha anal. Adela och Elma var helt okej. Men inte sett att de är muslimska namn.

• macci
    Noomy skrev 2012-10-10 13:43:08 följande:
    Hahaha anal. Adela och Elma var helt okej. Men inte sett att de är muslimska namn.

Lät som bosniska namn, eller namn som ges till bosniskmuslimska barn. Men helt ursprungligen är de nog inte muslimska namn. Har för mig att Elma betyder äpple på något språk (turkiska kanske).

Lina är även ett muslimskt-arabiskt namn, har iaf en bekant som heter så och påstår det.
  • Noomy

Det tycker jag med. Lina är muslimskt men min systers dotter heter Evelina och fler på nära håll som har döpt barnen till namn som slutar med Lina. Känns som att det kommer bli förvirrande. Annars duger ju Lina. Ska tänka lite till på det. Börjar bli jobbigt att inte ha ett namn till henne än :( gillar mjuka och korta namn mest.

• macci
    Noomy skrev 2012-10-10 14:13:33 följande:
    Det tycker jag med. Lina är muslimskt men min systers dotter heter Evelina och fler på nära håll som har döpt barnen till namn som slutar med Lina. Känns som att det kommer bli förvirrande. Annars duger ju Lina. Ska tänka lite till på det. Börjar bli jobbigt att inte ha ett namn till henne än :( gillar mjuka och korta namn mest.

Du tyckte Lejla var alldeles för vanligt, men Nejla då? Någon där uppe tipsade om det namnet, det är bara en bokstav som är annorlunda trots det mycker unikt men ändå lika fint som Lejla tycker jag.
  • Noomy

Nejla låter för bosniskt tyckte jag. Ayla har vi velat men det är inte muslimskt utan bara turkiskt.

• macci

Nu frågade jag en kollega om tips. Hon är själv halv svensk o halv libanes och har ett muslimskt namn. Här kommer de 3 förslag hon hade.

Hanna (oj vad många "svenska" namn som även är arabiska!)
    Nadija (dock inte så "mjukt" kanske..")
    Lamiya (stavning? utan Y kanske..)

funderar nästan på att sno det här sista själv till min framtida dotter ;)

Delila som någon radade upp där också var himla fint.

• Noomy

Åh vad snällt :D Hanna är sådär. Hana betyder måne på mitt språk, så egentligen passar det bra i hemlandet, Sverige och att det är muslimskt. Synd att jag inte gillar det så mkt bara. De andra två gillade inte jag. Dalila var fint men jobbigt att säga hehe. Vad säger ni om Tara då? Betyder stjärna.

• macci

Tara gillar jag inte särskilt mycket, oavsett vilket uttal jag väljer..

Erina är helt ok men inget speciellt, enl mig. Är det arabiskt?

På tal om de första namnen du tänkte på, Anila o Anisa. Jag radade ju upp en massa namn i den bokstavskombinationen i ett tidigare inlägg. Kollegan bekräftade att åminstone ett av dem faktiskt är arabiskt-muslimskt ;) nämligen Anida. Jag bytte ju bara ut olika konsonanter så tänkte inte på det då men det namnet är ju iaf superfint tycker jag.

Till slut är det ju ändå du som bestämmer TS.. vi kan komma med egna åsikter här men smaken är som baken, du lär inte gilla allt vi gillar och tvärtom. Så nu tycker jag du ska rada upp de namn du tycker mest om på ett papper och bestämma dig för ett så flickan får ett namn snart. Lycka till :)

• Noomy

Anida är väl inte muslimskt? Tycker inte det låter som ett originellt namn. Tara tänkte jag passar bra eftersom det funkar i Sverige, på mitt språk och internationellt. Det är dessutom muslimskt. Finare än Hanna också. Någon mer som har någon åsikt om namnet Tara? Detta var rätt kul. Tackar för alla svar!

• macci

Enl henne är det det.. Hon kände tydligen nån som hette så. Hon säger det är arabiskt iaf nu vet jag inte. Å kom på ett till vackert. Yasmin :) hur kunde jag glömma det! Det var nog mitt sista förslag, nu ger jag upp hehe.

• Noomy

Haha förstår att du ger upp. Yasmin är fint men en bekant som heter det tyvärr. Blir nog Tara. Synd att ingen mer delade med sig sin åsikt. Kul att se vad andra tycker.

• maruska

Alla namn i tråden är fina och lätta att förstå tycker jag! Jag var inne på Amineh till mitt barn efter en iransk/kurdisk men vet inte om det räknas som muslimskt.

• maruska

Oj föll bort; iransk/kurdisk vän skulle det ju stå.

• maruska

Och Nour är jättefint tycker jag.

Svar på tråden Hjälp mig med att hitta namn till dottern