• Anonym

Aktivitetsersättning och gravid?

Hej!
    Jag undrar hur det fungerar om man har aktivitetsersättning pga ett funktionshinder och 100% nedsatt arbetsförmåga. Jag är beviljad fram till April 2013.
    Är detta något som kommer påverka min aktivitetsersättning eller har jag rätt att behålla den? Och kan man få lägsta grundnivån i mammapeng samtidigt som aktivitetsersättningen eller hur fungerar det?

Tacksam för svar:)   

• Svar på tråden Aktivitetsersättning och gravid?
  • Försäkringskassan

Hej!

Har du hel sjuk- eller aktivitetsersättning har du ingen sjukpenninggrundande inkomst (SGI) och därmed får du föräldrapenning på grundnivå. Har du sjuk- eller aktivitetsersättning på deltid och arbetar deltid kan du ha rätt till föräldrapenning både på sjukpenningnivå och lägstanivå.

Att du vårdar barnet kan dock påverka din rätt till sjuk- eller aktivitetsersättning. När vi bedömer din arbetsförmåga tar vi hänsyn till om din förmåga att vårda barn skulle kunna användas i ett förvärvsarbete på arbetsmarknaden.

Om du har aktivitetsersättning vid förlängd skolgång och avbryter studierna helt när du vårdar barn uppfyller du inte längre villkoren för att få aktivitetsersättning.

Hälsningar
    Ida, handläggare

Svar på tråden Aktivitetsersättning och gravid?