• Anonym

sjukpenning eller gravidpenning?

hej!

jag är gravid i vecka 22, sjukskriven fram tills jag är i vecka 30 pga att jag har svårinställd diabetes som kräver noggrann kontroll samt foglossning som gör att jag inte kan jobba på mitt extremt tunga jobb som personlig assistent där det inte heller finns möjlighet till omplacering.
    nu undrar jag om jag ändå ska söka gravidpenning för de 60 dagarna före förlossnings-datum?
    eller om det inte är lönt eftersom jag är sjukskriven pga bla foglossning som troligast kommer bli sämre ju längre in i graviditeten jag går?
    har ju både ett jobb med mycket tunga lyft men samtidigt graviditets-komplikationer som gör att jag inte kan jobba.
    Så ska jag vara sjukskriven tiden ut eller söka gravidpenning??

tacksam för svar

• Svar på tråden sjukpenning eller gravidpenning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har ett tungt jobb och ingen möjlighet till omplacering så kan du söka graviditetspenning. Den kan
    man få beviljad till senast elfte dagen innan förlossningsdatum.
    Läs gärna mer om detta på vår hemsida: 

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/graviditetspenning

Blir du sjukskriven så går det före graviditetspenningen och du kan då bli sjukskriven fram till du föder.  

Hälsningar
    Ida, handläggare 

• Anonym

okej så om jag både har ett tungt jobb men samtidigt inte kan jobba pga min kroniska sjukdom diabetes typ 1 och foglossningen så ska jag ändå söka gravidpenning?
    i vilken vecka bör jag vara i då jag senast söker gravidpenning för att den ska hinna utbetalas i tid?

• Försäkringskassan

Hej!

Prata gärna med din läkare om vad som blir bäst för dig. 

Om vi fått alla uppgifter som behövs ska det ta högst 30 dagar att handlägga ditt ärende.

Bra att veta!

Vi behöver ett moderskapsintyg och ett utlåtande från din arbetsgivare om omplacering innan vi kan besluta om du kan få graviditetspenning. Skicka med det redan när du ansöker. Om du beskriver dina arbetsuppgifter så detaljrikt som möjligt blir det lättare för oss att handlägga din ansökan. Använd gärna en bilaga om utrymmet på blanketten inte räcker till. Om du har flera arbetsgivare ska du uppge det i ansökan, även om du bara söker graviditetspenning för ett arbete. 
     Hälsningar
     Ida, handläggare 
Svar på tråden sjukpenning eller gravidpenning?